:: Volume 12, Issue 47 (9-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 12(47): 57-75 Back to browse issues page
The Relationship between the Qābi Design and the Medium in the Art of Zand Iran
Samaneh Kakavand *
Abstract:   (752 Views)
The qābi design, also known as the lowzi-bandi, was a recurring, crisscross design in Persian art in the second half of the 18th century. It was widely used, across a variety of mediums, during the Zand dynasty, adapting to the medium in which it was employed. Although it maintained its overall dual structure of a unifying grid and inner decorations, the design manifested itself differently across different artworks. This study examines the relationship between the recurring qābi design and various art mediums in the Zand period, aiming to identify the many varieties of the design (“soft sign”) and understand how they were adapted to different mediums (“hard signs”). Conducted as qualitative, descriptive-analytical research, the study reviewed the literature as well as Zand-era museum objects featuring the qābi design, and analyzed the data from a semiotic semantics perspective. It found that the design took different forms across different mediums—including glass, textile, lacquer painting, and plaster—adapting to the limitations of each medium. For instance, on loom-woven textiles, the design was more elaborate, whereas on lacquerware, it was almost simplified into its grid. In general, the design and the medium complemented each other.
Keywords: Zand art, Qābi design, Semiotic semantics theory, Art medium, Design
Full-Text [PDF 1524 kb]   (330 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/04/5 | Accepted: 2023/07/31
References
1. احمدی، بابک (1393). از نشانه‌های تصویری تا متن: به‌سوی نشانه‌شناسی ارتباط دیداری. (چاپ چهاردهم)، تهران: مرکز.
2. اسکارچیا، جیان روبرتو (1390). تاریخ هنر ایران (10)؛ هنر صفوی، زند و قاجار. (چاپ سوم). ترجمه: یعقوب آژند، تهران: مولا.
3. اولیویه، گیوم آنتوان (1371). تاریخ اجتماعی-اقتصادی ایران در دوران آغازین عصر قاجاریه [سفرنامه اولیویه]. (چاپ اول). تصحیح و حواشی غلامرضا ورهرام، ترجمه: محمدطاهر قاجار، تهران: اطلاعات.
4. رنجبر، محمدعلی؛ صفی‌پور، علی‌اکبر (1389). فرهنگ‌سرای زندی. در مجموعه مقالات کنگرهٔ بزرگ زندیه (جلد دوم)، شیراز: بنیاد فارس‌شناسی، 781-802.
5. خاتمی، محمود (1387). پدیدارشناسی هنر. (چاپ اول). تهران: فرهنگستان هنر.
6. حصوری، علی (1385). مبانی طراحی سنتی. (چاپ دوم). تهران: چشمه.
7. دآلوا، آن (1394). روش‌ها و نظریه‌های تاریخ هنر. (چاپ اول). ترجمه: آناهیتا مقبلی و سعید حسینی. تهران: فخراکیا.
8. داوودی مقدم، فریده (1392). تحلیل نشانه-معناشناختی شعر «آرش کمانگیر» و «عقاب»: تحول کارکرد تقابلی زبان به فرایند تنشی. جستارهای زبانی (پژوهش‌های زبان و ادبیات تطبیقی)، 4(1):124-105.
9. رجبی، پرویز (1352). کریم‌خان زند و زمان او. تهران: امیرکبیر.
10. رید، هربرت (1381). معنی هنر. مترجم: نجف دریابندری، تهران: شرکت انتشارت علمی و فرهنگی.
11. شعیری، حمیدرضا؛ وفایی، ترانه (1388). راهی به نشانه‌معناشناسی سیال. (چاپ اول). تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
12. شعیری، حمیدرضا (1391). نشانه‌معناشناسی دیداری: نظریه‌ها و کاربردها. (چاپ اول). تهران: سخن.
13. عدلو، سمیرا (1400). سیر تحول هنر: دوران زندیه و قاجاریه. (چاپ اول). تهران: فرهیختگان دانشگاه.
14. فرانکلین، ویلیام (1358). مشاهدات سفر از بنگال به ایران. ترجمه: محسن جاویدان. (چاپ اول). تهران: دانشگاه تهران.
15. قهرمانی، مریم (1393). ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان رویکرد نشانه‌شناختی. (ویراست دوم). تهران: نشر علم.
16. موسوی نامی اصفهانی، میرزا محمدصادق (1390). تاریخ گیتی گشا در تاریخ زندیه. (چاپ پنجم). مقدمه و تصحیح: سعید نفیسی، تهران: اقبال.
17. نصر، طاهره (1387). جُستاری در شهرسازی و معماری زندیه. (چاپ اول). شیراز: نوید شیراز.
18. نصیری، محمدجواد (1389). افسانه جاویدان فرش ایران. (چاپ اول). تهران: فرهنگ‌سرای میردشتی.
19. نیبور، کارستن (1354). سفرنامه نیبور. تصحیح پرویز رجبی. تهران: توکا.
20. والکر، جان اِ. ؛ چاپلین، سارا (1385). فرهنگ تصویری: مبانی و مفاهیم. (چاپ اول). ترجمه: حمید گرشاسبی و سعید خاموش، تهران: ادارهٔ کل پژوهش‌های سیما.
21. وکیلی، ابوالفضل (1382). شناخت طرح‌ها و نقشه‌های فرش ایران و جهان. تهران: نقش هستی.
22. هنفلینگ، اُسوالد (1392). چیستی هنر. (چاپ هفتم). مترجم: علی رامین، تهران: هرمس.
23. یساولی، جواد (1379). قالی‌ها و قالیچه‌های ایران. (چاپ سوم). تهران: انتشارات یساولی.
24. URL1: http://www.getcoloringpages.com/ (Access date:2022/07/15).
25. URL2: https://a5.typepad.com/6a017ee66ba427970d01a73dd41bbd970d-pi/(Access date:2022/07/19).
26. URL3: http://britishlibrary.typepad.co.uk/(Access Date: 2022/07/23).
27. URL4: https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de/(Access date:2022/07/15).
28. URL5: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/452850/(Access Date:2022/06/28).
29. URL6: https://collections.vam.ac.uk/item/O85318/mirror-case-muhammad-sadiq/(Access Date:2022/06/28).
30. URL7: https://collections.vam.ac.uk/item/O114658/mirror-case-of-unknown/(Access Date:2022/06/25).
31. URL8: https://collections.vam.ac.uk/item/O321900/mirror-case/?carousel-image=2017JV3184 /(Access date:2022/07/15).
32. URL9: http://collectins.vam.ac.uk/(Access date:2022/07/15).
33. URL10: http://collectins.vam.ac.uk/(Access date:2022/07/15).
34. URL11: http://collectins.vam.ac.uk/(Access date:2022/07/15).
35. URL12: https://www.hermitagemuseum.org/wps/wcm/connect/ Access date:2022/07/23).
36. URL13: https://www.hermitagemuseum.org/wps/wcm/connect/( Access date:2022/07/23).)
37. URL14: https://collections.vam.ac.uk/item/O361949/purse-unknown/(Access date:2022/07/15).



XML   Persian Abstract   Print



Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 47 (9-2023) Back to browse issues page