[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 46 - ( بهار 1402 ) ::
جلد 12 شماره 46 صفحات 52-39 برگشت به فهرست نسخه ها
«سوژه شکاف خوردۀ لکانی» و بازتاب آن در نقاشی‌های پرتره مارلن دوما
نسرین اسماعیلی ، علی مرادخانی* ، امیر نصری
چکیده:   (503 مشاهده)
در مقاله حاضر تطبیق معانی لکانی در حوزه اندیشه فلسفی و سنجیدن آنها با مصادیق هنر معاصر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. در این زمینه نظریاتی همچون سوژه شکافخورده، نگاه، دیگری و میل با آثار هنرمند تجسمی مارلن دوما تطبیق داده میشود. در واقع این پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که مفاهیم فلسفی اندیشه لکان چگونه در آثار هنری بهویژه نقاشیها بازتاب مییابند و اینکه آیا بازنمود وضعیت سوژه معاصر در هنر با روانکاوی لکانی قابل توضیح است؟ برای نیل به پاسخ پرسشهای این پژوهش نخست به طرح نظریات روانکاوی در باب سوژه انسانی با تکیه بر آرای لکان در این زمینه پرداخته و سپس با نقاشی های پرتره دوما تطبیق داده میشود. این رویکرد در جریان تحلیل و تفسیر آثار بهمثابه نقطه اتکایی خواهد بود که ارزیابی پارادایم زمانه در هنر، در نسبت با آن، صورت میگیرد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی است و تجزیه و تحلیل دادهها به شیوه استقرایی و با استفاده از منابع مکتوب و کتابخانهای صورت پذیرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش مشخص خواهد شد که سوژه معاصر، سوژهای شکافخورده، دارای فقدان، تهیبودگی، تردید و تقسیمشدگی است و با پیگیری آثارهنری معاصر میتوان این امر را مشاهده کرد و از طریق خوانش آثار هنری با اندیشه لکانی، راهی جدید برای فهم سوژه معاصر، بهویژه در هنر، گشود.
 
واژه‌های کلیدی: ژاک لکان، مارلن دوما، سوژه شکاف‌خورده، دیگری، نگاه، میل
متن کامل [PDF 598 kb]   (234 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/3 | پذیرش: 1401/10/19
فهرست منابع
1. احمدی، بابک. (1378)، حقیقت و زیبایی، چ4، تهران: نشر مرکز.
2. اطهاری، مریم. (1384)، «نقاشی به‌مثابه جن‌زدایی»، حرفه هنرمند: نشریه هنرهای تصویری، ش 14، زمستان، ص 70-79.
3. بارت، رولان. (1390)، اتاق روشن، ترجمه نیلوفر معترف، چ6، تهران: نشر چشمه.
4. برت، تری. (1379)، نقد عکس، ترجمه اسماعیل عباسی و کاوه میرعباسی، تهران: نشر مرکز.
5. پاینده، حسین. (1388)، «نقد شعر زمستان از منظر نظریه روانکاوی لکان»، فصلنامه زبان و ادبیات فارسی، ش 42، ص 27- 46.
6. عادل، شهاب الدین؛ گنجه‌ای، معصومه. (1398)، «ابژه غایب و نگاه مخاطب: ابژه غایب ژاک لکان و نقد روانکاوانه فیلم، مطالعات میان‌رشته‌ای ارتباطات و رسانه»، ش 4، دوره دوم تابستان، ص 141-168.
7. علی، بختیار. (1395)، آیا می‌توان با لکان انقلابی بود؟، ترجمه سردار محمدی، چ2، تهران: افراز.
8. کامران، افسانه و دیگران. (1392)، «نشانه‌شناسی زمان و گذر آن در عکس‌های یادگاری»، نشریه هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی، ش 2، دوره 18، تابستان، ص 65-74.
9. لکان، ژاک. (1397)، آموزه من، ترجمه احسان کیانی‌خواه، تهران: حرفه نویسنده.
10. مرادخانی، علی؛ اسماعیلی، نسرین. (1399)، «دیالکتیک حقیقت و مجاز در خوانشی لکانی از نقاشی‌های عکس-بنیاد گرهارد ریشتر»، فصلنامه علمی کیمیای هنر، ش 36، پاییز، ص 63-74.
11. ناکلین، لیندا. (1394)، بدن تکه‌تکه‌شده: قطعه به مثابه استعاره‌ای از مدرنیته، چ3، تهران: حرفه هنرمند.
12. Benjamin,W. (2010), The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction, 1st edn, London: Penguin Group.
13. Conty,A.(2013), "They Have Eyes That They Might not See", Walter Benjamin's Aura and the Optical Unconscious, Literature and Theology: An International Journal of Religion, Theory and Culture, vol.27. [DOI:10.1093/litthe/frt035]
14. Daniel.K. (2009), Dialogues Between Feminists and Jacques Lacan on Female Hysteria and Femininity, Proquest Dissertations Publishing. Seehttps://pdfs.semanticscholar.org/f570/c59fba34768d326cd1930d9f0f08ad569c1c.pdf
15. Dumas,M.(2004), Marlene Dumas, Phaidon.
16. Freud.S. (1991), On Metapsychology: The Theory of Psychoanalysis, trans. James Strachey, ed. By A. Richards & A. Dickson, Harmondsworth: Penguin Books Ltd.
17. Foster,H. (1996), The Return of the Real: Critical Models in Art and Theory Since 1960, 5th edn, Cambridge MA: MIT Press.
18. Goodman,N. (1976), Language of Art, Indianapolis, Ind: Hackett. [DOI:10.5040/9781350928541]
19. Lacan,J. (1966), Ecrits:The first complete edition in English, Translated by Bruce Fink, New York: Norton, 2005.
20. Lacan,J. (1960), Ecrits: A selection. The Mirror Stage as Formative of the Function of the I as Revealed in Psychoanalytic Experience. Text established by Alian Miller.paris 1973.translated by Alan Sheridan.New York: Norton,1978
21. Lacan.J and Sheridan. A. (1977), The Four Fundamental Concepts of Psycho-analysis, trans. A. Sheridan, 1st edn, London, The Hogarth Press Ltd.
22. Laplanche.J; Pontalis.J. (1973), The language of psycho-analysis, 1st ed, London, The Hogarth Press Ltd.
23. Mark, Lisa. (2008), Marlene Dumas:Measuring Your Own Grave, 2nd ed, Los Angeles CA, Museum of Contemporary Art
24. Phelan, P. (1993), Unmarked, 1st edn, London: Routledge.
25. Robertson, Jean- Mc Daniel, Craig. (2010), Theme of contemporary Art, visual art after 1980, Oxford university, New York. [DOI:10.1093/gao/9781884446054.article.T2088866]
26. Williams,C. (2001), Contemporary French Philosophy: Modernity and the Persistence of the Subject, 1st edn, London and New York NY, The Athlone Press. [DOI:10.5040/9781472546197]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeil N, Moradkhani A, Nasri A. The Lacanian split subject and its reflection in Marlene Dumas’s portrait paintings. کیمیای هنر 2023; 12 (46) :39-52
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2226-fa.html

اسماعیلی نسرین، مرادخانی علی، نصری امیر. «سوژه شکاف خوردۀ لکانی» و بازتاب آن در نقاشی‌های پرتره مارلن دوما. کیمیای هنر. 1402; 12 (46) :39-52

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2226-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 46 - ( بهار 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4639