[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
فهرست داوران::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 29 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 29 صفحات 71-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تغییر ژانر و بقای هویت - تحلیل ژانرهای سینمای جنگ ایران با نظریۀ سیستم های اجتماعی
گلناز سرکارفرشی*
چکیده:   (4898 مشاهده)
با مشاهدۀ دقیق فیلم­‌های جنگ ایران و عراق در جامعۀ ایرانی متوجه می­‌شویم که ژانرهای آن‌ها طی تطور این جامعه تغییر کرده‌اند. بدین ترتیب قواعد مبتنی بر طبقه‌‌بندی که تا کنون برای شناختن ژانر در نظریه­‌های فیلم در دسترس بوده‌اند زیر سؤال می‌روند و لزوم پردازش مفهومی تازه از ژانر مطرح می‌شود. این امر را می­ توان با کمک نظریۀ سیستم­‌های اجتماعی نیکلاس لومان محقق ساخت. این نظریه روش طبقه­‌بندی را طرد کرده و به جای آن به جدایش کارکردی روی می­‌آورد و بعلاوه کمک می­‌کند تا سینمای ایران را در بستر اجتماعی­‌اش بررسی کنیم. در این مقاله با نگاهی به کارکرد فیلم در جامعه به عنوان یکی از رسانه­‌های ارتباط جمعی و با مکان­ یابی مفاهیم حافظه، واقعیت، هویت و ژانر در نظریۀ لومان الگویی بخصوص در روند تغییر ژانرهای بالا خواهیم یافت که توسط مراحل طور جامعۀ ایرانی نقطه‌­گذاری می­‌شود. بدین منظور از روش تحقیق کیفی، تحلیلی و انتقادی بهره خواهیم گرفت.
واژه‌های کلیدی: جنگ ایران و عراق، حافظه، ژانر سینمایی، فیلم جنگی، نظریۀ سیستم‌های اجتماعی، هویت
متن کامل [PDF 606 kb]   (3336 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/1 | پذیرش: 1398/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarkar Farshi G. Genre Shift and Identity Maintenance – An Analysis of Iranian War Film Genres (1980-2013) with Niklas Luhmann’s Social Systems Theory. کیمیای هنر 2019; 7 (29) :56-71
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1421-fa.html

سرکارفرشی گلناز. تغییر ژانر و بقای هویت - تحلیل ژانرهای سینمای جنگ ایران با نظریۀ سیستم های اجتماعی. کیمیای هنر. 1397; 7 (29) :56-71

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1421-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 29 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4700