1. بادی، فاطمه؛ فتاحیزاده، فتحیه. (1400)، «کاربست معناشناسی تاریخی در تحلیل معنای شیطان و ابلیس در قرآن کریم و نقد آرای لغتشناسان کلاسیک»، جستارهای زبانی، 12(6 (پیاپی 66) )، ص 565-533. 2. ادگار، اندرو؛ سجویک پیتر. (1397)، مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی، مترجم: مهران مهاجر - محمد نبوی، تهران: نشر آگه. 3. امینیفر، حسن؛ معتمدی، منصور. (1393)، «نگاهی به ردیهنویسی بر مسیحیت در حوزه آذربایجان» الهیات تطبیقی 5، ش 12: ص 111-126. 4. بلوکی، سجاد؛ اخوت، هانیه. (1394)، «بررسی تطبیقی تشابهات و تمایزات خانههای مسلمانان و زرتشتیان در یزد»، مطالعات شهر ایرانی اسلامی, 6(22), ص 51-66. 5. پاسدر ماجیان هراند .(1377) تاریخ ارمنستان مترجم محمد قاضی، بی جا: زرین. 6. پاشایی, محمدرضا؛ قاسمی پُرشکوه، سعید. (1401)، «واکاوی «تقابل»، در «عدم قطعیت» معنای پستمدرنی غزلِ 158 دیوان حافظ»، کاوشنامه زبان و ادبیات فارسی، doi: 10.29252/kavosh.2022.18571.3256 7. پناهی، سیامک؛ هاشمپور، رحیم؛ اسلامی، غلامرضا. (1393)، «معماری اندیشه, از ایده تا کانسپت»، هویت شهر، 8 (17)، ص 25-34. 8. حسنی، کیانوش؛ نوروزبرازجانی، ویدا. (1397)، «الگوی نوین از دستور زبان شکل در معماری خانه امروز, نمونه موردی: خانههای مجموعهای قاجاری شهرهای تبریز و تهران»، باغ نظر, 15(63 )، ص 29-40. 9. حسینی, سجاد. (1395)، «اختلافات کلیساهای آلبان و ارمنی در دوره صفویه»، پژوهشهای تاریخی، 8 (3)، ص 59-74. 10. حقایق, آذین, ـ سجودی, فرزان. (1394). تحلیل معناشناختی دو نگاره از شاهنامه فردوسی بر اساس الگوی نشانهشناسی اجتماعی تصویر. نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی, 20(2), 5-12 11. دباغ، امیرمسعود؛ مختابادامریی، مصطفی. (1390)، «تأویل معماری پسامدرن از منظر نشانهشناسی»، هویت شهر، 5(9), 72-59. 12. دیباج اسماعیل ( 1345). آثار باستانی و اینیه تاریخی آذربایجان تهران انتشارات شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران 13. روشندل، زهرا، «بازشناسی تاریخ معماری نهبندان در دوره قاجار با تکیه بر پژوهش باستان 14. شناختی خانههای تاریخی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند، دانشکده هنر، 1394. 15. زمانی، هاجر. (1387)، «تأثیرپذیری تزیینات کلیساهای اصفهان از معماری دوره صفوی»، مطالعات هنر اسلامی, 5(8), 86-69. 16. زمرشیدی، حسین. (1390)، «آموزههای معماری ایرانی و ساختمانسازی مسکونی از دوره قاجاریه تا امروز»، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، ش 3، بهار 90، ص 1-10. 17. ستوده، هدایتالله؛ رنجبر، محمود. (1399)، انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی (مردمشناسی) با تأکید بر فرهنگ مردم ایران، تهران: ندای آریانا. 18. سلطانزاده، ح. (1390)، «نقش جغرافیا در شکلگیری انواع حیاط در خانههای سنتی ایران. پژوهشهای جغرافیای انسانی»، پژوهشهای جغرافیایی، 43(75), ص 85-69. 19. سیمونی، پیونیک. (1394)، معماری کلیساهای ارامنه در آذربایجان، اولین کنفرانس بینالمللی هنر، صنایعدستی و گردشگری، شیراز. 20. عباسزاده، مظفر؛ بهجت، حمید. (1399)، «واکاوی ساختار معماری خانههای تاریخی و سنتی روستای سپورغان شهرستان ارومیه»، مسکن و محیط روستا،3 (170)، ص 67-82. 21. علیزاده گرجی، مریم، جستجوی رابطه معماری و زندگی در خانههای قاجاری ساری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان، 1391. 22. فیلد هنری (1342) مردمشناسی ایران ترجمه عبدالله فریار، تهران: ابن سینا. 23. کاراحمدی، مهران؛ کیانی، مصطفی؛ قاسمی سیچانی، مریم. (1397)، «بررسی تطبیقی معماری مدارس ارامنه و میسیونرهای فرانسوی شهر اصفهان در دوره معاصر از منظر تحولات تاریخی و سبکی»، مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت های تاریخی فرهنگی)، 8(15)، ص 137-154. 24. گیدنز، آنتونی. (1400)، جامعهشناسی، مترجم: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی. 25. مشکور، محمدجواد (1349) نظری به تاریخ آذربایجان و آثار باستانی و جمعیت شناسی آن تهران انجمن آثار ملی 26. معماریان، غلامحسین؛ هاشمی طغرالجردی، مجید؛ کمالیپور، حسام. (1389)، «تأثیر فرهنگ دینی بر شکلگیری خانه: مقایسه تطبیقی خانه در محله مسلمانان, زرتشتیان و یهودیان کرمان»، تحقیقات فرهنگی ایران، 3(2 (10))، 1-25. 27. منشیامیر، رابی (1360). تاریخ آشور، تهران: ایلوانا. ناصرگیوه چی، لیلا، «بررسی عناصر هویتساز در معماری فضاهای مسکونی شهر تهران، دوره قاجار تا امروز»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه البرز، 1395. 28. واعظی، محمدرضا؛ عزیزی، شادی؛ موسوی، حمیدرضا. (1397)، «ارائه نگرشی نوین در طراحی معماری با رویکرد معناشناسی اُمبرتو اکو» نگرشهای نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، 10(4)، ص 251-265. 29. Bianchi, Cinzia; Gieri, Michel. (2009), "Eco›s semiotic theory. In P. Bondanella (Ed.), New Essays on Umberto Eco" (pp. 17-33). Cambridge: Cambridge University Press. [ DOI:10.1017/CBO9780511627033.003] 30. Danesi, Marcel. (2007), The Quest for Meaning: A Guide to Semiotic Theory and Practice, Toronto: University of Toronto Press. 31. Eco, U. (2005), Function and the sign the semiotics of architecture in Rethinking Architecture. Taylor 32. Amos Rapoport Architecture, and Design, Locke Science Publishing Culture, Paperback - March 1, 2005 33. Eco, U. (2000). Semiotics and the Philosophy of Language (Advances in Semiotics) (Reprint Edition). Indiana University Press. 34. Eco, U. (1976), A theory of semiotics, Bloomington: Indiana University Press. [ DOI:10.1007/978-1-349-15849-2] 35. Ettehad, S., Karimi Azeri, A. R., & Kari, G. (2014). The Role of Culture in Promoting Architectural Identity. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 3(4(s)). 36. Ford, L. R. (1984), "Architecture and Geography: Toward a Mutual Concern for Space and Place", Yearbook of the Association of Pacific Coast Geographers, 46, p7-33. [ DOI:10.1353/pcg.1984.0007] 37. Fujita, H. (2019), "A history and geography of contemporary architecture [Review of the book A history and geography of contemporary architecture]", SAJ: Serbian Architectural Journal, 11(3), p307-309. [ DOI:10.5937/SAJ1902307F] 38. Kiesling, Brady; Kojian, Raffi. (2005), Rediscovering Armenia: Guide (2nd ed.). Yerevan: Matit Graphic Design Studio 39. Nunn, Nathan, The Importance of History for Economic Development (January 2009). Annual Review of Economics, Vol. 1, pp. 65-92, [ DOI:10.1146/annurev.economics.050708.143336] 40. Rapoport, A. (2005). Culture, Architecture and Design. Chicago, IL: Locke Scientific. 41. Stepanyan, Mariam. (2005), «Kond Is All That›s Left of Old Yerevan» hetq.am /en/article/9025. 42. Volli, U. (2021), "The origins of Umberto Eco's semio-philosophical project", Rivista di estetica [ DOI:10.4000/estetica.7689]
|