[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 10, Issue 40 (12-2021) ::
کیمیای هنر 2021, 10(40): 83-96 Back to browse issues page
Manifestation of Alchemy Symbols in Corresponding with Islamic Mysticism and Art
Najmeh Dastgheib * , Fatemeh Kateb
Abstract:   (2061 Views)
Alchemy is an ancient science that has been associated with various sciences, religions and mysticism. In Islam, many mystical prayers and practices have originated from the transcendental sciences, and mysticism has had a great impact on the spread of alchemy among Muslims. The nature of alchemy is in harmony with Islamic mysticism; because they branch out from sacred sources. If the spiritual part is eliminated, which has always prevailed over the tangible dimensions of alchemy and is the main pillar of alchemy, the status of alchemy will be reduced to a lower position among the various transcendental sciences and it will no longer be alchemy. Considering that Islamic art is formed from the rules of Islamic mysticism, it is possible to find similarities and correspondences between the symbols of alchemy in Islamic art, and therefore it is important to know the symbols of alchemy and how they manifest in Islamic art. What are the characteristics of alchemical symbols and what effect have they had on Islamic art? The question the aim of this research, and of this research is to see how the manifestation of these symbols in Islamic art is is achieved in This research has been done in a descriptive-analytical manner with a traditionalist and holistic approach. In order to reach the answer, the symbols of alchemy have been defined and ranked and compared with the principles of Islamic art and mysticism. Finally, it was concluded that the symbols of alchemy correspond and are in harmony with the mystical concepts that shape the most important features of Islamic art. Principles such as monotheistic attitude, circular and spiral movement of motifs, the importance of perfection as the ultimate goal, the reflection of the greater world in the lesser world are seen as common principles between Islamic art and mysticism and alchemy. This point, considering the older history of alchemy, shows the influence of alchemy on Islamic art.
Keywords: symbol, alchemy, Islamic Mysticism, Islamic art, Alchemy order
Full-Text [PDF 442 kb]   (754 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2021/02/21 | Accepted: 2021/06/29
References
1. قرآن‌کریم
2. اردلان، نادر؛ بختیار، لاله. (1380). حس وحدت. اصفهان: نشر خاک.
3. اردلان، نادر؛ بختیار، لاله. (1394)، حس وحدت، نقش سنت در معماری ایرانی، تهران، موسسه علم معمار رویال.
4. امیری، رضا. (1390)، «هرمس الهرامسه طرحی برای تطبیق دین، اسطوره و فلسفه»، تاریخ فلسفه، 4. 163 -186.
5. بلخاری‌قهی، حسن. (1394)، قدر: نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی، تهران، سوره مهر.
6. بورکهارت، تیتوس. (1388)، کیمیا: علم جهان، علم جان، ترجمه گلناز رعدی آذرخشی و پروین فرامرزی، تهران: انتشارات حکمت.
7. حسینی، مریم. (1393)، «ازدواج جادویی در هفت‌پیکر نظامی مقایسه تطبیقی قهرمانان اسطورهای ایران و یونان و کارکرد مشترک نجوم و کیمیاگری در روایت هفت‌پیکر»، جستارهای ادبی، 187. 21-38.
8. خائفی، عباس؛ هوشیارکلویر، بهاره. (1394)، «نمادهای اسطورهای در سایه نور عرفانی در هفت‌پیکر»، ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی،40. 165- 208.
9. دادور، ابوالقاسم؛ دالایی، آزاده. (1395)، مبانی نظری هنرهای سنتی (ایران در دوره اسلامی)، تهران، مرکب سفید.
10. رحیمیان، سعید. (1396)، «نقش مبانی نظری و اصول عملی عرفان در سیر و سلوک (اصول مشترک نظام‌های عرفان عملی و نقش مبانی عرفان نظری در سیر و سلوک)»، مطالعات معنوی، 24. 167-182.
11. رضایی، خسرو؛ الیاده، میرچا. (1370)، «گفتگو در تکاپوی مطلق»، کلک، 14 و 15. 211 -223.
12. سجودی، فرزان. (1396)، «نشانه‌شناسی فرایندی پیرس و دایره بسته سوسور، مفهوم نشانه نزد چارلز سندرز پیرس»، آزما، 125. 70-74.
13. سیاری، سعیده؛ فرامرز قرامکی، احد. (1389)، «مطالعات میان‌رشته‌ای: مبانی و رهیافت‌ها»، فلسفه و کلام اسلامی، 2. 59-82.
14. سلیگمن، کورت. (1377)، تاریخ جادوگری، ترجمه ایرج گلسرخی، تهران: نشر علم.
15. صرفی، محمدرضا؛ مصطفوی، علی. (1382)، «درآمدی بر نمادهای کیمیاگری». مطالعات ایرانی، 3. 53-74.
16. صفایی‌سنگری، علی؛ آلیانی، رقیه. (1397)، «نشانه‌شناسی نماد حیوانی شیر در غزلیات شمس»، پژوهشنامه عرفان، 19. 89-113.
17. قره‌گزلی، کامران. (1389)، «کیمیا: علم جهان، علم جان»، کتاب ماه دین، 154. 54-60.
18. قربانی، منیژه. (1387)، کیمیانامه، پژوهشی در گشایش راز کیمیا در ادب ایران‌زمین، تهران: کویر.
19. کاظمی، سامره؛ موسوی‌گیلانی، سید رضی. (1398)، «مطالعه تطبیقی نقوش هنراسلامی از دیدگاه سنت‌گرایی و تاریخی‌نگری بر اساس آرای کیت کریچلو و گلرو نجیب‌اوغلو»، مطالعات تطبیقی هنر، 17. 93-104.
20. کریچلو، کیت. (1390)، تحلیل مضامین جهان شناختی نقوش اسلامی، ترجمه سیدحسن آذکار، تهران: حکمت.
21. کلباسی‌اشتری، حسین؛ حسن‌پاشایی. (1396)، «جستارهای هانری کربن در عرفان اسلامی با تأکید بر نقش سنت هرمسی»، خردنامه صدرا، 87. 35-50.
22. محمدی عسکرآبادی، فاطمه؛ ملک ثابت، مهدی و جلالی‌پندری، یدالله. (1392)، «تجلیات الهی در نگاه تفسیری ابن‌عربی از سوره توحید و بازتاب آن در ادب عرفانی»، پژوهش‌های ادبی-قرآنی، 3. 101-132.
23. مدنی، آزاده. (1386)، «کیمیاگری، فلسفه و کلام»، کتاب نقد، 45. 289- 326.
24. مقدم‌حیدری، غلامحسین؛ کاووسی‌رحیم، علی. (1395)، «جایگاه تجربه و آزمون در منظومه کیمیایی حسن بن زاهد کرمانی»، تاریخ علم، 14(2). 201-219.
25. میرباقری‌فرد، سیدعلی‌اصغر. (1391)، «عرفان عملی و نظری یا سنت اول و دوم عرفانی؟»، پژوهش‌های ادب عرفانی،22. 65-88.
26. نصر، سیدحسین. (1395)، دین و نظام طبیعت، ترجمه محمدحسن فغفوری، تهران: حکمت.
27. نصیری محلاتی، احمد؛ حسینی شاهرودی، سیدمرتضی. (1395)، «نگرشی تطبیقی بر مفاهیم انسان کامل و کیمیا در حوزه عرفان با تکیه بر دیدگاه‌های عرفانی حکمت متعالیه و جابربن‌حیان»، حکمت صدرایی، 2. 155-168.
28. Alter, Joseph S. (2005). "Modern Medical Yoga: Struggling With a History of Magic". Asian Medicine,no 1, 119-146 [DOI:10.1163/157342105777996818]
29. Cavalli, Thom. (2008). "Alchemical spirituality". Alchemy journal, 9 (1): 29-34.
30. Eliade, Mircea. (1979). The Forge and the Crucible, The origins and structure of Alchemy. Translated from the French by Steohen Corrin. The university of Chicago and London, Chicago and London. [DOI:10.7208/chicago/9780226026541.001.0001]
31. Johnson, Obed, Simon. (2007). Astudy of Chinese alchemy. United State of America: Martino publishing.
32. Kalec, Steve. (2008). "Initiatic potentials of operative alchemical work". Alchemy journal, 9, no. 1: 12-17.
33. Kouhkan Reza. (2015). Pensee alchimiique de Tughrai universitaisres europeennes: Sarrebruck.
34. Lory, Pierre. Corbin, Hanry. (1986). L'Alchimie comme art hiératique. L'Herne, Paris.
35. Martin, Sean. (2006). Alchemy and Alchemists. Harpenden: Pocket Essentials.
36. Moran, Bruce, T. 2011. Alchemy and the history of science. Isis, 102: 300-304. [DOI:10.1086/660138]
37. Newman, William, R. (2006). "From Alchemy to Chemistry". The Cambridge history of science, no. 3: 497-517. [DOI:10.1017/CHOL9780521572446.022]
38. Needham, Jozeph. (2000). Science and civilization in china. Cambridge: Cambridge university press.
39. Osburn, Lynn. (2017). "Alchemy praxis aphorisms". Alchemy journal, 13, no. 1: 4-14.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dastgheib N, Kateb F. Manifestation of Alchemy Symbols in Corresponding with Islamic Mysticism and Art. کیمیای هنر 2021; 10 (40) :83-96
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1987-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 10, Issue 40 (12-2021) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645