:: دوره 7، شماره 29 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 7 شماره 29 صفحات 54-44 برگشت به فهرست نسخه ها
مکانِ خاطره: خوانشی باختینی از فیلم کلاغِ بهرام بیضایی
پریسا حکیم جوادی*
چکیده:   (5046 مشاهده)
پژوهش حاضر، با بهره‌گیری از ابزارهای خاصِ مطالعه‌  ادبیِ میخاییل باختین، در پی بررسی مفهوم فضا/زمان (کرونوتوپ) در فیلم «کلاغ» (1356) به کارگردانی بهرام بیضایی است. به‌کار‌گیری مفهوم کرونوتوپ در تحلیل فیلم به عنوان متن سینمایی به توسعه مفهوم آناکرونوتوپی بودن (به معنای نابه‌هنگامی و بی‌جایی به‌هم‌پیوسته) می‌انجامد. این مفهوم در بررسی ساز‌و‌کار خاطره در این فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. گفته‌های شخصیت‌های اصلی فیلم نیز به عنوان ابزار برقراری ارتباط و نیز به عنوان نمونه‌های ظهور آناکرونوتوپی بودن مورد کاوش واقع شده‌اند. در پایان، با بهره‌گیری از طیف باختینیِ ارتباط (میان دو قطب گفته‌های مونولوگی و گفته‌های دارای پایان گشوده)، مسئله برقراری ارتباط با عموم (یا صرفاً فردی دیگر) در روایت این فیلم و نسبت آن با مفهوم آناکرونوتوپی بودن مورد بحث قرار گرفته است. 
واژه‌های کلیدی: آناکرونوتوپی بودن، بهرام بیضایی، خاطره، فیلم کلاغ، کرونوتوپ
متن کامل [PDF 423 kb]   (2842 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/1 | پذیرش: 1398/5/1


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 29 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها