:: دوره 9، شماره 37 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 37 صفحات 71-85 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل معنا در قالیچه محرابی موجود در موزه متروپولیتن با روش آیکونولوژی
یعقوب آژند، بهمن نامورمطلق، ساحل عرفان‌منش*
چکیده:   (785 مشاهده)
قالیچه محرابی، مجموعهای غنی از هنرهای ایرانی است. در این مجموعه  قالیچههای نفیسی موجود است که با آمن الرسول آغاز شده و در زیر پیشانی محراب به کتیبه «الله اکبراً کبیرا» ختم میگردد. از ویژگی این متن کلامی آن است که بهصورت وارونه بافته شده است. بنابراین با توجه به ساختار دقیق هندسی قالیچه، و زربفت بودن آن به نظر میرسد در این ازدحام آیات، وارونگی کتیبه و همنشینی نقشمایههای گیاهی معنایی نهفته باشد. بنابراین سؤال این است: دستیابی به معنای نهفته در لایههای زیرین این متن چگونه میسر میگردد؟ برای رسیدن به پاسخی مناسب باید معنای پنهان در لایههای مختلف آشکار گردد. بنابراین با روش توصیفی- تحلیلی و با شیوه آیکونولوژی پانوفسکی، معنا از برایند لایههای مختلف متن حاصل میگردد و از طریق زنجیره به هم پیوسته معانی، میتوان به این مهم دست یافت که هنرمندِ طراح، آگاهانه یا ناآگاهانه اثری خلق کرده که بیانگر سیر و سلوک نمازگزار باشد. 
واژه‌های کلیدی: آیکونولوژی، قالیچه محرابی، دوره صفویه، سلوک، عرفان
متن کامل [PDF 569 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/11 | پذیرش: 1399/9/8


XML   English Abstract   Print



دوره 9، شماره 37 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها