از مهمترین موارد در بیان هنرمندانه یک اثر هنری، شکل پنهانی زیرساخت آن بهشمار میآید. این نقش به خصوص در هنر نگارگری ایرانی قابل تأمل است. بیان نمادین و هنرمندانه در آثار دوره صفوی به صورتی انتظام یافته در نگارههای بسیاری متجلی شده است. ازجمله نگارههایی که در مکتب تبریز دوم به تصویر کشیده شد، نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی به قلم سلطان محمد، دارای لایههای پنهان معنایی و نمادین بسیار است. پژوهش حاضر با هدف تبیین معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مورد نظر و ارتباط آن با کل مجموعه درپی پاسخ به این سوال است: وجوه عرفانی چگونه در ساختار و ترکیببندی نگاره بازتاب یافته است؟ یافتههای موجود بهروش توصیفی- تحلیلی و روش جمعآوری دادهها بهصورت کتابخانهای انجام پذیرفته است. نتایج حاکی از آن است که روند شکلگیری نگاره با ساختاری انتظام یافته، حاوی نگرشی روحانی و جلوههای مختلف عرفانی است که در قالب تصاویر مبین اصل کثرت در عین وحدت است.
Alibabaei G, Ghazizadeh K. Retrieving Mystical Meanings in the Form and Structure of the Miniature of “Worldly and Otherworldly Drunkenness”. کیمیای هنر 2019; 8 (32) :7-23 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1685-fa.html
علیبابایی گلنار، قاضیزاده خشایار. بازجست معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی. کیمیای هنر. 1398; 8 (32) :7-23