[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1391 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 110-99 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش مایه های آیکونوگرافیک از ورای دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی
ناهید عبدی*
پژوهشکده هنر
چکیده:   (11369 مشاهده)
این مقاله نخست یکی از مفاهیم کلیدی مطالعات آیکونوگرافی با عنوان «دانش نقش مایه ها »، را که از موارد مهم این حوزه مطالعاتی محسوب می شود، معرفی نموده، سپس این مفهوم را از طریق نگاره هایی چند از دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی، از مکاتب هرات و تبریز، به آزمون گذاشته است. با ارائه این فرض که به کارگیری نقش مایه های ادبی از طریق تصویر در مکتب تبریز صفوی در مقایسه با هرات تیموری با حساسیت و دقت چشمگیری انجام شده تا جایی که در باروری و ارتقاء آن نقش مایه ها به نماد نه تنها مؤثر بلکه گزینشی آگاهانه بوده است.
واژه‌های کلیدی: آیکونوگرافی، دانش نقش مایه ها، شاهنامه بایسنقری، شاهنامه طهماسبی، نگارگری
متن کامل [PDF 1113 kb]   (6928 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/9/20 | پذیرش: 1392/2/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi N. Iconographical Motifs in Two Baisonghori and Tahmasbi Shahnamehs. کیمیای هنر 2012; 1 (3) :99-110
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-45-fa.html

عبدی ناهید. بررسی نقش مایه های آیکونوگرافیک از ورای دو شاهنامه بایسنقری و طهماسبی. کیمیای هنر. 1391; 1 (3) :99-110

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-45-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 3 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4570