[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 44 - ( پائيز 1401 ) ::
جلد 11 شماره 44 صفحات 53-39 برگشت به فهرست نسخه ها
مطالعه گسست در پیکرنگاری درباری عصر قاجار براساس نظریه قدرت میشل فوکو
محمدعلی عبدالمحمدی ، نادر شایگان‌فر*
چکیده:   (962 مشاهده)
پیکرنگاری درباری از آخرین سبک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نگارگری ایرانی است که بیش و کم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را سبکی تلفیق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده از عناصر ایرانی و اروپایی دانست. این سبک با الهام از فرنگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجود آمد، اما در عصر قاجار تحولات مهمی را از سر گذارند؛ از جمله این تحولات گرایش به نوعی رئالیسم در بازنمایی پیکره‌‌‌‌‌ها بود. این پژوهش در تلاش است که به دو پرسش در پیرامون این گرایش پاسخ دهد: پرسش اول آنکه گرایش رئالیستی در پیکرنگاری درباری در ارتباط با چه نوع گفتمان اجتماعی به وجود آمد و پرسش دیگر اینکه پیامد آن در فرهنگ بصری ایران چه بوده است. برای همین منظور، ابتدا ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اصلی پیکرنگاری درباری قبل و بعد از فتحعلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاه شناسایی و چگونگی ایجاد این گرایش به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان گسستی مهم در بازنمایی پیکره‌‌‌‌‌ها شرح داده شد؛ سپس با تکیه به اندیشه‌‌‌‌‌های میشل فوکو پیرامون مفهوم تکنیک قدرت، ارتباط این گرایش با گفتمان اجتماعی آن عصر تحلیل و پیامد این گسست در فرهنگ بصری ایران بررسی شد. پس از تحلیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های انجام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شده که به صورت کیفی و با روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی بوده است، این نتیجه حاصل شد که گسست پیکرنگاری درباری در بازنمایی فرم بدن و درون گفتمان وقایع نگاری صورت گرفته و از تصویر همچون نوشتار برای ثبت چیزها بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برداری شده است؛ پیامد آن اینکه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌عنوان تکنیک قدرت ـ ثبت علاوه بر بازتولید این گفتمان در حوزه هنر، منطق وقایع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نگارانه و رئالیستی را جانشین زبان استعاری در فرهنگ بصری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و بدین ترتیب راه برای جذب تکنیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عکاسی و نقاشی رئالیستی هموار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: هنر قاجار، نگارگری، پیکرنگاری درباری، میشل فوکو، قدرت
متن کامل [PDF 737 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/14 | پذیرش: 1401/3/9
فهرست منابع
1. آدمیت، فریدون. (1362)، امیرکبیر و ایران (چاپ هفتم)، تهران: انتشارت خوارزمی.
2. آژند، یعقوب. (1385)، دیوارنگاری در دوره قاجار، مجله مطالعات هنرهای تجسمی، ش25، صص 34 تا 41.
3. اسکارچیا، جیان روبر. (1376)، هنر صفوی، زند،قاجار. ترجمه یعقوب آژند، تهران: انتشارات مولی.
4. افشارمهاجر، کامران. (1384)، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، تهران: انتشارات دانشگاه هنر.
5. اقبال آشتیانی، عباس. (1390)، امیرکبیر: برآمدن، زندگی، صدارت و فرجام کار میرزاتقیخان امیرکبیر، تهران: انتشارات نگاه.
6. پاکباز، رویین. (1379)، نقاشی ایران: از دیرباز تا امروز، تهران: انتشارات زرین وسیمین.
7. پاکباز، رویین. (1378)، دایرهالمعارف هنر (نقاشی، پیکرهسازی و هنر گرافیک)، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
8. تورنتن، لین. (1375)، تصاویری از ایران (سفر کلنل ف. کلمباری به دربار شاه ایران) 1249 تا 1265 هجری قمری. ترجمه، مینا نوایی، تهران: دفترپژوهشهای فرهنگی.
9. جونز، هارفورد. (1395)، گزارشی از دربار ایران (سالهای1807-1811). ترجمه سید عبدالحسین رئیسالسادات. تهران: انتشارات امیرکبیر.
10. دلزنده، سیامک. (1395)، تحولات تصویری هنر ایران، تهران: چاپ و نشر نظر.
11. دیبا، لیلا. ( 1378)، تصویرقدرت و قدرت تصویر: نیت و نتیجه در نخستین نقاشیهای عصر قاجار (1734-1885) مجله ایراننامه، ش67، صص423ـ 452.
12. ذکاء، یحیی. (1382)، زندگی و آثار استاد صنیع الملک. تهران، مرکزنشردانشگاهی (نشر سمت)؛ سازمان میراث فرهنگی کشور.
13. ژوبر، پ. آ. (1322)، مسافرت به ارمنستان و ایران، ترجمه محمود هدایت، تهران: چاپخانه تابان.
14. سمسار، محمدحسن؛ سرائیان، فاطمه. (1390)، کاخ گلستان، آلبوم خانه، تهران: کتاب آبان.
15. شمیم، علیاصغر. (1379)، ایران در دوره سلطنت قاجار: قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم، تهران: انتشارات زریاب.
16. فوکو، میشل. (1383)، اراده به دانستن، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده. تهران: نشرنی.
17. فوکو، میشل. (1389)، تئاترفلسفه، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده. تهران: نشرنی.
18. فوکو، میشل. (1378)، مراقبت و تنبیه، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده، تهران: نشرنی.
19. فوکو، میشل. (1392)، دیرینهشناسی دانش، ترجمه نیکوسرخوش؛ افشین جهاندیده. تهران: نشرنی.
20. گاردان، آلفرد دو. (1362)، ماموریت ژنرال گاردان در ایران (چاپ دوم). ترجمه عباس اقبالآشتیانی، تهران: انتشارات نگاه.
21. گری، بازل. (1383)، نقاشی ایرانی، ترجمه عربعلی شروه، تهران: نشردنیای نو.
22. مینوی، مجتبی. (1332)، اولین کاروان معرفت، نشریه یغما، ش 62. صص 181 ـ 185.
23. نجمآبادی، افسانه. (1396)، زنان سیبیلو و مردان بیریش: نگرانیهای جنسیتی در مدرنیته ایرانی، ترجمه آتنا کامل، ایمان واقفی، تهران: نشرنیسا.
24. نفیسی، سعید. (1383)، تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران در دوره معاصر، تهران: نشر اهورا.
25. Amanat, Abbas. (2011), Court patronage and public space, Abu l-Hasan Sani ol-Mulk and the art of Persianizing the Other in Qajar Iran, in court cultures in the Muslim world, Eds. Albert Fuess and Jan-peter Hartung, London: Routledge.
26. Diba, Leyla.s & Ekhtiar, Maryam. (1998), Royal Persian Paintings: The Qajar Epoch 1785-1925. Brooklyn, New York: I. B. Tauris Publishers in association with Brooklyn Museum of Art.
27. Foucault, Michel. (2007), In Space, Knowledge and Power: Foucault and Geography, edited by Jeremy W. Crampton and Stuart Elden. Routledge press.
28. Piotrovsky, M. B. & Rogers, J. M. (2004), Heaven on Earth: Art from Islamic Lands; Work from The State Hermitage Museum and the Khalili Collection. New York: Prestel Pub.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdolmohammadi M A, Shayeganfar N. A Study the Rupture in Royal Portraiture of Qajar era based on Michel Foucault’s Theory of Power. کیمیای هنر 2022; 11 (44) :39-53
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2164-fa.html

عبدالمحمدی محمدعلی، شایگان‌فر نادر. مطالعه گسست در پیکرنگاری درباری عصر قاجار براساس نظریه قدرت میشل فوکو. کیمیای هنر. 1401; 11 (44) :39-53

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2164-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 44 - ( پائيز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660