[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 34 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 9 شماره 34 صفحات 55-39 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد انتقادی درباب خوانش میان متنی هنر در ایرانِ معاصر
سحر علی نژاد مجیدی* ، وحید شالی امینی ، هما ایرانی بهبهانی ، محمد ضیمران
چکیده:   (3030 مشاهده)
در نگاه به هنر معاصر، نیاز به وضعیت تکینگی اثر و تأکید بر یکتابودگی، در فضای نقد و تحلیل اثر، یا حداقل در مهمترین اشکال و رویکردهای آن سیطره یافته و از نوعی سرگشتگی درونی نسبت به فهم خویشاوندی و ممانعت از توسعه قلمرو میانمتنی حکایت دارند. اما با ارجاع به فرایند میانمتنی می­توان نوعی طراحی را صورت­بندی نمود که توأمان خودآیین و دگرآیین و پیوندخورده است؛ میانمتنیت شکلگیری­اش را مرهون اصطلاحی است که کریستوا برای هر نوع ارتباط میان متون  بکاربست که محمل و مجالی برای دریافت و انتقال مفاهیم دنیای ذهنی مؤلف و مخاطب فراهم آورد و به پس­زمینه­ای برای کنش، رخداد و حرکت پی­در­پی از ذهن­ها به ­سوی هم (مؤلفان-مخاطبان) و از ذهن به عین (بازنمود اثر به­مثابه متن) بدل گردید.
در این پژوهش برآن بوده­ایم با بازشناخت فرایند میانمتنی ، دریچه­ای بسوی شناخت و خوانش آثار باز کنیم. همچنین با تکیه بر نظریه کوچنده ادوارد سعید، از دریچه انتقادی به کاربست فرایند میانمتنیت به­مثابه­ شیوه­ای برای نقد هنر، در زمینه هنر معاصر ایران می­نگریم. پژوهش کیفی و به شیوه تحلیل میانمتنی به تبیین این دیدگاه می‌‌­پردازد که هنر به­مثابه­ متن، فضا و عرصهای برای بازنمایش روابط متقابل و تعامل میان متونِ پسِ­پشت و پیشِ­روی آن است. در این فرایند، پیوند میان متون (آثار) امر واقع پیشین را دیگربار در پوششی از رمز قرار می‌‌­دهد و همچنان که اثر تازه از نزدیک شدن و همان­گونگی (تقلید) فاصله می­گیرد، همراه با نفی صورت متعارف ابژه­ها و آثار پیشین، نوعی خویشاوندی و گره­خوردگی میان متون (آثار) را برجسته می­­کند.
واژه‌های کلیدی: متن­‌محوری، نقد، اصالت اثر، هنر معاصر، نظریه بینامتنیت
متن کامل [PDF 2746 kb]   (1239 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/27 | پذیرش: 1399/3/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alinejad S, Shaliamini V, Irani Behbahani H, Zaimaran M. A Critical Approach to the Intertextual Reading of Contemporary Iranian Art. کیمیای هنر 2020; 9 (34) :39-55
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1768-fa.html

علی نژاد مجیدی سحر، شالی امینی وحید، ایرانی بهبهانی هما، ضیمران محمد. رویکرد انتقادی درباب خوانش میان متنی هنر در ایرانِ معاصر. کیمیای هنر. 1399; 9 (34) :39-55

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1768-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 34 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645