[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 12, Issue 49 (1-2024) ::
کیمیای هنر 2024, 12(49): 97-118 Back to browse issues page
The Visual Structure of the Typography of the Posters of the Fourth and Fifth Generation of Iranian Graphic Designers from the Perspective of Gestalt Visual Perception
Mohsen Afrouzi * , Atoosa Azam Kasiri , Mohsen Hasanpour
Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran.
Abstract:   (514 Views)
Over the years, various visual signs, symbols, and elements formed an organized communication system and became a common language to fulfill communication goals and respond to the needs of society and interpersonal and social interaction. They found a comprehensive and inclusive definition in a wide range of meanings. Expression, with visual language, had such a face and property; therefore, compared to words, it was more universal and could not be framed according to specific instructions or logic due to the dynamic and malleable nature, following dynamic visual grammar. The purpose of this research was to explain the structural and formal relationships of Persian typography based on the principles of visual perception of Gestalt in the posters of the fourth and fifth generations of Iranian graphic designers. In this way, the research question was: To what extent were the Gestalt organizing principles in the typography of the fourth and fifth generation posters, and what were the qualities of the resulting visual effect? The current research was of a qualitative type and addressed the research issue in a descriptive and content analysis manner. Also, the collection of information in the form of library documents, and the method of analysis was based on the principles of visual arts and the rules of visual perception. The results indicated that the three principles of continuity, proximity, and figure-ground from Gestalt principles were used the most in the works of both generations. In this way, "continuity" and "proximity" in the formal elements of letters were often factors to create "figure," in contrast to the "ground," so that writing elements could be used to approach the visual aspect. In the same direction, because of the connected and continuous movements, letter groups found a visual meaning and in the course of visual movements, they created a visual load, a visual emphasis, and guided the eye so that the visual-written forms sometimes found a pictorial character and sometimes conformed to the "principle of closure" to complete a form.
Keywords: Visual structure, Persian typography, Gestalt, Visual perception
Full-Text [PDF 2072 kb]   (402 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/02/27 | Accepted: 2023/09/23
References
1. آرنهایم، رودلف (1398).هنر و ادراک بصری: روانشناسی چشم خلاق. ترجمۀ مجید اخگر، تهران: سمت.
2. اولسون، متیو.اچ؛ هرگنهان، بی.آر (1387).مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری. ترجمۀ علی‌اکبر سیف، تهران: دوران.
3. پاکباز، رویین (1390). دایره‌المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
4. تنهایی، آرش (1394). پوستر آئینۀ تمام نمای اجتماع! در گفتگویی با آرش تنهایی. فصلنامه چیدمان،4(11)، 94-88.
5. داوودی آب‌کنار، آرمان (1396).کتاب خط. قم: مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
6. داندیس، دونیس اِ (1396).مبادی سواد بصری. ترجمۀ مسعود سپهر، تهران: سروش.
7. دِیویس، مِردیت (1396). تئوری طراحی گرافیک. ترجمۀ فاطمه مرزبان، تهران: هنر نو.
8. درودی، فریبرز (1388). نگارش تصویری با تصویرسازی مفاهیم: بهره گیری از سواد دیداری و زبان تصویر برای درک مؤثر اطلاعات. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 20(77)، 288-273.
9. دالوند، احمدرضا (1394). فراگشتی در طراحی رسانه از چاپ تا وب با تأکید بر نظریه گشتالت. فصلنامه رسانه، 26(3)، 66-51.
10. رنگ پنجم (1387). فریاد ایرانی 4: نمایشگاه پوسترهای ایرانی در ژنو. ترجمۀ سمن لطفی، تهران: یساولی.
11. رضازاده، طاهر، (1387). کاربرد نظریه گشتالت در هنر و طراحی. دوماهنامه آینه خیال، 9(4)،37-31.
12. سیف، علی‌اکبر (1387). روان‌شناسی پرورشی نوین. تهران: دوران.
13. شاپوریان، رضا (1386). اصول کلی روانشناسی گشتالت. تهران: رشد.
14. صادقی، امید (1387). گرافیک و ادبیات؛ مقایسه هنرمندان نسل امروز. هنرمدرن، http://artnew.blogfa.com/post/63 (تاریخ دسترسی: 10/07/1398).
15. طاهری، فائزه (1397).مبانی طراحی بصری برای فونت فارسی. تهران: فاطمی.
16. نیوآرک، کوئنتین (1394). طراحی گرافیک چیست؟ . ترجمۀ مرجان زاهدی، تهران: مشکی.
17. وی‌وایت، الکس (1389). تأملی در طراحی حروف. ترجمۀ محمدرضا عبدالعلی و عاطفه متقی، تهران: فرهنگسرای میردشتی.
18. های‌اسمیت، سایرُس (1395). درون پاراگراف چه می‌گذرد؟ . ترجمۀ فرزانه آرین نژاد، تهران: مشکی.
19. نسل پنج (1385).منتخب پوسترهای نسل پنجم طراحان گرافیک ایران. ترجمۀ مژگان صادقی یگانه، تهران: هفت‌رنگ.
20. Wagemans, Johan et al (2012). A century of Gestalt psychology in visual perception: I. Perceptual grouping and figureground organization. Psychological Bulletin, 138(6), 1172-1217. [DOI:10.1037/a0029333]
21. Westheimer, Gerald (1999). Gestalt theory reconfigured: Max Wertheimer's anticipation of recent developments in visual neuroscience. Perception, 28(1), 515. [DOI:10.1068/p2883]
22. Zakia, Richard D. (2013). Perception and imaging: photography a way of seeing (Fourth edition), Focal Press, New York, USA.
23. URLs:
24. URL1:https://www.logodesign.ir/logos/3088 (Access date: 2020/12/21)
25. URL2:http://yaghout.blog.ir/1393/04/18/seyyedmahdihosseini (Access date: 2020/12/21)
26. URL3:https://www.logodesign.ir/logos/3242 (Access date: 2020/09/30)
27. URL4:http://samangraph.ir.domains.blog.ir/post/Nejabati (Access date: 2020/09/30)
28. URL5:https://roozrang.com/ (Access date: 2020/12/21)
29. URL6:http://www.saberart.blogfa.com/category/9/Typography?p=4 (Access date: 2020/12/25)
30. URL7:http://khatmag.ir.domains.blog.ir/post/majidkashaniposterdesign (Access date: 2020/12/25)
31. URL8:http://www.mehdisaeedi.com/ (Access date: 2020/12/25)
32. URL9:http://www.soore.ac.ir/index.aspx?pid=121&id=4001(Access date: 2020/09/30)
33. URL10:http://shiaarts.ir/tags/%D9%85%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DB%8C(Access date: 2020/12/21)
34. URL11:http://www.saedmeshki.com/Works.aspx?l=1&Id=10(Access date: 2020/12/21)
35. URL12:http://www.shiaarts.ir/jebhe/shiaarts/%D8%BA%D8%B2%D9%87GAZA(Access date: 2020/12/25)
36. URL13:https://agi.org/design/theblindowlboofekourthefirstiraniantypographyexhibition/(Access date: 2020/12/25)
37. URL14:https://www.bbc.com/persian/multimedia/story/2007/02/070206_pmadibidesign.shtml(Access date: 2020/09/30)
38. URL15:http://khatmag.ir.domains.blog.ir/post/creativeposterdesignparisatashakori(Access date: 2020/09/30)
39. URL16:https://www.tajasomi.ir/fa/pages/newsdetail/28649(Access date: 2020/12/21)
40. URL17:https://www.akkasee.com/news/1389/16949(Access date: 2020/12/21)
41. URL18:http://azadart.gallery/fa/designproject.aspx?Y=1392(Access date: 2020/09/30)
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afrouzi M, Azam Kasiri A, Hasanpour M. The Visual Structure of the Typography of the Posters of the Fourth and Fifth Generation of Iranian Graphic Designers from the Perspective of Gestalt Visual Perception. کیمیای هنر 2024; 12 (49) :97-118
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2168-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 49 (1-2024) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645