[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 30 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 8 شماره 30 صفحات 71-57 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی در خاستگاه ویتگنشتاینی گرایش مفهومی و ضد زیباشناختی آرا و آثار جوزف کاسوت
نرگس فرهنگ مهر ، فریده آفرین*
چکیده:   (4527 مشاهده)
تلاش مقاله حاضر بر روشن کردن مقصود کاسوت از ارائه هنر مفهومی و شرح چگونگی مخالفت او با زیباشناسی و فرمالیسم با توجه به ریشههای ویتگنشتاینی اقدامات او است. همچنین برای ارزیابی آنچه کاسوت میگوید و آنچه نشان میدهد مقاله «هنر بعد از فلسفه» و یکی از آثار سری «یک و چند چیز» مطالعه میشود. این مطالعه نشان میدهد با اینکه کاسوت در مقاله مذکور با ابتنا بر شباهت خانوادگی از رویکرد تعریفگرا برای مفهوم هنر میگذرد، اما جستوجو در شرایط هنر با اتکا به ایده به صورت ایجابی به مفهومی باز از هنر میانجامد که امکان تعیین شرایط لازم و کافی برای این مفهوم ندارد. افزون براین، هر یک از مصادیق یا آثار هنری با اتکا به ایده درون مفهوم بازِ هنر قرار میگیرند. معنای هر یک از آثار کاسوت برای نمونه یک و سه صندلی، درون خودشان و متکی به زمینه شکلگیری آنها؛ و در چینش ممکنِ سه صندلی در تطابق با گزاره «یک و سه صندلی» رقم میخورد. کاسوت آثار هنری را به عنوان عرصه نمایش همریختی با آن گزارهها به عنوان تصویر اندیشه معرفی میکند. بدین طریق هنرمند در بند فاز خودبیانگری یا بیان احساسات لحظهایاش نسبت به ایده آن نیست و در حال فراهم کردن وضعی از امور، یا تصویری برای یک گزاره تحلیلی است. مطالعه آرا و آثار کاسوت با تـأملی بر آرای ویتگنشتاین نشان میدهد روش او به صورت سلبی گذر از استلزامات فرمالیستی، دغدغه زیباگرایی، تزیین، فرمهای ادراکی، بصری و استتیکی را پیشنهاد میکند. اثر یک و سه صندلی، با چالش در تعریف ذاتی هنر، در شرایط بازنمایی بین مفاهیم زبان، مصادیق تجربی و تصاویر آنها کندوکاو میکند. اما در نهایت، در بند بازنمایی و همارزی گزارههای منطقی و وضع امور یا اندیشه و تصویر آن، باقی میماند. این خود نوعی فرمگرایی و بازنمایی بین عرصه گفتار و تصویر است. امکانهایی در ویژگی منحصر بفرد هنر، در ظرافتهای نگاه، در باقیمانده و مازاد نگاه، در شواهد ارزیابیناپذیر و حتی در ارائه امر غیرقابل بیان و در رابطه گفتار و تصویر وجود دارد که به هنر توان کنارهگیری از رابطه بازنمایانه را میدهد. این امکانها از سوی کاسوت در این مقاله و اثر مذکور نادیده گرفته شده است.
واژه‌های کلیدی: زیباشناسی، گزاره‌های تحلیلی، فرمالیسم، هنر برای هنر، هنر مفهومی
متن کامل [PDF 395 kb]   (1235 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1398/8/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farhangmehr N, Afarin F. Joseph Kosuth’s thoughts and Works: Research in the Wittgensteinian Origin of his Conceptual and anti-Aesthetics Trend. کیمیای هنر 2019; 8 (30) :57-71
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1472-fa.html

فرهنگ مهر نرگس، آفرین فریده. واکاوی در خاستگاه ویتگنشتاینی گرایش مفهومی و ضد زیباشناختی آرا و آثار جوزف کاسوت. کیمیای هنر. 1398; 8 (30) :57-71

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1472-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 30 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660