[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 42 - ( بهار 1401 ) ::
جلد 11 شماره 42 صفحات 34-21 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی نسبت «اشیاء» و «انسان» در فرم معماری از دیدگاه هستی‌شناسی ابژه‌محور؛ مطالعهٔ موردی: خانه‌های مکعبی و پردیس ملت
روشینا شاه‌حسینی ، وحید شالی امینی* ، امیر مسعود دباغ ، هما بهبهانی
چکیده:   (1721 مشاهده)
معماری، همانند سایر هنرها، همواره مورد توجه نحله­های فلسفی و فکری بوده است؛ گاه بهعنوان مصداق و گاه جزئی از یک نظام فلسفی. یکی از جریان­های فلسفی معاصر که به معماری توجه ویژه­ای داشته، شاخه هستیشناسی ابژه محور است، که در ادامه نظریات هایدگر تدوین شده است. این مقاله قصد دارد براساس دیدگاه فلسفی هستیشناسی ابژهمحور نسبت بین اشیاء و انسان را تحلیل کرده و سپس نقش فرم معماری را در بازتاب هر چه بهتر این نسبت معرفی نماید. برای تحلیل­های دقیق­تر از مصداق­های ایرانی (پردیس ملت) و غربی (خانه­های مکعبی) بهره می­برد. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و همراه با تحلیل­های نظری از مصداق­های منطبق استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان دادند طبق نظریه هستی­شناسی ابژهمحور بین اشیاء روابط نظام­مندی وجود دارد که نه تنها آنها را نامرئی کرده است، بلکه انسان را نیز تابع این روابط قرار داده است و انسان تنها با تجربه تخیل­ورزانه میتواند درباره اشیاء به شناخت برسد. تجربه­ای که در روابط پیشین تنش ایجاد کند این تجربه زمانی اتفاق می­افتد که اشیاء پیرامون در فرمی برخاسته از حقایق نو، دور هم گردآمده باشند. در این فرم نباید به تناسبات زیباشناسی و عملکردها توجه چندانی کرد، بلکه تنها آنچه اهمیت دارد برساختن فضایی است که انسان را با هستی اشیاء مواجه کند. معماری شایسته­ترین گونه هنری برای خلق چنین فرمی است. از دیدگاه هستیشناسی ابژه محور معماری از طریق «محسوسیت فرم در شکلپذیری»، «توانایی انتخاب دگرسانیها»، «تولید روش­های عقل­ورزی امروزین» و همینطور «توانایی تولید، مهار و فهم جنبه بنیادینی از قضاوت و تحلیل در معماری» ما را به تجربه تخیلورزانه خواهد رساند.
واژه‌های کلیدی: هستی‌شناسی ابژه‌محور، معماری، انسان، اشیاء، فرم
متن کامل [PDF 562 kb]   (597 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/29 | پذیرش: 1400/12/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahhoseini R, Shaliamini V, Dabagh A M, Behbahani H. Analysis of the Relation of “Objects” and “Human” in the Architectural Form from the Point of View of Object-Oriented Ontology. کیمیای هنر 2022; 11 (42) :21-34
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2079-fa.html

شاه‌حسینی روشینا، شالی امینی وحید، دباغ امیر مسعود، بهبهانی هما. واکاوی نسبت «اشیاء» و «انسان» در فرم معماری از دیدگاه هستی‌شناسی ابژه‌محور؛ مطالعهٔ موردی: خانه‌های مکعبی و پردیس ملت. کیمیای هنر. 1401; 11 (42) :21-34

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-2079-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 42 - ( بهار 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645