1. قرآن کریم. 2. آژند، یعقوب (1384). مکتب نگارگری تبریز، قزوین و مشهد. تهران: فرهنگستان هنر. 3. ابراهیمی، مهدی؛ حلبی، علیاصغر (1397). تحلیل ساختاری سلامان و ابسال جامی از منظر رمز و رازهای عرفانی. عرفان اسلامی، (55)، 124-109. 4. امین، سیدحسن (1385). سلامان و ابسال اسطوره یونانی در فرهنگ ایرانی در چهارده روایت. تهران: دایره المعارف ایرانشناسی. 5. پاکباز، رویین (1389). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین. 6. پتاتزونی، رافائل؛ فرجی، سمیه (1391). حقیقت اسطوره. هفت آسمان، 14(53)، 136-119. 7. پورمند، حسنعلی؛ حکیم جوادی، مرضیه (1395). تمثیل در عرفان اسلامی و تأثیر آن در نگارۀ سلامان و ابسال هفتاورنگ جامی. هنرهای کاربردی، (8)، 14-5. 8. جامی، نورالدین عبدالرحمان (1378). هفت اورنگ (جلد 1 و 2). تهران: میراث مکتوب. 9. حسینی، مهدی (1385). هفتاورنگ: جامی به روایت تصویر. کتاب ماه هنر، 6-19. 10. روضاتیان، سیده مریم. (1388). رمز گشایی قصه سلامان و ابسال حنین بن اسحاق بر اساس کهن الگوهای یونگ. فنون ادبی، 1(1)، 97-106. 11. ساداتی، ناصر؛ پیراویونک، مرضیه (1394). ویژگیهای معرفت هنر به عنوان فرم سمبولیک در اندیشۀ کاسیرر. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، (129)، 73-146. 12. سجادی، سید ضیاءالدین (1389). حی بن یقظان و سلامان و ابسال. تهران: سروش. 13. سیمپسون، ماریانا شرو (1382). شعر و نقاشی ایرانی، حمایت از هنر ایران: شاهکارهای نقاشی از قرن دهم. ترجمۀ عبدالعلی براتی و فرزاد کیانی، ویرایشِ آیدین آغداشلو. تهران: نسیم دانش. 14. صدیقی، بهار (1400). از «استاره»ی فارسی تا «اسطوره»ی عربی: واکاوی ریشهشناسی و نشانگری «اسطوره». زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 13(2 (پیاپی 25) )، 63-77. 15. طاهر، زهره؛ بیک محمدی، غزاله؛ نادری مهر، صالحه؛ محمدی جم، معصومه (1401). خوانش رنگ بر بستر فرهنگ عصر صفوی در هفت اورنگ ابراهیم میرزا بر اساس نظریه رنگ ایتن (مطالعه موردی دو نگاره). دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افقهای هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، تبریز. 16. عسکری الموتی، حجتالله (1392). مناسبات اسطوره و هنر در تفکر ارنست کاسیرر، والتر بنیامین و تئودور آدرنو. هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 18 (1)، 1-30. 17. غفاری شهری، زهراسادات؛ کریمی، علیرضا (1394). مطالعه تطبیقی تصویرگری میرزاعلی در نگارههای خمسه طهماسبی (946-950 ق) و (هفت اورنگ جامی 964-973 ق). همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی، مشهد. 18. کاسیرر، ارنست (1400)، اسطوره دولت، ترجمه یدالله موقن، تهران: هرمس. 19. کاسیرر، ارنست (1402) زبان و اسطوره، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: مروارید. 20. کاسیرر، ارنست (1399) فلسفه صورتهای سمبلیک (جلد 2: آگاهی اسطورهای). ترجمۀ یدالله موقن، تهران: هرمس. 21. کریم زاده تبریزی، محمدعلی (1376). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، تهران: مستوفی. 22. مسگری، علیاکبر؛ قاسمی، حمید (1390). خاستگاه اسطوره در صورت ابتدایی ادراک. پژوهشهای فلسفی، 5(8)، 235-191. 23. مقنیپور، مجیدرضا؛ رحمانی، اشکانی (1398). تبیین سطح اندیشه انسانی در تمدنهای موازی بر مبنای ساختار فرمی و تخیل تصویری شکلیافته در روایات اساطیری. کیمیای هنر، 8(31)، 66-51. 24. موسوی، یعقوب (1384). مطالعه رویکرد معرفت شناسی کاسیرر با تکیه بر نمادشناسی. معرفت و جامعه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. (13)، 91-105. 25. موقن، یدالله (1389). ارنست کاسیرر: فیلسوف فرهنگ. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 26. Cassirer, Ernst (1953). The Philosophy of Symbolic Forms: (Vol.1). Ralph Manheim, Trans. New Haven and London, Yale University. (Yadollah Mooghen, Trans 2011, Tehran: Hermes). 27. Simpson, Mariana Sherve (1997). Sultan Ibrahim Mirza's Haft Awrang: A Princely Manuscript from Sixteenth-Century Iran. New Haven & London: Yale University. [ DOI:10.5479/sil.891574.39088015778137]
|