موضوع این مقاله دوباره خوانی دو مفهوم کلاسیک در تاریخ هنر است. جرمی گیلبرت رُلف منتقد و هنرمند معاصر به یاری
نقادیِ نقد هنر، سعی می کند از یک سو به دنبال گواهی هنری بر وجود غرابت چالش برانگیز زیبا در قالب دیالکتیک نامتعین
رنگ ها باشد و از سوی دیگر ضمن به چالش کشیدن اندیشه های متفکرانی چون کانت و لیوتار به بازخوانی رسالت هنر انتزاعی
درباره امکان تجسم انتزاعی رویدادِ والا بپردازد، به زبانی بصری به آن نزدیک شود و با گویشی فلسفی از آن سخن گوید. گیلبرت
رُلف ضمن اشاره به لزوم بازگشت به زیبایی و بازخوانی آن به مثابه امری سبک سر، تصویری، و انضمامی، به حضور والای
آندروجینی تأکید می کند که جنبه ای پرخاشگر منفعلانه داشته و با زیبا رابطه برقرار می نماید. از این رو، والای معاصر در بطن
طبیعتی دگرگون شده، حیثی تصویری می یابد و به کمک سپیدی یا نانوشتگی، از خودآیینی ایده عقلی به درآمده و غیاب امر
غیر قابل نمایش را به حضوری محسوس نامحسوس تبدیل می کند.
Azizian Gilan H. Venus and Adonis Back from Exile: Jeremy Gilbert-Rolfe on Contemporary Beauty and Sublime. کیمیای هنر 2013; 2 (5) :23-42 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-60-fa.html
عزیزیان گیلان حامد. بازگشت ونوس و آدونیس از تبعید: جرمی گیلبرت رُلف و بازخوانیِ معاصرِ زیبا و والا. کیمیای هنر. 1391; 2 (5) :23-42