[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
About ARIA::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
:: Volume 12, Issue 48 (11-2023) ::
کیمیای هنر 2023, 12(48): 25-36 Back to browse issues page
An Ontological Reflection on The Transformation of Friendship into Enmity in McDonagh's The Banshees of Inisherin by Relying on Heidegger's Being and Time
Nader Shaygan far *
Art University of Isfahan
Abstract:   (494 Views)
The film Banshees of Inisherin by Martin McDonough (1970-  ), in the shape of a black comedy-tragedy, shows the transformation of friendship into endless enmity between two friends, interlocutors and companions. This research assumes that the transformation of friendship into enmity shown is based on the ontological difference of two existentialist horizons, and it cannot be simply a temperamental disorder and a social difference or other things such as these.
Based on the mentioned assumption, relying on the fact that the two friends are established in two different areas of language, i.e., Speech, Discourse- Language/ Rade and Idle talk / Gerede, an attempt will be made to clarify the difference in horizons that is first revealed to one of the two friends, relying on the book of Being and Time. Finally, its tragic end should be reflected upon and an attempt will be made to show how the distance and ontological difference and the different way of living in the field of language can turn a close friendship into the fire of war and blood continue to convert.
Understanding/ Verstehen, it is not possible for one of them to return to the past. The other friend, without the ability to imagine and understand this transformation of Dasein as a friend, tries to turn it into war and fire.
Keywords: The Banshees of Inisherin, McDonagh, Heidegger, Speech, Discourse- Language/ Rade, Idle talk/Gerede
Full-Text [PDF 404 kb]   (377 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/07/10 | Accepted: 2023/09/12
References
1. آرنت، هانا (1399). وضع بشر. ترجمۀ مسعود علیا، تهران: ققنوس.
2. اسونسن، لارنس (1396). فلسفۀ ملال. ترجمۀ افشین پاکباز، تهران: نشر نو.
3. بیمل، والتر (1381). بررسی روشنگرانۀ اندیشه‌‌‌های مارتین هایدگر. ترجمۀ بیژن عبدالکریمی، تهران: سروش.
4. سارتر، ژان پل (1361). اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر. ترجمۀ مصطفی رحیمی، تهران: مروارید.
5. سارتر، ژان پل (1383). تهوع. ترجمۀ امیرجلال‌‌‌الدین اعلم، تهران: نیلوفر.
6. شایگان‌‌‌فر، نادر (1397). تجربۀ هنرمندانه در پدیدارشناسی مرلوپونتی. تهران: هرمس.
7. شوپنهاور، آرتور (1384). جهان همچون اراده و تصور. ترجمۀ رضا ولی‌‌‌یاری، تهران: مرکز.
8. کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه. ترجمۀ داریوش آشوری، تهران: سروش و انتشارات علمی و فرهنگی.
9. کوروز، موریس (1379). فلسفۀ هیدگر. ترجمۀ محمود نوالی، تهران: حکمت.
10. کی‌‌‌یرکه‌‌‌گور، سورن (1377). بیماری به سوی مرگ. ترجمۀ رویا منجم، تهران: پرسش.
11. ماتیوز، اریک (1379). فلسفۀ فرانسه در قرن بیستم. ترجمۀ محسن حکیمی، تهران: ققنوس.
12. محمدی کیاکلااملشی، مهدی؛ شریف‌‌‌زاده، محمدرﺿﺎ؛ مختاباد، مصطفی (۱۳۹8). آفرینش نمایش از فلسفه: خوانش کیرکگاردی از نمایشنامۀ «مراسم قطع دست در اسپوکن» مارتین مک‌دونا. فصلنامۀ علمی-ﭘژوﻫشی تئاتر، (79)، 38-13.
13. مختاباد، مصطفی؛ سیدابوالقاسم‌‌‌خان، نسرین (۱400). مزاج‌‌‌شناسی به منزلۀ روش در فرایند آفرینش و مطالعۀ شخصیت دراماتیک؛ نمونۀ مورد مطالعه: نمایشنامۀ ملکۀ زیبایی لی‌‌‌نین. فصلنامۀ علمی کیمیای هنر، (40)، 123-109.
14. مختاباد، مصطفی؛ بابایی، آرزو؛ شریف‌‌‌زاده، محمدرﺿﺎ (۱۳۹5). جستاری روانکاوانه بر شخصیت‌‌‌های زن نمایشنامۀ ملکۀ زیبایی لی‌‌‌نین با تأکید بر شاخصۀ خشونت و بر اساس نظریات ژاک لکان. فصلنامۀ علمی-پژوهشی تئاتر، (15)، 27-12.
15. هایدگر، مارتین (1383). متافیزیک چیست؟. ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
16. هایدگر، مارتین (1386). هستی و زمان. ترجمۀ سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
17. هایدگر، مارتین (1395). هستی و زمان. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، تهران: نی.
18. ورنو، ژوزه؛ وال، ژان و دیگران (1372). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه‌‌‌های هست‌‌‌بودن. ترجمۀ یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
19. Blattner, William (2006). Heidegger's Being and Time; A Reader's Guide. New York: Continuum International Publishing Group.
20. Heidegger, Martin (1988). Being and Time, trans. J. Macquarrie and E. Robinson. New York: Happer & Row.
21. Heidegger, Martin (1996). Being and Time, trans. J. Stambaugh. New York: State University of New York.
22. Inwood, M. J. (1999). A Heidegger Dictionary. Oxford: Blackwell Publishers. [DOI:10.1111/b.9780631190950.1999.00002.x]
23. Lonergan, Patrick (2012). The Theatre and Films of Martin McDonagh, https://www.amazon.com/ [DOI:10.5040/9781408166581]
24. McDonagh, Martin (2021). The Banshees of Inisherin. London: Bluprint Pictures. [DOI:10.5040/9780571383078-div-00000006]
25. Russell, Richard Rankin (2007). Martin McDonagh: a casebook. New York: Routledge. [DOI:10.4324/9780203935859]
26. Sartre, Jean Paul (1960). Being and Nothingness. trans. E. Barnes. New York: Citadel Press.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA



XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaygan far N. An Ontological Reflection on The Transformation of Friendship into Enmity in McDonagh's The Banshees of Inisherin by Relying on Heidegger's Being and Time. کیمیای هنر 2023; 12 (48) :25-36
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2237-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 48 (11-2023) Back to browse issues page
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660