[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 12, Issue 49 (1-2024) ::
کیمیای هنر 2024, 12(49): 21-41 Back to browse issues page
Analyzing the Miniatures of Rostam's Seven Labors in Tahmasbi Shahnama Based on Cultural Semiotics Pattern
Mahnaz Shayestehfar , Maryam Salahi *
Trabiat Modares University
Abstract:   (383 Views)
In the discourse of Safavid era, we could see a duality-centered and opposition, placing Shiite Safavids in tension with Uzbek Hanafi and Sunni Ottomans. According to the paradigm of cultural semiotics, it is within this opposition and tension that semantics is taken place. Safavid is regarded within the culture, internal actor, and east neighbors or the enemy within no culture, nature or the other. Since the art is regarded such as a pattern –maker system in cultural semiotics, it could be at the service of discourse and ideology, showing this duality-centered and opposition. One of the most important advertising media along this oppositional semantics at Safavid era, is the illustrated manuscript of Tahmasbi Shahnameh. The seven labors of Rostam's story and its illustration by the artists of this period is a remarkable example of duality-centered, created in the discourse atmosphere of Safavid Shiite government against Sunni religion governments of neighborhoods, showing hero and antihero within an oppositional system, and involved of dominant discourse. The aim of the present research is to analyze the oppositional system of Rostam's seven labors miniatures in Tahmasbi Shahnameh by respecting a cultural semiotics pattern within the discourse dominated on that period and, to answer these questions: How an artist has illustrated the oppositional system of hero and antihero in miniatures of Rostam's seven labors in Tahmasbi Shahnameh? To what extent the miniatures have been affected by the oppositional discourse of Shiite and Sunni governments? The results of research indicate that the oppositional system of Safavid discourse and ideology has been established in the cultural-artistic text of this period and the artist utilized metaphorical description at the service of this discourse for marking the oppositional system. The method of research is historical-interpretive and within the miniature readings, descriptive-analytic one. In addition, the method of collecting the data is through library studies.
 
Keywords: cultural semiotics, oppositional system, Safavid discourse, Tahmasbi Shahnameh, Rostams's seven labors
Full-Text [PDF 1454 kb]   (198 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2022/08/23 | Accepted: 2023/11/20
References
1. اسلامی‌‌‌ندوشن، محمدعلی (1363). زندگی و مرگ پهلوانان در شاهنامه: تحلیلی از شخصیت هفت پهلوان شاهنامه همراه با مقدمه‌‌‌ای در شناخت فردوسی (چاپ چهارم). تهران: یزدان.
2. اعظم‌‌‌کثیری، آتوسا (1390). نشانه‌‌‌شناسی هنری پهلوان در شاهنامۀ طهماسبی. رسالۀ دکتری، پژوهش هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
3. آقاخانی‌‌‌بیژنی، محمود و همکاران (1397). بررسی و تحلیل نمادشناسی نگاره‌‌‌های هفت‌‌‌خان رستم. متن‌‌‌پژوهی ادبی، (77)، 234-211.
4. آیدنلو، سجاد (1378). رویکردی دیگر به ببر بیان در شاهنامه. نامۀ پارسی، (4)، 5 تا 17.
5. باقری‌‌‌سرکاراتی، مهری (1365). ببر بیان. آینده، سال12، 6-24.
6. بهار، محمدتقی (1370). سبک‌‌‌شناسی یا تاریخ تطور نصر فارسی (چاپ ششم). تهران: امیرکبیر.
7. بهدانی، مجید؛ مهرپویا، حسین (1389). نقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی. جلوه هنر، (4)، 12-5.
8. پاکباز، رویین (1396). نقاشی ایران از دیرباز تاکنون (چاپ سیزدهم). تهران: زرین و سیمین.
9. پاکتچی، احمد (1397). مفاهیم متقابل طبیعت و فرهنگ در حوزه نشانه‌‌‌شناسی فرهنگی مکتب مسکو-تارتو. مجموعه مقالات اولین هم اندیشی نشانه شناسی هنر، چاپ سوم.تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران،موسسه تالیف و ترجمه و نشر آثار هنری متن.
10. حاجیانی، ابراهیم (1379). تحلیل جامعه‌‌‌شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. مطالعات ملی،(5)، 228-193.
11. حسام‌‌‌پور، سعید؛ جباره، عظیم (1389). خان و خان‌‌‌واره در حماسه‌‌‌های ملی پس از شاهنامه. فصلنامه مطالعات ملی، (2)، 152-127.
12. حسنوند، محمدکاظم؛ آخوندی، شهلا (1391). بررسی سیر تحول چهره‌‌‌نگاری در نگارگری ایران تا انتهای دوره صفوی. فصلنامه علمی پژوهشی نگره، (24)، 35-15.
13. حقایق، آذین؛ شایسته‌‌‌فر، مهناز (1393). تقابل خود و دیگری در دو نگاره از شاهنامه شاه تهماسب و شاهنامه شاه اسماعیل دوم تحلیلی بر مبنای الگوی نشانه‌‌‌شناسی فرهنگی. کیمیای هنر، (12). 66-51.
14. دارا، مریم (1386). ببر بیان تن‌‌‌پوشی باستانی یا آرزویی دیرین. چیستا، (2 و3)، 211-202.
15. ریاحی‌‌‌زمین، زهرا؛ جباره‌‌‌ناصر، عظیم (1391). بررسی کارکرد دیو در منظومه‌‌‌های پهلوانی پس ازشاهنامه. بوستان ادب، (4)، 129-99.
16. سرفراز، حسین و همکاران (1396). واکاوی نظریه فرهنگی سپهرنشانه‌‌‌ای لوتمان و کاربست آن در زمینه تحلیل مناسبات میان دین و سینما. راهبرد فرهنگ، (39).
17. سمننکو، الکسی (1396). تاروپود فرهنگ: درآمدی بر نظریه نشانه‌‌‌شناختی یوری لوتمان. ترجمۀ حسین سرفراز، تهران: علمی و فرهنگی.
18. سیوری. راجر (1372). ایران عصر صفوی. ترجمۀ کامبیز عزیزی. تهران: مرکز.
19. صفت گل، منصور (1381). ساختار نهاد و اندیشه دینی در ایران عصر صفوی: تاریخ تحولات دینی ایران در سده‌‌‌های دهم تا دوازدهم هجری قمری. تهران: خدمات فرهنگی رسا.
20. ضیمران، محمد (1386). درآمدی بر نشانه‌‌‌شناسی هنر. تهران: قصه.
21. عبداله، زهرا؛ شایسته‌‌‌فر، مهناز (1392). نقش و نماد اژدها در نگارگری ایرانی. پیکره، (4)، 58-43.
22. فردوسی، ابوالقاسم (1386). شاهنامه فردوسی. تصحیح ژول مول (چاپ دهم)، تهران: بهزاد.
23. قربان‌‌‌صباغ، محمودرضا (1392). بررسی ساختار در هفت‌‌‌خان رستم: نقدی بر کهن‌‌‌الگوی سفر قهرمان. جستارهای ادبی، (180)، 27- 56.
24. کزازی، میرجلال‌‌‌الدین؛ کمالی‌‌‌بانیانی، مهدی‌‌‌رضا (1395). تحلیل شخصیت رستم در هفت‌‌‌خان بر اساس دیدگاه‌‌‌های یونگ و فروید. فنون ادبی، (4). 16-1.
25. کن‌‌‌بای، شیلا (1391). نقاشی ایرانی. ترجمۀ مهدی حسینی (چاپ پنجم). تهران: دانشگاه هنر.
26. لوتمان، یوری؛ اوسپنسکی، باریس (1390). در باب مکانیسم نشانه‌‌‌ای فرهنگ. ترجمۀ فرزان سجودی، از کتاب مجموعه مقالات نشانه-شناسی فرهنگی، تهران: علم.
27. ماه‌‌‌وان، فاطمه (1395). اولاد دیو یا انسان؟ بررسی هویت اولاد بر مبنای نگاره‌‌‌های شاهنامه. نشریه ادب و زبان، (39)، 229-207.
28. مجلسی، امین؛ معقولی، نادیا (1398). شناسایی وجه شمایلی رستم در نگاره‌‌‌های رزم رستم وسهراب. کیمیای هنر، (33)، 112-93.
29. مقبلی، آناهیتا؛ جباری، انیسه (1392). تحول رویکردهای بصری در شاهنامه‌‌‌نگاری در منتخبی از نگاره‌‌‌های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، طهماسبی و رشیدا. نقش مایه .(16)، 34-23.
30. نـصراصـفهانی، محمدرضـا؛ جعفـری، طیبه (1388). کنـون زیـن سـپس هفـت‌‌‌خان آورم: رویکردی روانشناختی به هفت‌‌‌خان رسـتم و اسـفندیار. پژوهـشنامه زبـان و ادب فارسـی (گـوهرگویا)، (4)، 156-133.
31. Canby, Sheila.R (2014). The SHAHNAMA of shah Tahmasp THE PERSIAN Book OF KINGS, The Metropohitan Museum of Art, New York.
32. Lotman, Iurii (1979). Culture as Collective Intellect and the Problems of Atificial Intelligence. In Dramatic Structure: Poetic and Cognitive Semanics, russian Poeics in ranslation 6,84-96. Oxford: Holand Books.
33. Torop, Peeter.2005.'' Semiosphere and/as the Research Object of Semiotics of Culture". Sign Systems Studies 33(1): 159-73. [DOI:10.12697/SSS.2005.33.1.06]
34. Posner, R. (1989). What is culture? Toward a semiotic explication of anthropological concepts. in he nature of Culture. ed.W.Koch, Baocuhum.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shayestehfar M, Salahi M. Analyzing the Miniatures of Rostam's Seven Labors in Tahmasbi Shahnama Based on Cultural Semiotics Pattern. کیمیای هنر 2024; 12 (49) :21-41
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2043-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 49 (1-2024) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645