[
صفحه اصلی
]
[
Archive
]
[ English ]
بخشهای اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
درباره نشریه
اعضای علمی و اجرایی
اهداف و چشمانداز
اخبار نشریه
پایگاه های نمایه کننده
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شمارههای مجله
آخرین شماره
برای نویسندگان
راهنمای نگارش مقاله
راهنمای ارسال مقاله
فرم ارسال مقاله
فرایند دریافت و داوری مقالات
برای داوران
راهنمای داوران
ثبت نام و اشتراک
اطلاعات ثبت نام
فرم ثبت نام
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
تسهیلات پایگاه
راهنمای صفحات
جستجو در پایگاه
صفحه پرسشهای متداول
صفحه برترینهای پایگاه
اطلاعرسانی به دوستان
درباره پژوهشکده هنر
رویدادها
انتشارات
مقالات در دست انتشار
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
جستجو در پایگاه
در مقالات نشریه
در مطالب پایگاه
جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1396 )
جلد 6 شماره 22 صفحات 32-19
برگشت به فهرست نسخه ها
«آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک»
فریده آفرین
*
چکیده:
(6973 مشاهده)
واژه
استتیک
نزد
ملدینه
به
دو
معنا
به
کار
میرود
.
یکی
به
معنای
احساس
و
دیگری
به
معنای
زیباشناسی
هنری
که
درباره
هنر
و
زیبایی
بحث
میکند
.
در
هر
دو
شق
نقطه
مشترک حول
محور
مفهوم
ریتم میگردد. با
این
محور
به
بررسی
هر
دو
معنای
استتیک
خواهیم
پرداخت. مسئله
مورد
بررسی
چگونگی
گذر
از
محدودیت
ابژکتیویسم
و
سوبژکتیویسم
در
استتیک
با
توسل
به
ریتم
نزد
آنری
ملدینه
است. اهم
مفاهیم
استتیک
آنری
ملدینه
را
ریتم،
یک
زمان - فضای
درون – تا -
خورده
در
ریتم،
بحران،
آشوب
و
تکوین
بعد
ریتمیک
یعنی
موتیف
به
عنوان
شرط
تجربه
زیباشناختی
شکل
میدهد. به علاوه
دو
معنای
استتیک
یکی
به
معنای
حسیات
و
دیگری
تأمل
در
امر
زیبا
و
تئوری
هنر،
در
نقطه
تشکیلِ
درک زیباشناسی
یا
بعدِ
ریتمیک
در
اثر
هنری
کنار
هم
میآیند
.
همانگونه
که
ریتم
تنظیمکننده
موقعیت
هستنده
است،
فعالیتی
است
که
کثرتِ
دادهها
را
در
سطح
اثر
هنری
گرد
هم
میآورد،
با
کنار
گذاشتن
تعدادی،
پارهای
از
آنها
را
درهم
میتند
و
منجر
به
شکلگیری
موتیف
بهعنوان
شاکلهای
میشود
که
اثر
نقاشانه
را
تولید
میکند.
ریتم
بر
بنیادِ
بعد
ریتمیک
و
درک زیباشناسی
شکل
میگیرد
.
استتیک
ملدینه
با
شرح
تکوینِ
بعد ریتمیک
یا
موتیف
به
عنوان
واکنش
اول
به
آشوب
دادهها
و
یا
ماده
و
ریتم
به
عنوان
دومین
واکنش
به
آن،
رویکردی
پساکانتی
دارد
.
واژههای کلیدی:
آفرینش
،
استتیک
،
اگزیستانسیال
،
ریتم
،
بحران گشودگی
،
موتیف
متن کامل
[PDF 334 kb]
(1861 دریافت)
نوع مطالعه:
پژوهشي
|
موضوع مقاله:
تخصصي
دریافت: 1396/7/15 | پذیرش: 1396/7/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
Download citation:
BibTeX
|
RIS
|
EndNote
|
Medlars
|
ProCite
|
Reference Manager
|
RefWorks
Send citation to:
Mendeley
Zotero
RefWorks
Afarin F. Henri Maldiney: on Aesthetics & Rhythm. کیمیای هنر 2017; 6 (22) :19-32
URL:
http://kimiahonar.ir/article-1-933-fa.html
آفرین فریده. «آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک». کیمیای هنر. 1396; 6 (22) :19-32
URL:
http://kimiahonar.ir/article-1-933-fa.html
بازنشر اطلاعات
این مقاله تحت شرایط
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 22 - ( بهار 1396 )
برگشت به فهرست نسخه ها
Persian site map -
English site map
- Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660