قالیچه محرابی، مجموعهای غنی از هنرهای ایرانی است. در این مجموعه قالیچههای نفیسی موجود است که با آمن الرسول آغاز شده و در زیر پیشانی محراب به کتیبه «الله اکبراً کبیرا» ختم میگردد. از ویژگی این متن کلامی آن است که بهصورت وارونه بافته شده است. بنابراین با توجه به ساختار دقیق هندسی قالیچه، و زربفت بودن آن به نظر میرسد در این ازدحام آیات، وارونگی کتیبه و همنشینی نقشمایههای گیاهی معنایی نهفته باشد. بنابراین سؤال این است: دستیابی به معنای نهفته در لایههای زیرین این متن چگونه میسر میگردد؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب باید معنای پنهان در لایههای مختلف آشکار گردد. بنابراین با روش توصیفی- تحلیلی و با شیوه آیکونولوژی پانوفسکی، معنا از برایند لایههای مختلف متن حاصل میگردد و از طریق زنجیره به هم پیوسته معانی، میتوان به این مهم دست یافت که هنرمندِ طراح، آگاهانه یا ناآگاهانه اثری خلق کرده که بیانگر سیر و سلوک نمازگزار باشد.
Azhand Y, Namvarmotlagh B, Erfanmanesh S. Analysis of Meaning in the Niche Rug of the Metropolitan Museum by iconoloical method. کیمیای هنر 2021; 9 (37) :71-85 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1823-fa.html
آژند یعقوب، نامورمطلق بهمن، عرفانمنش ساحل. تحلیل معنا در قالیچه محرابی موجود در موزه متروپولیتن با روش آیکونولوژی. کیمیای هنر. 1399; 9 (37) :71-85