:: دوره 2، شماره 8 - ( پائیز 1392 ) ::
جلد 2 شماره 8 صفحات 72-59 برگشت به فهرست نسخه ها
هنر و حقیقت رسانه در روزگار پست مدرن، بررسی رسانه به مثابه تولیدکننده وانمایی از منظر ژان بودریار
سهیلا منصوریان*
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (9714 مشاهده)
مفهوم رسانه و کارکرد آن به زعم ژان بودریار، فیلسوف معاصر فرانسوی، در نهایتِ مسیر خود، یعنی در دوره معاصر، دچار چرخش و دگرگونی‌ای اساسی شده است و بر خلاف انتظار و توقع توده (در حالت ناهشیاری کامل وی)، در جهت ضد ارتباط و واسازی اطلاعات بنابر منافع و مصلحت‌های هر جامعه‌ای، حرکت کرده است. این روند با دست‌کاری نشانه‌ها و استراتژی تهی‌سازی معنا و از همه مهم‌تر با اغوای مخاطب و واداشت او به سکوت و انفعال و در نهایت، خنثی‌سازی ارزش‌ها، روند خود را تثبیت کرده است و با این شیوه، خطوط قرمز زندگی فردی، ذائقه، علایق، اندیشه‌ها و. . . را به میدانی برای تحقق اهداف رسانه تبدیل کرده است تا در نهایت امر، طعمه اصلی یعنی فرد را نیز در خود هضم و وی را نیز به یک واسطه و رسانه تبدیل کند. در این مقاله با تفسیر بودریار از رسانه، و جریان‌سازی‌های آن مشخص می‌شود که چطور این روند شکل گرفته و در نهایت سوژه تهی شده از فردیت و معنا در فضایی وانموده و فراواقعی باقی می‌ماند.
واژه‌های کلیدی: فراواقعیت، وانمایی، فراپاشی، فروپاشی، زمان واقعی
متن کامل [PDF 358 kb]   (10172 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/2 | پذیرش: 1393/7/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 8 - ( پائیز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها