[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 5، شماره 19 - ( تابستان 1395 ) ::
جلد 5 شماره 19 صفحات 109-101 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه برخی از اندیشه‌های فلسفی شرق بر سینمای هنری غرب: بررسی موردی فیلم «سرچشمه» ساخته‌ی دارن آرنوفسکی
فرشاد فرشته حکمت*
چکیده:   (6703 مشاهده)

در طول تاریخ صد ساله سینما، بسیاری از فیلم‌های هنری، مبتنی برنوعی نگاه رویاگونه و بازآفرینی جهانی دگرگون و ویژه در برابر جهان واقعیت ساخته شده‌اند. گرایش این گونه از فیلم‌ها، به سمت ساختارشکنی، هنجارگریزی و آشنایی‌زدایی است. سینمایی مبتنی بر دریافت‌های شهودی فیلم‌ساز از زندگی و جهان هستی. کارکردهای ساختاری و محتوایی فیلم‌های هنری، ایجاد پرسش و برانگیختن تماشاگر به تأویل است. از این‌رو، فیلم‌های مستند و داستانی که در این قلمرو جای می‌گیرند، بازتاب صرف واقعیت نیستند بلکه کاشف حقیقت‌هایی‌اند که در فراسوی پدیده‌های رایج زندگی، طبیعت و جهان هستی در جریان است. بر این اساس، نقد هرمنوتیکی، نقد فلسفی، دانش نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی، ما را به دریافت‌های کاملتر معناها و شناخت ویژگی‌های این نوع از سینما، یاری می‌رساند. بنیاد این سینما بر زبان و بیان تصویری است و کلام (گفتگو یا گفتار متن) در آن نقش محوری را ایفا نمی‌کند. تلاش قابل ستایش سینمای هنری و شاعرانه، در نوآوری، ساختارشکنی، تجربه‌گرایی، هنجارگریزی و برخورداری از پیام‌ها و معانی فلسفی و اشراقی (و به گونه‌ای فراگیر، داشتن پیام‌های مثبت) است.

در فیلم «سرچشمه» ساخته دارن آرنوفسکی دنیای رویاها، افسانه‌ها، اسطوره‌ها و آیین‌ها، منابع مناسبی برای الهام‌بخشی به این فیلم هنری و شاعرانه بوده‌اند. درونمایه‌ها و اندیشه‌های این فیلم شاعرانه؛ عشق، زیبایی، ستایش زندگی، شکوه طبیعت، رستگاری، نقد خشونت، هستی‌شناسی، ترسیم رنج‌ها، شادی‌ها و احساسات بشری بوده و از ازیر ساخت‌های فلسفی، عرفانی، انسان‌شناسی و روانشناسی، اسطوره‌شناسی و تمثیل‌شناسی برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: سینما، معنا، هنر، شعر، شهود، فلسفه، اسطوره، خیال، سرچشمه، آرنوفسکی
متن کامل [PDF 249 kb]   (1870 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/13 | پذیرش: 1395/9/13
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fereshte Hekmat F. The Influence of Some Eastern Philisophical Concepts on Western Art Cinema: The Case Study of “The Fountain” by Darren Aronofsky. کیمیای هنر 2016; 5 (19) :101-109
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-736-fa.html

فرشته حکمت فرشاد. جایگاه برخی از اندیشه‌های فلسفی شرق بر سینمای هنری غرب: بررسی موردی فیلم «سرچشمه» ساخته‌ی دارن آرنوفسکی. کیمیای هنر. 1395; 5 (19) :101-109

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-736-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 19 - ( تابستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645