[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 19-1 برگشت به فهرست نسخه ها
صنایع‌دستی ایران در نسبت با گفتمان‌ باستان‌گرایی و هویت ملی در دورۀ قاجار
بهروز سهیلی اصفهانی* ، زینب صابر
چکیده:   (15 مشاهده)
     مقالۀ حاضر می‌کوشد بر اساس نظریۀ تحلیل گفتمان و آموزه‌های میشل فوکو، صنایع‌دستی دورۀ قاجار را در این فضای گفتمانی که متشکل از گفتمان‌های تجدد، مشروطه، سلطنتی، شیعه‌گرایی، باستان‌گرایی و غیره است، در نسبت با گفتمان باستان‌گرایی و هویت ملی بکاود و به این پرسش پاسخ دهد که چگونه صنایع‌دستی ایران در کشاکش گفتمانی‌ به ابژه‌ای کارکردی در بازنمایی هویتِ ایرانی تبدیل شد؟ هدف، دست‌یابی به شناخت بیشتر از کارکردهای هویتیِ صنایع‌دستی ایران است که تا امروز نیز بر این حوزه مسلطند و نیازمند کاوشِ آن‌ها در دورۀ قاجار از خلال رخدادها و گسست‌ها می‌باشد. ذیل نظریۀ تحلیل گفتمان، این امکان فراهم می‌شود که بروز گسست‌ها و پیدایش مضامین نو در هنر، در یک بافت شبکه‌ایِ گسترده در نسبت با قدرت، سیاست، فرهنگ، نظام‌های دانش و غیره موردِ مطالعه واقع شود. این مقالۀ توصیفی تحلیلی در پرداختن به مفهوم هویت، از دیدگاه‌های ژاک لکان نیز استمداد می‌جوید. شیوۀ گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و تحلیل آن‌ها کیفی است. نتایج نشان می‌دهد که گفتمان باستان‌گرایی و هویت ملی که در دورۀ قاجار در یک شبکۀ بینامتنی از کنش‌ها و رخداد‌ها صورت‌بندی شد، هویت ایرانیِ جدیدی را برساخت که در آینۀ غرب به خود می‌نگریست و در ضدیت با دورۀ اسلامی و در احیای عظمت دورۀ باستان، خود را تعریف می‌کرد. در این میان، ابژه‌های صنایع‌دستی که در فرایندهای خاصِ بازنمایی قرار گرفتند، در برساخت و عرضۀ هویت ملی نقش ایفا کردند. زنجیره‌ای از رخدادها شامل بازتکثیر نقاشی‌های کتاب نامۀ خسروانِ جلال‌الدین‌میرزا در رسانه‌های مختلف صنایع‌دستی، نمایشگاه‌های جهانی که صنایع‌دستی‌های متکثر ایران را ذیل عنوان «غرفۀ ایران» یکپارچه می‌کرد، قالی‌ها و کاشی‌کاری‌های باستان‌گرا و مشروطه، همگی امور پراکنده‌ای بودند که در بافتی کلی، در تثبیت گفتمان باستان‌گرایی نقش ایفا کردند. طی این سازوکار، این ابژه‌های کاربردی، دارای کارکرد هویتی شدند. بنابراین در هر در-معرض‌گذاریِ صنایع‌دستی، بازنماییِ هویت ایرانی نهفته بود؛ هرگونه حمایت از صنایع‌دستی، می‌توانست نوعی حمایت از مفهوم وطن و ایرانیت نیز تلقی شود.
واژه‌های کلیدی: صنایع‌دستی قاجار، گفتمان باستان‌گرایی و هویت ملی، هویت ایرانی، تحلیل گفتمان، نامۀ خسروان
متن کامل [PDF 1469 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/3/14 | پذیرش: 1404/8/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soheili Esfahani B, Saber Z. Handicrafts of Iran in Relation to Archaism and National Identity Discourses in Qajar Era. کیمیای هنر 2025; 14 (55) :1-19
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2429-fa.html

سهیلی اصفهانی بهروز، صابر زینب. صنایع‌دستی ایران در نسبت با گفتمان‌ باستان‌گرایی و هویت ملی در دورۀ قاجار. کیمیای هنر. 1404; 14 (55) :1-19

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4722