:: دوره 3، شماره 10 - ( بهار 1393 ) ::
جلد 3 شماره 10 صفحات 98-79 برگشت به فهرست نسخه ها
تثلیت جسم، تصویر و رسانه انسان شناسی تصویر از منظر هانس بلتینگ
امیر نصری*
دانشگاه علامه طباطبایی، گروه فلسفه
چکیده:   (9359 مشاهده)
هانس بلتینگ با طرح دیدگاه انسان شناسی تصویر، در صدد تحلیل مشخصه‌های تصویر بر اساس سنّت انسان‌شناسی فلسفی است. او بر این باور است که در بررسی هر تصویر باید به مؤلفه‌های سه‌گانه رسانه، جسم، و تصویر در کنار یکدیگر توجه داشته باشیم و نمی‌توان این مؤلفه‌ها را از یکدیگر منفک ساخت. تعریف بلتینگ از هر یک از آن‌ها نیز متمایز با نگرش سنّتی است، به نحوی که رسانه در حکم واسطه‌ای برای تصویر نیست، بلکه وجود هر تصویری در حکم برخورداری از یک رسانه است. همچنین، جسم (بدن) نیز می‌تواند نقش‌های متعددی را از رسانه تصویر، خود تصویری تا دریافت آن ایفا کند. او معتقد است که هر تصویر جسمی جایگزین برای امر غایب است و از این لحاظ می‌توان ایده فقدان یا مرگ را منشأ تصویر دانست. دیدگاه بلتینگ در خصوص انسان‌شناسی تصویر به یک شمایل شناسی جدید منجر می‌شود که هدف از آن نه تحلیل آثار تصویری براساس متون مکتوب، بلکه تحلیل تصاویر براساس منطق خود آن‌هاست.
واژه‌های کلیدی: تصویر، رسانه، جسم، نگاهِ خیره، شمایل شناسی جدید
متن کامل [PDF 587 kb]   (3442 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/9/11 | پذیرش: 1393/9/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 10 - ( بهار 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها