تأملی در مفهوم قدر، نظریه بنیادی هنر، معماری و زیبایی در تمدن اسلامی
|
سیدکمال حاج سیدجوادی* ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی |
|
چکیده: (7249 مشاهده) |
به دلیل اهمیت مباحث نظری هنر اسلامی، باید هرچه بیشتر، نظریهپردازی دقیق و منسجمی در باب هنر اسلامی و مبانی فکری
و فلسفی آن صورت پذیرد. آنچه را مورخان و سنتگرایان و ناقدان در آثار خود آوردهاند از تبیین همه مسائل هنر اسلامی برنیامدهاند. چندی پیش کتابچهای با عنوان «قدر، نظریه بنیادی هنر، معماری و زیبایی در تمدن اسلامی»به قلم دکتر حسن بلخاری قهی از سوی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره به عنوان گزارش شانزدهمین جلسه
کرسیهای نظریهپردازی منتشر شد. اینجانب متن یاد شده را مطالعه کردم و نکاتی در آن یافتم که به نظر میرسد جای تأمل و
نقد داشته باشد. پیشتر خلاصه این بحث را در کتاب دیگری از ایشان با عنوان مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی دفتر دوّم
کیمیای خیال دیده بودم. لذا، با نهایت احترام به نظریهپرداز یادشده، به منظور مشارکت در بحث و روشنتر شدن این موضوع،
نقد و مطالب خود را در قالب نوشته زیر تقدیم میکنم و امیدوارم در صورت طرح نکته ناصواب از جانب نگارنده، صاحبنظران
و دانشپژوهان یادآوری و اصلاح نمایند. |
|
واژههای کلیدی: قدر، هنر اسلامی، سنتگرا، معماری، نقد |
|
متن کامل [PDF 285 kb]
(3386 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/7/2 | پذیرش: 1393/7/2
|
|
|
|