[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) ::
جلد 10 شماره 40 صفحات 108-97 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین دیدگاه هری برودی در خصوص تربیت زیبایی شناسی و ارتباط آن با آموزش از طریق تئاتر پداگوژی
ندا کاظمی ، مسعود دلخواه* ، حمیدرضا شعیری
چکیده:   (3018 مشاهده)
تئاتر پداگوژی (تعلیمی - تربیتی)، با روندی پیوسته و منطقی و با تأکید بر تسهیل یادگیری مفاهیم و دروس گوناگون به ارتقاء و در نتیجه بهبود رفتارهای فردی و گروهی جامعه کمک میکند. علاوه بر آن، روند انجام تمرینات، باعث بروز استعداد و خلاقیت در یادگیری شرکتکنندگان گردیده و مشارکت فعال آنان را فراهم میسازد. پژوهش حاضر با هدف ایجاد ارتباط بین آراء هری برودی و روشهای تربیتی مطرح شده از منظر او، به تشریح فرایند تدریس و یادگیری از طریق هنر میپردازد. در این پژوهش با پرداخت به وجوه زیباییشناسی از دیدگاه برودی و مؤلفههای مربوط به آن، رابطه این مؤلفهها با فرایند آموزش به وسیله تئاتر پداگوژی مورد بررسی قرار گرفته است. بهطور کلی برودی، سه رویکرد اجرا، دریافت هنری و ادراک را در مبحث زیباییشناسی مطرح میکند تا اثبات نماید رویکرد ادراک، به مراتب کارآمدی بیشتری در امر تربیت زیباییشناسانه دارد. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای انجام شده و نتایج حاصل از آن نشان میدهد فرایند تدریس و یادگیری، ابتدا باید با تقویت بنیههای تربیت زیباییشناسانه توأم گردد، که یکی از بهترین روشها در این زمینه، بکارگیری تئاتر پداگوژی است؛ چرا که مسیر یادگیری را سرشار از جذابیت و هیجان میکند و روند تمرینات و تأثیرات این گونه از تئاتر، بر روی شرکتکنندگان قابل ملاحظه است. در عین حال میتواند به جذابیت، سهولت و خلاقیت در یادگیری انواع دروس، کمک شایانی داشته باشد.
واژه‌های کلیدی: برودی، تربیت، زیبایی‌شناسی، تعلیم، پداگوژی
متن کامل [PDF 289 kb]   (912 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/9 | پذیرش: 1400/8/18
فهرست منابع
1. احمدی، بابک. (1378)، حقیقت و زیبایی درس‌های فلسفه هنر. چ4، تهران: مرکز.
2. افلاطون (1368)، جمهور، ترجمه فواد روحانی. چ5، تهران، علمی و فرهنگی.
3. الیوریو، انا. (1376). نقاشی کودکان و مفاهیم آن. ترجمه عبدالرضاصرافان، تهران: دبستان.
4. بوال، اگوستو. (1382). تئاتر مردم ستمدیده، جواد ذوالفقاری و مریم حاتمی، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری نوروز هنر.
5. حسن‌زاده، روح‌اله. (1392). مقایسه دیدگاه علامه جعفری و هری برودی درباره تربیت زیبا شناختی{پایان نامه}،روانشناسی و علوم تربیتی.
6. دلخواه، مسعود. (1391). «مصاحبه مسعود دلخواه با پروفسور آندره آس پوپه درباره تئاتر پداگوژی/ گزارش شکست یک پیروزی». ماهنامه نمایش، پیاپی 157.
7. رضایی، منیره. (1389)، تربیت زیباشناسی و هنری(با تاکید بر اراء برودی).تهران: نشر منادی تربیت.
8. شریعتمداری، علی. (1375)،«اصول و فلسفه تعلیم و تربیت».چ8. تهران: سپهر.روؤف، علی. (1371)، «تربیت معلم و کارورزی»، تهران: فاطمی.
9. عبدالرحیم زاده، رحیم. (1389). «میزگرد درباره تئاتر پداگوژی»، ماهنامه نمایش، شماره پیاپی 128.
10. غنی زاده، اناهیتا. (1392)، نمایش خلاق (نقش برنامه اموزشی نمایش خلاق). تهران: نشر نمایش.
11. لوینسون، جرولد. (1390). مسائل کلی زیبایی‌شناسی ـ مجوعه مقالات زیبایی‌شناسی آکسفورد (قسمت دوم)، ترجمه ف مجیدی، تهران: مؤسسه آثار هنری متن.
12. مسگری، احمدعلی اکبر، ساعتچی، محمدمهدی. (1392). تحول زیبایی‌شناسی در فلسفه هنر هگل، پژوهشنامه علوم انسانی،1 (69): 127-146.
13. مهر محمدی، محمود. (1383). «طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی هنر دوره ابتدایی ایران»،مطالعات برنامه درسی ایران، شماره 21.
14. مهرمحمدی، محمود، عابدی، لطفعلی. (1380). «ماهیت تدریس و ابعاد زیبایی‌شناختی آن». فصلنامه مدرس،دوره پنجم شماره 3
15. ندایی، هاشم. (1374)، فلسفه تعلیم و تربیت. تهران: نشر دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، سمت..
16. Broudy, H. S. (1962). Building a philosophy of Education. Prentice _ Hall, INC. Englewood Cliffs. N. J
17. Broudy, H.S. (1970). Tacit Knowing and Aesthetic Education, In R.A. Smith (ed). Aesthetic Concepts and Education. University of Illinois Press.
18. Broudy. H. S. (1977a) Type of Knowledge and Purpose of Education. In R. Anderson (ed), Schooling and the Acquisition of Knowledge, Hillsdale: Erlbaum.
19. Broudy, H.S. (1979a). Tacit Knowing as a Rationale for Liberal Education. Teachers Colledge Record. 80
20. Broudy, H.S, (1987a). The Role of Imagery in Learning. Los Angles: The Getty Center for education in Arts.
21. Greene, M.(1986).The spaces of aesthetic education. Journal of Aesthetic Educayion,20(4),56-62 [DOI:10.2307/3332600]
22. Landy, Robert(1993),Person and Performance, Rutledge press, London and New York.
23. Sheffler, Israel.(1977).In Praise of the Cognitive Emotions. Teacher College Record. Vol 79.No2.
24. Zahoric,A.John.(1987).Perspective and Imperatives Teaching: Rules, Research, Beauty, and Creation. Journal of Curriculum and Supervision. Vol 2. No 3.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi Yazdi N, Delkhah M, Shairi H. Explanation of Harry Broudy’s View with Respect to Aesthetic Education and its Link to Education via Pedagogical Theater. کیمیای هنر 2021; 10 (40) :97-108
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1988-fa.html

کاظمی ندا، دلخواه مسعود، شعیری حمیدرضا. تبیین دیدگاه هری برودی در خصوص تربیت زیبایی شناسی و ارتباط آن با آموزش از طریق تئاتر پداگوژی. کیمیای هنر. 1400; 10 (40) :97-108

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1988-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660