[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 50 - ( بهار 1403 ) ::
جلد 13 شماره 50 صفحات 98-57 برگشت به فهرست نسخه ها
خوانش بیش‌متنی مجموعهٔ عکس «تصویر خیال» بهمن جلالی، بر اساس نظریهٔ ترامتنیت ژرار ژُنت
نرگس سیبویه*
چکیده:   (455 مشاهده)
به دنبال تحول در گفتمانِ حاکم بر عصر پست­‌مدرن و ظهور دیدگاهی التقاطی؛ چندصدایی و دگرآوایی در آثار هنری رواج یافت و نظریه­‌های بازتولید اثر هنری با هویت­­‌های تکثرگرا اصالت یافت. پیکرۀ متن­‌ها به دنبال کارکردهای ارجاع‌­دهی به گذشته، دارای ابعاد گسترده‌­تری شد و متن­‌ها از طریق اقتباس، تقلید، ازآنِ خودسازی و...، با متون دیگر پیوند یافتند. به همین سبب نظریه­‌پردازان، در تحلیل آثار هنری، با استفاده از رویکرد بینامتنیت، به واکاویِ نوع تعامل و روابط میانِ متون و کشف روابط پنهان در ساختار معناپردازی جدیدِ اثر هنری برآمدند. در این پژوهش، مجموعۀ عکس­ «تصویر خیال» اثر بهمن جلالی با پیش­فرضِ برگرفتگی از عکس‌­های دورۀ قاجار، و تلفیق و تغییر در ایجاد اثر جدید؛ به شیوۀ تحلیلی-توصیفی و تطبیق میان­متنی، و با استفاده از نظریۀ ترامتنیت ژرار ژُنت، به کشف و رمزگشایی روابط بینامتنی و همین‌­طور تشخیص نوع و کارکرد روابطِ میانِ متون در این مجموعه پرداخته می‌شود. نتیجۀ تحقیق نشان می­‌دهد که جلالی ضمن احیای بخشی از فرهنگ تاریخ تصویر ایران، توانسته لایه­‌های پنهان هویتی ایرانیان را با بیانی معاصر عیان کند. همین‌­طور در نتیجۀ خوانشِ بیش‌­متنی در این آثار مشخص شد: به دلیلِ تغییراتِ ایجاد شده در بیش‌­متن‌­ها، روابط بین متون از حیث نوع رابطه، در دسته‌­بندی تراگونگی (تغییر)، و از لحاظ کارکرد، در حوزۀ پارودی، تراوستیسمان و ترانسپوزیسیون جای می­‌گیرند. هنرمند با استفاده از پارودی در دل تراوستیسمان، با تخریب و واسازی الگو و سرمشق خود در پیش‌­متن و همچنین کاستن ارزش‌­های جنسیتیِ پیش‌متن­‌ها، عواملی چون تراجنسیتی و ترا ارزش­گذاری را در بیش‌­متن وانمود می­‌سازد. افزون بر این، با ایجاد فاصله­‌گذاری مشخص در بیانِ روایتِ مورد نظر، و استفاده از نظام بینانشانه‌­ای، ترازمانی و تقابل مدرنیته و سنت/ تقابل جنسیت و جایگاه زن/مرد را نشان می­‌دهد.
واژه‌های کلیدی: بیش‌متنیت، ژرار ژُنت، بهمن جلالی، تصویر خیال، عکاس‌خانۀ قاجار
متن کامل [PDF 1135 kb]   (136 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/5/4 | پذیرش: 1402/11/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sibouyeh N. Hypertextual Study of Bahman Jalali's "Taṣvīr Khīyāl" Photo Collection, Based on Gérard Genette's Theory of Transtextuality. کیمیای هنر 2024; 13 (50) :57-98
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2241-fa.html

سیبویه نرگس. خوانش بیش‌متنی مجموعهٔ عکس «تصویر خیال» بهمن جلالی، بر اساس نظریهٔ ترامتنیت ژرار ژُنت. کیمیای هنر. 1403; 13 (50) :57-98

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2241-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 50 - ( بهار 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660