[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) ::
جلد 14 شماره 55 صفحات 98-79 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه شیوه های بازنمایی «مادر و کودک» در نقاشی های دوره اول و دوم عصر قاجار
آمنه مافی تبار*
چکیده:   (6 مشاهده)
     نقاشی قاجار معمولاً متناسب با ادوار پادشاهی به دو دوره تقسیم می­شود: دورهٔ نخست با ­عنوان «پیکرنگاری درباری» با امارت فتحعلی­شاه شناخته می­شود و دورهٔ دوم با اصطلاح «نقاشی درباری» که تحت­ نفوذ ناصرالدین­شاه شکل گرفته است. پیکرنگاری درباری، به لحاظ صوری، تصنعی است. درمقابل، نقاشی درباری به طبیعت­گرایی نزدیک­تر است. یکی از مضامین پرتکرار در نقاشی­های قاجار، «زنانگی» است که در وجهی از خود با حضور نوزاد یا کودک، صورت «مادرانه» می­گیرد. هدف این مقاله، مقایسهٔ چگونگی بازنمایی موضوع مادر و کودک در نقاشی­های دورهٔ اول و دوم هنر قاجار است. پرسش آنکه در نقاشی­های دورهٔ اول و دوم قاجاری که «مادر و کودک» را به تصویر کشیده­اند، شیوهٔ بازنمایی زنان چگونه است؟ این پژوهش تاریخی به شیوهٔ توصیفی و تحلیلی، با رویکرد تطبیقی و تحلیل محتوای کیفی شانزده نقاشی، به بررسی تطورات بازنمایی مادر و کودک پرداخته است. نتیجه نشان می­دهد: در نقاشی­های دورهٔ اول، نمایش موضوع مادر و کودک، مانند دیگر زنان دربار، نمایشی و فاقد کنش‌های طبیعی مادرانه است. گویی نوزاد یا کودک نوپا به‌مثابهٔ ابژه‌ای برای نمایش ثروت، زیبایی یا قدرت باروری زن عمل می‌کند. برخلاف آن، حضور زنان در نقاشی­های بزرگ­ دورهٔ دوم، تقریباً ناچیز است و ایشان بیشتر در قالب رقعه­ها ظهور پیدا کرده­اند. در این نقاشی­های کوچک، نمود زنان به زیست اجتماعی طبقهٔ متوسط جامعه نزدیک­تر است. از این منظر، رقعه­ها درمقابل نقاشی­های پیکرنگار دورهٔ نخست قرار می­گیرد؛ ازسویی، برخلاف تأکید نقاشی­های دورهٔ اول بر فضای اندرونی، مادر و کودک در فضای بیرونی نمایش داده می­شود؛ امری که به گذار بازنمایی زن از موجود آرمانی و محصور در اندرون، به سوژه‌ای فعال و برخوردار از هویت مادری در بستر جامعه خبر می‌دهد. این تحول در بازنمایی تصویری، بازتابی از دیگرگونی‌های اجتماعی در ایران دورهٔ قاجار است: گسترش شهرنشینی، شکل‌گیری طبقهٔ متوسط، افزایش ارتباط با غرب، تأسیس مدارس دخترانه، تغییر در نهاد خانواده و رشد مشارکت زنان در فضای عمومی. درواقع نقاشی‌های دورهٔ دوم، نه‌فقط تغییر تکنیکی، بلکه بازتعریف نقش زن و مادر در بستر جامعهٔ در حال گذار را به تصویر می‌کشند.
واژه‌های کلیدی: پیکرنگاری درباری، نقاشی دوره دوم قاجار، فتحعلی‌شاه، ناصرالدین‌شاه، بازنمایی زنان، مادر و کودک
متن کامل [PDF 1328 kb]   (4 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/1/25 | پذیرش: 1404/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mafitabar A. An Analysis of Representational Approaches to the Mother and Child Theme in Paintings of the Early and Later Qajar Eras. کیمیای هنر 2025; 14 (55) :79-98
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2412-fa.html

مافی تبار آمنه. مقایسه شیوه های بازنمایی «مادر و کودک» در نقاشی های دوره اول و دوم عصر قاجار. کیمیای هنر. 1404; 14 (55) :79-98

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2412-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 55 - ( تابستان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4722