با مشاهدۀ دقیق فیلمهای جنگ ایران و عراق در جامعۀ ایرانی متوجه میشویم که ژانرهای آنها طی تطور این جامعه تغییر کردهاند. بدین ترتیب قواعد مبتنی بر طبقهبندی که تا کنون برای شناختن ژانر در نظریههای فیلم در دسترس بودهاند زیر سؤال میروند و لزوم پردازش مفهومی تازه از ژانر مطرح میشود. این امر را می توان با کمک نظریۀ سیستمهای اجتماعی نیکلاس لومان محقق ساخت. این نظریه روش طبقهبندی را طرد کرده و به جای آن به جدایش کارکردی روی میآورد و بعلاوه کمک میکند تا سینمای ایران را در بستر اجتماعیاش بررسی کنیم. در این مقاله با نگاهی به کارکرد فیلم در جامعه به عنوان یکی از رسانههای ارتباط جمعی و با مکان یابی مفاهیم حافظه، واقعیت، هویت و ژانر در نظریۀ لومان الگویی بخصوص در روند تغییر ژانرهای بالا خواهیم یافت که توسط مراحل طور جامعۀ ایرانی نقطهگذاری میشود. بدین منظور از روش تحقیق کیفی، تحلیلی و انتقادی بهره خواهیم گرفت.
Sarkar Farshi G. Genre Shift and Identity Maintenance – An Analysis of Iranian War Film Genres (1980-2013) with Niklas Luhmann’s Social Systems Theory. کیمیای هنر 2019; 7 (29) :56-71 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1421-fa.html
سرکارفرشی گلناز. تغییر ژانر و بقای هویت - تحلیل ژانرهای سینمای جنگ ایران با نظریۀ سیستم های اجتماعی. کیمیای هنر. 1397; 7 (29) :56-71