[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 44 - ( پائيز 1401 ) ::
جلد 11 شماره 44 صفحات 23-7 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل هنر تعاملی براساس نظریه فراواقعیت بودریار؛ مطالعه موردی: چیدمان تعاملی دیجیتال
راشنو همایونفر ، شمس الملوک مصطفوی* ، حسین اردلانی
چکیده:   (1117 مشاهده)
ژان بودریار، فیلسوف معاصر و از پایه‌گذاران و نظریه‌پردازان پست‌مدرن، بازنمایی را در دنیای معاصر را عاملی برای محوشدن امر واقع می‌داند. از دیدگاه وی ویژگی اصلی هنرهای جدید نه بیان زیبایی هنری، بلکه برقراری ارتباط با مخاطب، نمایش و بیان ایده‌های هنرمند است. نگاه خاص بودریار به جایگاه فن‌آوری، زمینه را برای بررسی آن در هنر تعاملی دیجیتال مهیا می‌کند. هدف از پژوهش حاضر این است که با تکیه بر مفاهیم کلیدی نظریات بودریار، یعنی فراواقعیت و وانمایی با بررسی نمونه‌های موردی و تحلیل آن‌ها، به این پرسش پاسخ داده شود که چه عواملی تجربه مخاطبِ هنرتعاملی را به تجربه‌ای فراواقعی تبدیل می‌کند. برای نایل‌آمدن به این هدف، در پژوهش حاضر از شیوه توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری اطلاعات استفاده شده است؛ در این مسیر از منابع مکتوب و دیجیتال، بهره برده‌ایم. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که هنر تعاملی می‌تواند نمونه‌ای از تجربه فراواقعی را برای مخاطب ایجاد کند و عواملی همچون تعامل، تخیل، حس، سوژه و ابژه؛ مرز مشترک میان هنر تعاملی و نظریه فراواقعیت بودریار را فراهم می‌کنند. بررسی نمونه‌های مطالعاتی چیدمان‌های تعاملی دیجیتال، مبین محو تمایز بین وانموده و واقعیت و فقدان نشانه‌های ارجاع به جهان واقع در این آثار است که خلق دنیای  فراواقعیت بودریار را در هنر تعاملی به نمایش می‌گذارد.
واژه‌های کلیدی: ژان بودریار، هنر تعاملی، واقعیت، فراواقعیت، وانمایی
متن کامل [PDF 610 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/23 | پذیرش: 1401/8/8
فهرست منابع
1. اصلانی، محمد رضا. (1399). در ستایش خیال، تهران: مرکز گسترش سینمای مستند، تابستان 1399.
2. باقری، علیرضا. (1393). بررسی رویکردها و ابعاد هژمونی تکنولوژی بر انسان، رسانه و فرهنگ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال چهارم، ش1، صص1-28.
3. بودریار، ژان. (1374). وانموده‌ها، سرگشتگی نشانه‌ها: نمونه‌هایی از نقد پسامدرن، ترجمه مانی حقیقی، تهران: نشر مرکز.
4. بودریار، ژان. (1397). وانموده‌ها و وانمود، ترجمه پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث.
5. توحیدلو، یگانه. (1396). مطالعه پروتزسازی گفتمانی: چرا دروغ روایی پروتز است؟ پژوهش ادبیات معاصر جهان، دوره 22، ش1، بهار و تابستان 1396، صص 269-286.
6. حسینی، س ح. (1388). زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه. تهران: مهر نیوشا، انتشارات دانشکده صدا و سیما.
7. راش، مایکل. (1389). رسانه‌های نوین در قرن 20، ترجمه علیرضا سمیع‌آذر، تهران: نشر نظر.
8. رهبرنیا، زهرا. (1394). تأثیر رسانه‌های نوین بر تعاملی شدن هنر جدید، مجله جهانی رسانه، دانشگاه تهران دوره 10 ش2 صص220-253.
9. سیدمن، استیون. (1388). کشاکش آرا در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی. چاپ دوم، تهران: نشر نی.
10. فرقانی، محمد مهدی. (1389). واقعیت رسانه، خلق فراواقعیت، نشریه مطالعات رسانه‌ای، ش9، تابستان صص35-56.
11. فکوهی، ناصر. (1386). تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی، چاپ پنجم، تهران: نشر نی.
12. گیبینز، جان آر؛ ریمر، بو. (1381 ). سیاست پست‌مدرنیته؛ در آمدی بر فرهنگ و سیاست معاصر، ترجمه منصور انصاری، تهران: انتشارات گام نو.
13. منصوریان، سهیلا. (1391). وانمایی: تاریخچه و مفهوم، فصلنامه کیمیای هنر، ش2، بهار، صص 109-120.
14. نوذری، حسینعلی. (1388). صورت‌بندی مدرنیته و پست مدرنیته؛ بسترهای تکوین تاریخی و زمینه‌های تکامل اجتماعی، چاپ سوم ، تهران: انتشارات نقش جهان.
15. وارد، گلن. (1393). پست‌مدرنیسم، ترجمه نادرفخر، ابوذرکرمی، تهران: نشر ماهی.
16. Baudrillard, Jean. (1983), Simulations, trans. Paul Foss, Paul Patten and Philip Beitchman. New York: Semiotext
17. Baudrillard, Jean. (1990), Seduction. trans. Brian Singer. New York: St Martin's Press. [DOI:10.1007/978-1-349-20638-4]
18. Baudrillard, Jean. (1994), Simulacra and Simulations, trans.S. Faria and Ann Arbor. MI: University of Michigan Press.
19. Baudrillard, Jean. (1998), The Consumer Society: Myths and Structures, London: Sage. [DOI:10.4135/9781526401502]
20. Baudrillard, Jean .(2001a), seduction. Montreal: Theory Books.
21. Baudrillard, Jean. (2001), Fragments, trans. Chris Turner, London and New York: Routledge.
22. Baudrillard, Jean. (2005a), The Intelligence of Evil or theLucidity Pact, Oxford and New York: Berg.
23. Baudrillard, Jean .(2005b), Violence of the virtual and integral reality, International Journal of Baudrillard Studies, vol 2.No. 2.
24. Baudrillard, Jean .( (2009), Fatal Theory. London and Newyork:Routhledge, Taylor and Francis Group.
25. Eco, Umberto. (1985),La Guerre du faux. Paris: Grasset.
26. Eco, Umberto. (1998). Faith in Fakes - Travels in Hyperreality. London: Vintage.
27. Jameson, Fredric. (1991). Postmodernism or the Cultural logic of late capitalism. Duke University Press. [DOI:10.1215/9780822378419]
28. Merrin, William, (2005), Baudrillard and the Media, Polity Press, UK.
29. Muller, L., Edmonds, E. and Connell, M. (2006). Living Laboratories for Interactive Art. Co De sign: International Journal of Co Creation in Design and the Arts, Special Issue on Interactive Art Collaboration, 2 (4), pp. 195-207. [DOI:10.1080/15710880601008109]
30. Paul.C. (2003). Digitl Art. London: Themes and Hudson.
31. Tomei. Fausto. (2006). Arte interattiva,Teoria e artisti.vol.106. Edizioni Pendragon.
32. Zimna, Katarazyna. (2010), Play in the Theory and Practice of Art, Loughborough University.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Homayounfar R, Mostafavi S, Ardalani H. Interactive Art Analysis Based on Baudrillard’s Hyper reality Theory, a Case Study of Digital Interactive installation. کیمیای هنر 2022; 11 (44) :7-23
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2162-fa.html

همایونفر راشنو، مصطفوی شمس الملوک، اردلانی حسین. تحلیل هنر تعاملی براساس نظریه فراواقعیت بودریار؛ مطالعه موردی: چیدمان تعاملی دیجیتال. کیمیای هنر. 1401; 11 (44) :7-23

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2162-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 44 - ( پائيز 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660