معماری مقدس، تجسم اصل تناظر میان عالم و آدمی
|
حسن بُلخاری قهی* |
دانشگاه تهران |
|
چکیده: (9110 مشاهده) |
الف: بنیاد ایده و عقیده انسانِ سنتّی وحدت است و مبنای اندیشه انسان مدرن تجزیه. در این وحدت تمامی اجزا و ابعاد
عالم با هم و به ویژه با انسان مرتبط اند و یا به روایت افلاطون در رساله تیمایوس، عالم و انسان خویش یکدیگرند. از جمله
مصادیق این وحدت، بالاخص در تاریخ معماری سنتّی، نسبت میان انسان، جهان، و معبد به عنوان خانه خدا است. ب: در جهانبینی سنتّ محوری که اصل تناظر یا همانندی عالم و آدم (جهان و انسان) بنیادیترین مفهوم و مبنای آن به
شمار میرود، معماری مقدس (معبد یا خانه خدا) جلوه نمادین این نسبت محسوب میشود. مثال بارز این معنا در حکمت هندو
و بهویژه در فلسفه ودانتا (که کتابی چون اپانیشادها مظهر آن است) یافت میشود. در حکمت ودانتا مناسک صوری و کاملاً
عملگرای قربانی به یک سیر و سلوک معنوی و درونی تبدیل میشود. در این تحویل به جای قربانی (انسان یا حیوان) نفسِ
سالک قربانی میشود و به جای قربانیکننده (برهمن) سالک، خود در مقام قربانگر قرار میگیرد و نیز به جای معبد که محل
انجام قربانی است، کالبد سالک جایگزین میشود و بدین صورت نسبتی میان انسان و معبد ایجاد میشود و مبتنی بر همین
نسبت است که در معماری هندو و مسیحی کالبد انسان، ابعاد هندسی معبد را تعیین میکند. از دیگر سو، در تعالیم سنّتی، معبد
یا مکان مقدس خود یک عالم صغیر است و از منظر تمامی سنّتگرایان نماد اتم عالم. چنین دیدگاهی از یکسو و تناظر میان
ابعاد هندسی کالبد انسان و معبد از دیگر سو، معبد را به عنوان مظهر هندسی و کالبدی اصل تناظر میان انسان و جهان قرار
میدهد.
این مقاله نسبت میان انسان و جهان در فلسفه و هندسه معماری مقدس را مورد توجه قرار داده و آن را در حکمت اسلامی،
و به طور خاص آرای اخوانالصفا، مورد تحلیل قرار خواهد داد. |
|
واژههای کلیدی: اصل تناظر، جهان، انسان، معبد، معماری مقدس |
|
متن کامل [PDF 273 kb]
(4656 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/7/2 | پذیرش: 1393/7/2
|
|
|
|