:: دوره 4، شماره 17 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 4 شماره 17 صفحات 14-4 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی در باب تقسیم‌بندی‌های مفهومی «تمدن اسلامی و هنر اسلامی»
والری گونزالس*
چکیده:   (9917 مشاهده)

در کنار سایر مطالب منتشره در زمینه «تاریخ‌نگاری هنر اسلامی » یک شماره از مجله آنلاین جورنال آو آرت هیستوریوگرافی (6 ژوئن، 2012) که به این موضوع اختصاص یافته، حاوی اهم موضوعات مورد بحث در این زمینه است؛ موضوعاتی که کم و بیش از یک دهه پیش در حوزه مطالعات هنر اسلامی آن‌گونه که در غرب مطرح است، ساری و جاری‌اند. در این مباحث به آن چارچوب مفهومی پرداخته می‌شود که برای پژوهش و نمایش عمومی مواد و مصالح موجود در این حوزه به کار گرفته می‌شود. بسیاری بر این باورند که این صفت نارساست. اعتراض اصلی آن است که با اسلامی خواندن یک فرهنگ در واقع یک مقوله گمراه کننده را ساخته‌ایم که واقعیت‌های بسیار پیچیده‌تر آن فرهنگ را انعکاس نمی‌دهد. با این همه و علی‌رغم ابداع عبارت جایگزین «متعلق به سرزمین‌های اسلامی» (islamicate) صفت «اسلامی » همچنان به کار گرفته می‌شود. مقاله حاضر به بررسی مسأله معرفت شناختی که از شاخصه‌های حوزه تازه پا گرفته تاریخ هنر اسلامی است، می‌پردازد. در دفاع از بحث، به تحلیل ظروف کتیب هدار قرن دهم میلادی/ سوم هجری که در دوران حکمروایی سامانیان تولید شده‌اند خواهیم پرداخت.

واژه‌های کلیدی: فرهنگ اسلامی، هنر، تاریخ هنر، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، مفاهیم مطالعات هنر اسلامی
متن کامل [PDF 645 kb]   (4072 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/29 | پذیرش: 1395/3/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 17 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها