[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 36 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 9 شماره 36 صفحات 63-74 برگشت به فهرست نسخه ها
دیالکتیک «حقیقت » و «مجاز » در خوانشی لکانی از نقاشی‌های عکس-بنیادِ گرهارد ریشتر
نسرین اسماعیلی*، علی مرادخانی
چکیده:   (133 مشاهده)
از رویکردهای نظری مهم معاصر که میتوان با آن آثار هنری را مورد تحلیل قرار داد آراء و اقوال ژاک لکان (۱۹۰۱-۱۹۸۰) روانکاو پساساختارگرای فرانسوی است. او با کنار هم‌‌ نشاندن روانکاوی، فلسفه، زبانشناسی و انسانشناسی جهانِ ذهنِ سوژه انسانی را در مجموعهای از روابط درهمتنیده و گسترده فرهنگی و اجتماعی تحلیل میکند. این مقاله قصد دارد تا با خوانشی لکانی، نقاشیهای عکسبنیادِ گرهارد ریشتر را، به عنوان مجموعهای منحصربهفرد در هنرمعاصر از منظر نقد روانکاوانه به قدر وسع نگاه کند و بدین پرسش پاسخ دهد که بین «حقیقت» و «مجاز» در نقاشی ریشتر و روانکاوی لکانی چه نسبتی است؟ و نیز، چگونه مقولات ومفاهیم روانکاوی لکانی در نقد نقاشی ریشتر کارگر میافتد؟ روش مورد استفاده توصیفی- تطبیقی است و حسب داده ها و اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای، اینترنتی، بر اساس مشاهده آثارهنری ریشتر و تجزیه و تحلیل آن‌‌ها با رویکرد روانکاوانهی لکان است. مقاله حاضر، در صدد است نشان دهد که آیا میتوان با مفاهیم لکانی نقبی به فهم و تفسیر آثار نقاشی ریشتر زد؟ درنهایت نتیجه چنین خواهد بود که حقیقت قطعی و نهایی در میان  نیست و واقعیت حسب مقولات لکانی بواسطه دستگاه چشم و سازمانیافته مطابق با تجربیات گذشته، فقدان و میلِ سوژه درک می‌‌شود. لذا تمام نقاط مرجع ما، هر چیزی که ما دربار‌‌ه آن صحبت می‌‌کنیم و هر روشی که از طریق آن عمل می‌‌کنیم، جمله آنها نه حقیقت مطلق که کلیشه هستند.
واژه‌های کلیدی: ژاک لکان، گرهارد ریشتر، حقیقت، میل، امر واقع، واقعیت
متن کامل [PDF 455 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/25 | پذیرش: 1399/8/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmaeily N, Moradghani A. The Dialectic of Truth and Appearance in Lacan’s Reading of Gerhard Richter’s Overpainted-from-photographs. کیمیای هنر. 2020; 9 (36) :63-74
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1799-fa.html

اسماعیلی نسرین، مرادخانی علی. دیالکتیک «حقیقت » و «مجاز » در خوانشی لکانی از نقاشی‌های عکس-بنیادِ گرهارد ریشتر. کیمیای هنر. 1399; 9 (36) :63-74

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1799-fa.html



دوره 9، شماره 36 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4256