پیشینه اندیشه نمادین به فلسفه کانت بر میگردد، کانت برای اولین بار گزاره نمادین را در زیباییشناسی فلسفی خود ارائه کرد. مهمترین بعد فلسفه لنگر، پیوندی است که به تبعیت از کاسیرر با فلسفه کانت دارد و این پیوند چیزی نیست جز تعقیب شکل وارههای کانتی درقالب نماد که نهایتا منجر به تدوین گزاره شکل نمادین بودن اثر هنری از سوی لنگر گردید.
لنگر برخلاف دیدگاههای مرسوم بیانگری در هنر، که میکوشید هنر را صرفاً بیان احساسات بداند تأکید میکند که هنر صرف بیان احساس نیست و احساس هم صرف لذت یا الم نیست، بلکه به تعبیری حیات درونی انسان یا حقیقت ذهنی انسان است و هنر یا اثر هنری وظیفه بیان این حقیقت را دارد. وی همچون کاسیرر، با معرفی هنر به عنوان شکل نمادین سعی دارد تا نشان دهد که اثر هنری فارغ از نوع و گونه آن، میتواند نماینده احساسات باشد. ازاین رو، وی هنر را به جای اینکه بیان صرف احساس بداند، نماد احساس انسانی میخواند، نمادی که با ساختارهای احساس انسانی رابطه همریختی دارد.
در این مقاله، تلاش شده است تا ابتدا تبیینی از مفهوم نمادپردازی به عنوان کلیدیترین نکته فهم نظریه لنگر ارائه شود سپس مفهوم احساس درپرتو آرای لنگر بیان گردد و درنهایت چگونگی نماد احساس بودنِ اثر هنری مورد بحث قرار گیرد.
Sadati N, Mehrmohammadi M. Work of Art as a Symbol: An Explanation of Susanne Langer’s Theory of Symbolization. کیمیای هنر 2015; 4 (16) :33-42 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-471-fa.html