[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
مقالات در دست انتشار::
::
ISSN: ۲۲۵۱-۸۶۳۰
 e-ISSN: ۲۲۵۱-۹۹۷۱
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) ::
جلد 10 شماره 40 صفحات 81-65 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه انگاره‌های زیبایی‌شناسی و سبک‌های معماری بعد از مدرن؛ (مطالعه تطبیقی آثار معماران برجسته مدرن و پست مدرن)
نسترن آب‌رون*
چکیده:   (2852 مشاهده)
صورتبندی همواره شاخصهای کیفی برای ارزیابی اثر معماری بودهاست، که در قالب سبکهای معماری بروز مینماید. این صورتبندی تحت تأثیر عملکرد، تکنولوژی و تغییر ساختارهای آفرینش و ادراک زیبایی در دوران مدرن و تحت تأثیر محتوا، فرهنگ، تاریخ، معنا و ساختارهای نمادین زبانی در دوران پستمدرن بودهاست. همزمان با تحولات نظریات زیباییشناسی از اوایل قرن بیستم، سبکهای متعددی در معماری به سرعت جانشین یکدیگر شدند، که در آنها اطلاعات زیباییشناسانه و اطلاعات معنایی نسبتهای متفاوتی دارند. بنابراین هدف این پژوهش بازشناسی سیر تحول انگارههای زیباییشناسانه از قرن بیستم و کاوش در نوع رابطه این انگارهها با تحولات سبکی معماری این دوره بودهاست؛ پرسش اصلی این است که چگونه تحولات نظریات زیباییشناسانه مدرن و پست مدرن بر تحولات سبکی این دوره اثرگذار بودهاند؟ لذا در این پژوهش کیفی از طریق استدلال منطقی به مدلسازی در این زمینه پرداخته شده و با بررسی نظریات زیباییشناسانه این دوره در حوزه زیباییشناسی نظری، ضمن استخراج مولفههای موثر، مقایسهای تطبیقی با مصادیقی از آثار معماران برجسته مدرن و پستمدرن انجام گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که تحول اصلی در تغییر رویکرد فرمی به رویکرد معنایی نسبت به زیباییشناسی، از دوران مدرن به پستمدرن، در معماری این دوره نیز مشهود است و در میان این طیف سه عامل عملکرد، تکنولوژی و فرهنگ در تغییر ساختارهای زیباییشناسانه سبکهای معماری نقش قابل توجهی را ایفا نمودهاند.
واژه‌های کلیدی: زیبایی‌شناسی نظری، معماری مدرن، معماری پست مدرن، فرم، معنا، مطالعات تطبیقی
متن کامل [PDF 1141 kb]   (1223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/15 | پذیرش: 1400/7/1
فهرست منابع
1. بانی مسعود، امیر. (1391). معماری غرب: ریشه‌ها و مفاهیم، تهران: نشر هنر معماری قرن.
2. برلینت، آرنولد، علافچی،جواد. (1386). زیبایی شناسی محیطی، نشریه زیبا شاخت، ش16، صص283-296.
3. قبادیان، وحید. (1391). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
4. گایر، پل (1395). زیبایی‌شناسی در قرن بیستم، ترجمه پدرام حیدری، تهران: انتشارت ققنوس.
5. گروتر، یورگ کورت. (1388). زیبایی‌شناسی در معماری، ترجمه جهانشاه پاکزاد، عبدالرضا همایون، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
6. لنگ، جان. (1391). آفرینش نظریه معماری:نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، ترجمه علیرضا عینی‌فر، تهران: دانشگاه تهران.
7. مزینی، منوچهر. (1387). از زمان و معماری، تهران: انتشارات شهیدی.
8. میتروویچ، برانکو. (1398). فلسفه برای معماران، ترجمه احسان حنیف تهران: ،فکر نو.
9. Adorno, Theodor W. (1970). Aesthetic Theory, ed by G.Adorno and R.Tiedemann, trans by R. Hullot-Kentor, Minneapolis: University of Minnesota Press.
10. Ayer, Alfred Jules (1936). Language, Truth and Logic, London: Victor Gollancz.
11. Bell, Clive (1914). Art, New York: G. P. Putnam's Sons.
12. Benjamin, Walter (1928). The Origin of German Tragic Drama, Trans by J. Obsborne, London: Verso.
13. Bosanquet , Bernard (1892). A History of Aesthetic, 2nd ed, London: Allen & unwin. [DOI:10.1037/10826-000]
14. Bullough, Edward (1957). Aesthetics: Lectures and Essays, ed by E. M. Wilkinson, CA: Stanford University Press.
15. Cassirer, Ernst (1944). An Essay on Man, New Haven, CT: Yale University Press.
16. Collingwood, Robin George (1938). The Principles of Art, Oxford: Clarendon Press.
17. Dewey, John (1934). Art as Experience, New York: G.P. Putnam's Sons.
18. Danto, Arthur (1964). The Artworld, Journal of Philosophy 61:571-84, Repr. In G. Dickie, R. Sclafani, and R. Roblin (eds) Aesthetics: A Critical Anthology, 2nd edn., New York: St Martin's Press, pp 171-82. [DOI:10.2307/2022937]
19. Dickie, George (1974). Art and The Aesthetic: An Institutional Analysis, NY: Cornell University Press.
20. Fry, Roger (1920). Vision and Design, London: Chatto & Windus.
21. Gadamer, Hans Georg (1960). Truth and Method, revised trans by J. Weinsheimer and D. G. Marshall, London and New York: Continuum.
22. Goodman, Nelson (1968). The Languages of Art, Indianapolis: Hackett.
23. Langer, Susanne Katherina (1953). Feeling and Form: A Theory of Art Developed from Philosophy in a New Key, New York: Charles Scribner's Sons.
24. Marcuse, Herbert (1978). The Aesthetic Dimention: Toward a Critique of Marxist Aesthetics, Boston: Beacon Press.
25. Mothersill, Mary (1984). Beauty Restored, Oxford: Clarendon Press.
26. Santayana, George (1896). The Sense of Beauty, New York: Charles Scribner's Sons. [DOI:10.1037/10861-000]
27. Scruton, Roger (1974). Art & Imagination: A Study in the Philosophy of Mind, London: Methuen.
28. Sibley, Frank (1959). Aesthetic Concepts, Philosophical Review 68: 421-50, Repr in Approach to Aesthetics Collected Papers on Philosophical Aesthetics, ed by J. Benson, B. Redfern, and J. R.Cox, Oxford: Clarendon Press. [DOI:10.2307/2182490]
29. Stevenson, Charles (1944). Language and Ethics, New Haven, CT: Yale University Press.
30. Tolstoy, Leo (1898). What is Art, Translated by R. Pevear and L. VoloKhonsky, Harmondsworth: Pengwin.
31. Walton, Kendall (1970). Categories of Art, Philosophical Review 79, pp 334-67. [DOI:10.2307/2183933]
32. Wittgenstein, Ludwig (1953). Philosophical Investigations, Trans by G. E. M. Anscombe, Oxford: Blackwell.
33. Wollheim, Richard (1960). Art and its Objects, New York: Harper and Row.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abroon N. Analysis of The Relationship Between Theoretical Aesthetic Ideas And Modern- Postmodern Architectural Styles; (A Comparative Study Of Modern And Postmodern Architecture)ِِِ. کیمیای هنر 2021; 10 (40) :65-81
URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1986-fa.html

آب‌رون نسترن. تحلیل رابطه انگاره‌های زیبایی‌شناسی و سبک‌های معماری بعد از مدرن؛ (مطالعه تطبیقی آثار معماران برجسته مدرن و پست مدرن). کیمیای هنر. 1400; 10 (40) :65-81

URL: http://kimiahonar.ir/article-1-1986-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 40 - ( پائیز 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645