[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 39 - ( 6-1400 ) ::
جلد 10 شماره 39 صفحات 85-102 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی مؤلفه‌های جامعه‌شناختی از منظر تقابل سنت و مدرنیته در آثار سینمایی دهه هفتاد شمسی (با تأکید بر فیلم‌های زیر پوست شهر و دو زن)
مسعود جباری، سیامک پناهی، مرضیه گرجی‌پشتی*، علی اصغرزاده
چکیده:   (232 مشاهده)
امروزه سینما به منزله یک عنصر فرهنگی و اجتماعی، میتواند ما را به عمق لایههای حیات اجتماعی کنونیمان برساند. سینما هنری جمعی است که توانایی نمایش مولفههای جامعهشناختی را دارد. مؤلفههایی که با ورود مدرنیته و شدت شاخصههای آن در دهه هفتاد شمسی، پایههای سنت را دچار افول کرد. نمایش سینما از جامعه، صریح و بیپرده نیست و همچون دیگر هنرها، در خصوصیاتی رمزنگاری شده و با زبان نشانه انجام میگیرد. از ویژگیهای بارز این دهه ورود مدرنیته و نتیجتاً جنگ سنت و مدرنیته است. در این رهگذر کاهش هویت محلی، گسست عاطفی، تغییرات سبک زندگی و ایجاد شکاف طبقاتی و اجتماعی، گوشهای از تغییرات فرهنگی است که در نتیجه هجوم مدرنیسم و به محاق رفتن هر چه بیشتر سنت، در سطح جامعه نمود پیدا میکند. بر این اساس، این پژوهش تلاش دارد تا با نقد دو فیلمِ زیرپوست شهر و دوزن و تطابق آن با جامعه معاصر خود، مؤلفههای جامعهشناختی دهه هفتاد را کندوکاو کند. روش پژوهش، توصیفی-تحلیلی، بر مبنای تحلیلهای آماری و بوسیله مطالعات کتابخانهای، مشاهده و ابزار پرسشنامه راهبری گردید. پرسشنامه بر اساس 24 سؤال برای 131 پاسخدهنده متخصص تنظیم شد. تحلیل مبتنی بر تصاویر، آزمونِ رگرسیون چند متغیره، فن افتراق معنایی و خروجی دادهها در نرمافزار «اس.پی.اس.اس»1 است. یافتهها نشان میدهد رابطه همبستگی متغیر فیلمهای سینمایی دهه هفتاد و متغیرهای وابسته جامعهشناختی این دهه برابر 806/0 شده است که نشان دهنده همبستگی مستقیم و قوی بین متغیر وابسته و مستقل وجود دارد. مطابق یافتهها، نتایج حاکی از آن است که اوضاع اجتماعی در این دهه به علت ورود طبقه متوسط جامعه به عرصههای اجتماعی و شهری، تأثیر بسیاری بر مسائلی همچون فرهنگ، سبک زندگی، اقتصاد و حتی کالبد شهری داشت.
واژه‌های کلیدی: جامعه‌شناسی، نشانه‌شناسی، سینما، مدرنیسم، سنت
متن کامل [PDF 612 kb]   (82 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/15 | پذیرش: 1400/4/13
فهرست منابع
1. استوری، جان. (1386)، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران: نشر آگه.
2. آشوری، داریوش. (1388)، ما و مدرنیت، تهران: نشر صراط.
3. بنی اعتماد، رخشان؛ مصطفوی، فرید. (1379)، زیر پوست شهر: کالبدشکافی یک اثر سینمایی، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
4. تهامی‌نژاد، محمد. (1380)، «سینمای ایران، از مجموعه «از ایران چه می دانم؟»، ش 12، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
5. توسلی، غلامعباس؛ میرزایی، حجت اله. (1378)، همایش نقد عملکرد دوران سازندگی، نشریه فتح.
6. جاروی، آی .سی. (1379)، ارتباط کلی سینما با جامعه شناسی رسانه‌ها، ترجمه اعظم راودراد، فصلنامه سینمایی فارابی، دوره دهم، ش2، ش م 38.
7. جهانبگلو، رامین. (1384)، بین گذشته و آینده، تهران: نشر نی.
8. جیمسن، فردریک و همکاران. (1390)، «نظریه فیلم (مجموعه مقالات)»، کتاب فصلنامه ارغنون، ش 23، تهران: طبع و نشر.
9. چندلر، دانیل. (1394)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.
10. حجت، عیسی. (1394)، «سنت سنت‌گرایان و سنت‌گرایی معماری»، نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، دوره 20، ش 1.
11. حسینی، مریم؛ ساسانی، فرهاد؛ نظردنیوی، سارا (1395)، «تحلیل نشانه‌شناسی اجتماعی فیلم نامه آژانس شیشه‌ای»، نشریه زبان‌پژوهی، س8، ش18.
12. درستان، رضا؛ ذبیحی، حسین؛ علی اصغرزاده و مرضیه گرجی پشتی (1399)، ارزیابی مؤلفه‌های جامعه‌شناختی (با تکیه بر مفهوم گسست نسلی) مؤثر در طراحی محیطی با رویکرد پیشگیری از جرم (نمونه موردی: خیابان اصلی رجایی‌شهر کرج)، فصلنامه جغرافیای انتظامی، ش 32.
13. دووینیو، ژان. (1379)، جامعه‌شناسی هنر، ترجمه مهدی سحابی، تهران: نشر مرکز.
14. راودراد، اعظم. (1378)، «تبیین فیلم و جامعه»، فصلنامه سینمایی فارابی، ش34.
15. راودراد، اعظم. (1397)، جامعه ایران در آینه سینما، تهران: پژوهشکاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
16. رفیع‌پور، فرامرز. (1378)، «شهرداری و تغییر ارزش‌ها: نقدی بر عملکرد شهرداری تهران در دوران سازندگی»، نشریه گام چهارم، ش 4.
17. روانشادنیا، سمیه. (1398)، «شهر تهران در آثار سینمایی دهه 40 از منظر جامعه‌شناسی سینما با تأکید بر فیلم خشت و آینه»، هویت شهر، ش39، س13.
18. زیبا کلام، صادق. (1394)، جامعه‌شناسی به زبان ساده، چ5، تهران: انتشارات روزنه.
19. سجودی، فرزان. (1386)، دلالت از سوسور تا دریدا، در مقالات هم اندیشی‌های بارت و دریدا، به کوشش امیر علی نجومیان، تهران: فرهنگستان هنر، 195-212.
20. سجودی، فرزان. (1397)، نشانه‌شناسی کاربردی، چ5، تهران: نشر علم.
21. سوسور، فردینان دو. (1378)، دوره زبان‌شناسی عمومی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: نشر هرمس.
22. شیری، قهرمان؛ هوشمندی یاور، فاطمه. (1397)، «تقابل سنت و مدرنیسم در اندیشه‌های جلال آل احمد )نقدی بر نظر منتقدان (پژوهش‌های نثر و نظم فارسی)»، سال دوم، ش5.
23. فریزبی، دیوید. (1393)، گئورگ زیمل، ترجمه شهناز مسمی پرست، تهران: نشرققنوس.
24. ماجدی، حمید؛ سعیده زرآبادی، زهرا السادات. (1389)، جستاری در نشانه‌شناسی شهری، آرمانشهر، ش4.
25. مدنی، سعید؛ مقدسی، محمدعلی؛ کاظمی پور، شهلا. (1397)، «بازنمایی آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده نهاد خانواده در سینمای دهه‌های 70 و 80 شمسی ایران»، فصلنامه رسانه، س29، ش2.
26. Avula, Pavanisasidhar. (2020). Modernism And Post Modernsm- A Descripive Study, International Journal of Psychosocial Rehabilitation.
27. Caller, Jonathan. (2001). The Pursuit of signs. London: Routledge.
28. Do Nascimento, Jonas. (2019). Art, Cinema and Society: Sociological Perspectives. Global Journal of Human-Social Science, Sociology & Culture, Vo 19.
29. Habibi, Seyed Mohsen. (2015). Memories of the City of Cinematographic Review of Iranian City. Tehran: Nahid Publications.
30. Lilly, J.Robert; Cullen, Francis.T & Richard A.Ball (2019). Criminological Theory, 5TH edition, Sage Publications.
31. Lyle, Perry. (2019). Sociological Theories of Crime: Control Theory Review
32. Rajat Balabantaray, Subhra. (2020). Impact of Indian cinema on culture and creation of world view among youth: A sociological analysis of Bollywood movies, Journal of Public Affairs [DOI:10.1002/pa.2405]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation of Sociological Components from the Perspective of the Confrontation between Tradition and Modernity in the Cinematic Works of the Seventies (with Emphasis on Films Under the Skin of the City and Two Women). کیمیای هنر. 2021; 10 (39) :85-102
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1931-fa.html

جباری مسعود، پناهی سیامک، گرجی‌پشتی مرضیه، اصغرزاده علی. ارزیابی مؤلفه‌های جامعه‌شناختی از منظر تقابل سنت و مدرنیته در آثار سینمایی دهه هفتاد شمسی (با تأکید بر فیلم‌های زیر پوست شهر و دو زن). کیمیای هنر. 1400; 10 (39) :85-102

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1931-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 39 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341