[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
درباره پژوهشکده هنر::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: کتاب «نظریات برجسته زیبایی‌شناسی: از افلاطون تا نیچه» ::

پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر کتاب «نظریات برجسته زیبایی‌شناسی: از افلاطون تا نیچه» تألیف دکتر فرشید ابراهیمیان را منتشر کرد.

 

AWT IMAGE

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر، این پژوهشکده کتاب «نظریات برجسته زیبایی‌شناسی: از افلاطون تا نیچه» تألیف دکتر فرشید ابراهیمیان، پژوهشگر، منتقد و مدرس تئاتر را منتشر کرد. ابراهیمیان در این کتاب به طرح و بسط برخی نظریات مطرح زیبایی‌شناسی غربی از دوران یونان باستان تا قرن بیستم پرداخته و آراء و دیدگاه‌های فیلسوفانی نظیر افلاطون، ارسطو، فلوطین، سنت آگوستین، آلبرتی، بیکن، دکارت، بومگارتن، کانت، هگل، شوپنهاور، مارکس و نیچه درباره هنر را شرح داده است.

این کتاب در قطع وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۲۸۴ صفحه و به قیمت ۱۲۰۰۰۰ ریال توسط انتشارات پژوهشکده هنر منتشر شده است.

  

گفتنی است این پژوهشگر و منتقد هنرهای نمایشی ترجمه کتاب‌های «بررسی آثار هارولد پینتر»، «ادوارد آلبی، سنت و احیاء» و «نقد تئاتر» و تألیف کتاب‌های «هنر و ماوراء» و «انگیزش و هنرمند» را در کارنامه خود دارد.

دفعات مشاهده: 2585 بار   |   دفعات چاپ: 210 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: تازه‌های نشر پژوهشکده هنر ::
کتابشناسی عیلام باستان، میلاد جهانگیرفرد، ۲۸۳ ص، ۱۳۹۴ قیمت: ۱۴۵/۰۰۰ ریال
AWT IMAGE
این اثر که توسط میلاد جهانگیرفرد تدوین یافته است به کتابشناسی عیلام باستان می‌پردازد. جهانگیر فرد تمامی آثاری که به این موضوع نگارش یافته در دو بخش منابع فارسی و انگلیسی تهیه کرده و در پایان نیز نمایه‌ای افزوده شده است. آثار معرفی شده در هر دو بخش به ترتیب الفبایی و با ذکر مؤلف آمده است.

رساله گِلکاری (فتوت‌نامه بنّایان)، تألیف حبیبالله بنّا وزیرابادی پنجابی، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: عارف نوشاهی، سال ۱۳۹۳ در ۱۲۵ ص. قیمت: ۷۰/۰۰۰ ریال
AWT IMAGE
نسخه‌های خطی باز مانده از گذشتگان در موضوعات مختلف به دست ما رسیده است. بخشی از این این اثار متعلق به آداب پیشه‌وران و پیشه‌ها و هنرها و هنروران است. آثاری که از دیدگاه زیبایی پرسیده می شود نوشته شده و دانش و بینش و مهارت نیاکان ما را در فنون مختلف به ما انتقال داده‌اند. همچنین برخی از این آثار آداب و اصول پیشه‌ها و هنرها از دیدگاه دینی و عرفانی به رشته تحریر درآمده است که این آثار «کسبنامه » و «فتوتنامه » نام گرفته‌اند. متن حاضر نیز یکی از این آثار به جای مانده است. رساله گل کاری یگانه اثری است که به زبان فارسی در موضوع گل‌کاری/بنایی به نگارش درآمده است. در این اثر دو دیدگاه از مؤلف دیده می‌شود:
یکی دیدگاهی مهندسی و دیگری دیدگاهی دینی و عرفانی. مؤلف گل کاری و معماری را با آداب دینی تلفیق کرده و عنوان می‌کند که یک بنّا در هر مرحله از کار عمارت باید چه آدابی را رعایت کند. بسیاری از دعاها و آیات قرآنی منقول از بزرگان دینی که مربوط به این پیشه است را ذکر کرده.مصحح اثر نیز در بخش نهایی کتاب در خصوص اصطلاحات و مفاهیم معماری، ابزار و آلات معماری و نمایه ای جامع و کامل تهیه کرده است.

طوطی‌نامه، تألیف ضیاءالدین نخشبی، تصحیح سیدکمال حاج سیدجوادی با همکاری پوران زینالی، (در دست چاپ).
طوطی‌نامه از داستانهای مشهور منثور غنایی و تمثیلی است که به روش هزار و یک شب تألیف شده است. این اثر تألیف ضیاءالدین نخشبی ) ۷۳۰ ( است. اصل این اثر هندی و برگرفته از کتاب سوکه سپتتی، یعنی هفتاد طوطی است. در دوره ساسانیان از سانسکریت به پهلوی برگردانده شده است. موضوع طوطی‌نامه این است که بازرگانی به تجارت میرود و زن جوانش در غیاب او به فکر معاشرت با امیرزاده ای می‌افتد. طوطی به عنوان راوی داستان با نقل قصه‌هایی که حاوی پند و اندرز است زن جوان، خجسته، را تا بازگشت بازرگان در خانه نگاه می‌دارد. زمانی که بازرگان بازمی‌گردد زن کشته می شود. متن حاضر بر اساس نسخه‌های خطّی و روایت‌های مختلف تصحیح گردیده است.

نقاشی سنتی چین ،شعری صامت در ستایش طبیعت و زندگی انسان، نویسندگان: جوانگ جی آ ئی، نی چونگ جنگ، برگردان از چینی به انگلیسی : چن گانگ تائو، مترجم: نسرین دستان، ویراستار:فرزانه دوستی (در دست چاپ)
هنر نقاشی در چین پیشینه‌ای پنج-شش هزار ساله دارد. روزگاری چینیان باستان نقش انسان و حیوان را با رنگ‌های طبیعی بر صخره‌ها می‌کشیدند و نقش و نگارهای زیبا بر ظروف سفالی خلق می‌ک‌ردند. بعدها چینی‌ها طرح و نقش‌های اساطیری پیچیده‌تری بر ظروف برنزی حک کردند. امروزه این آثار به‌علت گذشت زمانی بس طولانی از آفرینش‌شان به‌ندرت یافت می‌شوند اما همین تعداد اندک باقی‌مانده تصویری کلی از نقاشی در نخستین ادوار چین به ما می‌دهد. برخی از این آثار روی پارچه‌های ابریشمی نقاشی شده‌اند و همراه وسایل مدفون از مقبره‌های باستانی بیرون آمده‌اند. سابقه تاریخی این آثار به بیش از دو هزار سال قبل برمی‌گردد.
نقاشی‌های قدیمی چین را بر اساس موضوع به انواع مختلفی مثل نقاشی پیکره، نقاشی منظره و نقاشی گل و پرنده دسته‌بندی می‌کنند. حدود قرن هفدهم میلادی نقاشی اروپایی به سرزمین چین راه یافت و برای آن که تمایزی بین نقاشی اروپایی و چینی قائل شوند نقاشی‌های اروپایی را «شیانگ هوا » یا نقاشی غربی و نقاشی‌های چینی را «گو هوا» یا نقاشی سنتی نامیدند. بنابراین عنوان «نقاشی سنتی چینی» در مقابل نقاشی غربی به کار می‌رود. نقاشی چینی اصلی‌ترین جریان هنر نقاشی در شرق است و در مقایسه با هنرهای زیبای جهان، شیوه‌ای مستقل و خودجوش دارد. نقاشی سنتی چین به لحاظ محتوا، فرم و روش اجرا با نقاشی غربی تفاوت اساسی دارد. در این کتاب ابتدا با بررسی سیر پیشرفت تاریخ نقاشی در چین به کشف ریشه‌ها، سبک و خصوصیات این هنر کهن می‌پردازیم و با هنرمندان مشهور و آثارشان آشنا می‌شویم.

یادگارنامه استاد جواد حمیدی، به کوشش ناهید عبدی ۱۲۰ ص مصور، (در دست چاپ)
AWT IMAGE
استاد جواد حمیدی از هنرمندان نسل اول و یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان و استادان هنر معاصر ایران است. ایشان ابتدا در مدرسه صنایع مستظرفه کمال الملک ثبت نام کرد و با ادغام آن مدرسه در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از آنجا فارغ التحصیل شد از این رو از اولین فارغ التحصیان آن دانشکده محسوب می شود. سپس بلافاصله در آن دانشکده به کار مشغول شد و از ۱۳۲۵ به استخدام دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران درآمد و از آن زمان تا پایان عمر (اسفند ۱۳۸۰) به طور مستمر در دانشکده‌های هنر سراسر کشور به تدریس پرداخت. بدین واسطه از اثرگذارترین هنرمندان و استادان هنر معاصر ایران محسوب می‌شود. استاد حمیدی فرهنگ و هنر و ادبیات ایران را به خوبی می‌شناخت ضمن آنکه دریافتی آگاهانه از هنر غرب داشت و در تدریس به طرز شیوایی این دو را به هم می‌آمیخت. ایشان از پرکارترین هنرمندان معاصر ایران نیز محسوب می‌شود و مجموعه کا‌رهای او در موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی نگهداری می‌شود. از اینرو پژوهشکده هنر در جهت بزرگداشت و ثبت تاریخ معاصر اقدام به تدوین یادگارنامه استاد حمیدی نموده است. این مجموعه شامل بیوگرافی، مجموعه مقالات تحلیلی و آثار و اشعار استاد می‌باشد.

بوستان خیال، تألیف میرمحمدتقی جعفری حسینی احمدآبادی، با تصحیح و مقدمه سیدکمال حاج سیدجوادی و با همکاری پوران زینالی. ۷۱۹ صفحه. (چاپ ۹۳) قیمت: ۲۷۰۰۰ تومان
AWT IMAGE
 بوستان خیال یکی از داستان‌های بلند و بسیار ارزشمند زبان فارسی است و بنا به گفته دکتر محجوب بلندترین داستان در زبان فارسی محسوب می‌شود و در طول نزدیک به سه سده تاکنون نویسنده‌ای نتوانسته با او رقابت کند. موضوع اصلی داستان چگونگی عاشق شدن ممتاز، کوچک‌ترین پسر پادشاه، بر ملکه بی‌نظیر و از ملک خود برآمدن به طلب وی است که در این میان دچار غولان و نسناسان و پریان و ... می‌شود و سرانجام به شادی می‌رسد. این اثر داری ۶ مجلد است. بوستان خیال با داستان‌های عامیانه فارسی شباهت‌ها و اختلافاتی دارد؛ شباهت‌ها از ویژگی‌های عام داستان‌های عامیانه، و خصوصاً داستان‌های پری‌وار است، و اما اختلافات ناشی از تبلور فرهنگ و جامعه هندی در داستان است.

تفسیر اثر هنری (مجموعه مقالات)، به کوشش امیر نصری، ۲۴۵ ص. (چاپ ۹۳) قیمت: ۱۰۰۰۰ تومان
 AWT IMAGE
 این کتاب حاصل تلاش گروه نقد هنری پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر است. یکی از اهداف اصلی این گروه معرفی گرایش‌های مختلف در زمینه نقد و نظریه‌پردازی هنر است و درصدد ارائه ادبیاتی فراخور در این زمینه، باتوجه هم زمان به تألیف و ترجمه متون تخصصی است. گروه نقد هنری در این راستا به برگزاری هم‌اندیشی، انتشار فصلنامه کیمیای هنر و طرح‌های پژوهشی مستقل پرداخته است. کتاب حاضر شامل مجموعه مقالات ارائه شده در هم‌اندیشی «تفسیر اثر هنری» که در آذرماه سال ۱۳۹۱ برگزار شده است می‌باشد. برخی از مقالات در نشریه کیمیای هنر منتشر شده است. دیگر مقالات نیز به سفارش گروه نقد هنری تألیف یا ترجمه شده‌اند. 

تفسیر و ضد تفسیر (جستارهایی در فلسفه هنر معاصر)، به کوشش امیر نصری، ۳۷۰ ص. (چاپ ۹۳) قیمت: ۱۴۰۰۰ تومان
 AWT IMAGE
کتاب حاضر حاصل تلاش گروه نقد هنری پژوهشکده هنر فرهنگستان هنر است. یکی از اهداف اصلی این گروه معرفی گرایش‌های مختلف در زمینه نقد و نظریه‌پردازی هنر است و درصدد ارائه ادبیاتی فراخور در این زمینه، باتوجه هم زمان به تألیف و ترجمه متون تخصصی است. گروه نقد هنری در این راستا به برگزاری هم‌اندیشی، انتشار فصلنامه کیمیای هنر و طرح‌های پژوهشی مستقل پرداخته است. بخشی از این کتاب شامل مجموعه مقالات ارائه شده در هم‌اندیشی «پدیدارشناسی میراث فرهنگی» که در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ و بخشی دیگر شامل مقالاتی است که در هم‌اندیشی «تفسیر اثر هنری» که در آذرماه ۱۳۹۱ برگزار شده است می‌باشد. برخی از مقالات در نشریه کیمیای هنر منتشر شده است. دیگر مقالات نیز به سفارش گروه نقد هنری تألیف یا ترجمه شده‌اند.

چشم‌اندازهای اهل بیت بر ساحل نیل: زیارتگاه‌های تشیع در مصر، گزارش تصویری است از دکتر هادی هزاوه‌ای،۱۳۹۳، ۵۰ ص. قیمت: ۹۰۰۰ تومان
 AWT IMAGE
کتاب حاضر زیارتگاه‌ و اماکن مذهبی تشیع در کشور مصر را به تصویر کشیده است. این کتاب گزارشی تصویری‌ از این اماکن مقدس شیعی در مصر است. از جمله: مسجد رأس‌الحسین (ع)، ضریح مبارک، موزه اشیاء متبرکه و کرسی‌های آن، نمای داخلی و بیرونی مسجد زینبیه، مقبره سیده شهربانو (س)، فاطمه بنت اسد (س)، نمای داخلی و بیرونی امامزاده و مسجد ابی الحجاج، محراب متحرک چوبی امامزاده رقیه(س) که در موزه اسلامی قاهره نگهداری می‌شود؛ تصاویری از مسجد الازهر که از بناهای شیعیان در شهر قاهره است؛ تصویر سقاخانه‌ای در یکی از محله‌های قدیمی شهر قاهره و بسیاری اماکن دیگر را در معرض دید گذاشته است.

شبیه‌پژوهی (رویکردی نوین به هنری کهن)، به کوشش رضا کوچک‌زاده، ۱۳۹۳، ۳۶۵ ص. قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان
AWT IMAGE
این کتاب مجموعه مقاله‌های نخستین همایش ملی شبیه‌پژوهی است که به وسیله پژوهشکده هنر و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی حوزه هنری استان قم در سال ۱۳۹۳ به چاپ رسیده است. در این کتاب مجموعاً چهارده مقاله با موضوعات متنوعی چون سیر شبیه‌خوانی در روستای ننیز استان کرمان، شبیه‌خوانی در کشورهای اسلامی چون بنگلادش، اوزان عروضی اشعار تعزیه و انطباق آن‌ها با گوشه‌های ردیف آوازی در موسیقی ایرانی، ارتباط و نفوذ شبیه‌خوانی در هنر کاشی‌کاری عصر قاجار، بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های شبیه‌خوانی و نمایش نوی ژاپن و ... گرد آمده است در انتهای کتاب ۲۰ تصویر از شبیه‌خوانی مربوط به مقاله‌ها ارائه شده است.

طرازالاخبار، تألیف عبدالنبی فخرالزمانی قزوینی؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات: سیدکمال حاج سیدجوادی با همکاری حسن یاسینی، ۱۳۹۳،  ۹۶۰ ص. قیمت: ۳۷۰۰۰ تومان
 AWT IMAGE
این اثر یکی از مهمترین مجموعه‌های ادبی زبان فارسی است که فخرالزمان قزوینی جمع‌آوری کرده است. مؤلف خود هدف از این کار را معرفی و ترویج ادب پارسی عنوان کرده است. عبدالنبی فخرالزمانی هنگامی که مسئولیت کتابخانه مخدوم خود را داشته، فرصت را غنیمت دانسته و مجموعه‌ای از منظومه‌ها، کتاب‌های تاریخی، دیوان شعرا، کتاب‌های داستانی و آنچه در حیطه موضوعی وی قرار داشته گزینش کرده و در موضوعات متنوع و گوناگون دسته‌بندی نموده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد. این کتاب با استفاده از دویست منبع و ماخذ مهم تدوین و تألیف گردیده که در نوع خود بی‌نظیر است. این اثر مهم می‌تواند یاریگر نقالان و داستان‌سرایان باشد تا هنگام نقل مطالب از متون نظم و نثر در حافظه خود قرار دهند. در تصحیح این متن از سه نسخه استفاده شده است.
۱. نسخه کتابخانه مجلس شورای اسلامی،
۲. نسخه کتابخانه مرکزی دانشگاه،
۳. نسخه کتابخانه آیت‌الله مرعشی. 
در پایان کتاب نیز برای دسترسی دانش‌پژوهان علاقه‌منذ فهرست‌هایی انجام گرفته است. 

کتیبه‌های فاطمیان بر ابنیه‌هایی در مصر، تألیف: فرج حسینی فرج‌الحسینی؛ مترجم: دکتر سید محمد فدوی، ۱۳۹۳، ۸۲۲ ص. قیمت: ۳۰۰۰۰ تومان
 AWT IMAGE
نهضت شیعی شمال آفریقا که بعدها به فاطمیان معروف شدند و خود را منتسب به حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) می‌دانستند، در سال ۳۵۸ هجری پایتخت خود را از مهدیه در تونس به شهر جدیدالتأسیس قاهعره در مصر انتقال دادند. فاطمیان موفق شدند عباسیان را شکست داده و بخش وسیعی از جهان اسلام را زیر سیطره خود درآوردند. فاطمیان نمی از قدرت خود را با سازندگی و تلاش در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و هنر گسترش دادند. اما هنر مصریان و رشد و شکوفایی چشم‌گیر آن از دید صاحب‌نظران پنهان مانده است. از این رو بررسی‌های همه‌جانبه و تخصصی در خصوص آنچه فاطمیان در حوزه فعالیت‌های مختلف هنری از خود نشان دادند لازم می‌آید بی تردید عصر فاطمیان برترین دوران شکوفایی هنر اسلامی در مصر بود که در آن هنر معماری اسلامی به اوج عظمت خود رسید. آنان در شهرسازی شاهکارهای ماندنی خود را به تاریخ سپرده و ابنیه‌های دینی، دانشگاهها، بارگاه‌ها و ضریح‌ها و گنبدها را به شهرسازی خود افزودند. از این میان کتیبه‌ها و آثار خوشنویسی بسیار قابل توجهی با خط کوفی که در چهار قرن نخست صدر اسلام کاربرد وسیعی داشته بر جای مانده که بررسی این هنر و رشد و تکامل آن بیش از پیش احساس می‌شود. اثر پیش رو اهمیت مضمون کتیبه‌های فاطمیان را از نظر تاریخی و هنری مشخص کرده و تاریخ ساخت ابنیه‌های فاطمی را بر ما روشن می‌نماید. همچنین اهمیت این کتیبه‌ها را در تبلیغات سیاسی و دینی بیان می‌دارد. این کتاب در چهار مدخل که هر یک دارای فصل‌هایی است در این خصوص نگارش یافته است. این کتاب شامل چهار مدخل به شرح زیر است: 
مدخل اول: پیدایش کتابت عربی و انواع خط کوفی تا پایان دوره اخشیدی
مدخل دوم: کتیبه‌های فاطمیان، آموزشی توصیفی
مدخل سوم: کتیبه‌های فاطمیان، آموزشی تحلیلی 
مدخل چهارم: کتیبه‌های فاطیمان از نظر محتوا
در پایان کتاب نیز تصاویری از این آثار و کتیبه‌ها ارائه شده است.

مبانی و روش تدوین اصطلاح نامه تاریخ معماری، تألیف آرین امیرخانی، ۱۳۹۲، ۲۰۰ صفحه. قیمت: ۷۰۰۰ تومان
 AWT IMAGE
این کتاب با مشاوره علمی دکتر مهرداد قیومی بیدهندی، به وسیله پژوهشکده هنر به چاپ رسیده است. این اثر در شش فصل تدوین شده است. در چهار فصل‌ نخست نویسنده به تعاریف و اصطلاحات و انواع نمایه‌سازی اطلاعات، و چگونگی تدوین تزاروس پرداخته است. فصل پنجم اثر به تاریخ معماری ایران اختصاص دارد. در این فصل، به طور مختصر، از چگونگی نگارش تزاروس تاریخ معماری ایران، معانی تاریخ، معانی واژه‌ معماری و تاریخ معماری، انواع مدخل در نسخه آنلاین دانشنامه معماری، انواع مدخل در نسخه آنلاین تزاروس معماری گتی و چگونگی تنظیم روابط میان اصطلاحات در تزاروس‌ها سخن رفته است. فصل ششم این اثر به نرم‌افزارهای تدوین تزاروس و انواع آن و نیز قابلیت‌های نرم‌افزارهای اصطلاح‌نامه‌ای اختصاص دارد.

مطلع‌العلوم و مجمع‌الفنون، تألیف حکیم واجد علی‌خان، تصحیح و تعلیقات: سیدکمال حاج سیدجوادی، ۱۳۹۲، ۳۰۴ ص. قیمت: ۱۲۰۰۰ تومان
AWT IMAGE
کتاب حاضر که نوعی دایره‌المعارف است در دو بخش مطلع‌العلوم و مجمع‌الفنون توسط واجدعلی خان تدوین یافته است. که در نوع خود بی‌نظیر است. بخش اول کتاب در سی و هفت باب است که هر باب دارای موضوعاتی از جمله حروف تهجی؛ ضرب‌المثل‌های فارسی؛ لطایف و ظرایف و ... می‌باشد. به طور کلی این بخش در موضوعات ادبیات فارسی، اخلاق، علوم اسلامی، تاریخ و جغرافیا، ریاضیات، منطق و هیات و نجوم، فلسفه، علوم تجربی و علوم غریبه تقسیم بندی می‌شود.
بخش دوم نیز شامل موضوعات فنی و هنری است. که مؤلف هنر را در چهار گروه اعلا، اوسط، دنی و ادنی تقسیم کرده است. این بخش در باب‌های مختلف به موضوعاتی چون تعبیر خواب، جراحی، فن صید و شکار، فن قاریان، فن خطاطان، زورمندان و پهلوانان، رنگرزان، میناکاری و هنرهای دیگر می‌پردازد.

پیوندهای جاودان: بررسی و مستند نگاری سنگ‌نوشته‌های آرامگاه‌های مسلمانان ایرانی در چین (با نگاهی به سه مسجد شهر هانگجو، چوانجو، و گوانگجو)، تألیف نسرین دستان، ۱۳۹۳، ۱۷۸ص. 
 AWT IMAGE
این کتاب به ارتباط دو تمدن دیرسال ایران و چین می‌پردازد. نویسنده سابقه حضور و نفوذ و مراودات سیاسی و بازرگانی و تبادلات فرهنگی ایران با کشور پنهاور چین را مربوط به زمان اشکانیان در ایران و سلسله هان در چین (۲۰۶ق. م) می‌داند. نتیجه این ارتباط و حضور ایرانانیان در چین گسترش آئین اسلام و فرهنگ ایرانی و نشر زبان فارسی و ساخت مساجد و مقابر و مکان‌های متعدد مذهبی در شهرها و مناطق مختلف چین بوده است. آن‌گونه که از این کتاب برمی‌آید، بنا بر مستندات، هشتاد سال پس از هجرت پیامبر ساخت مسجد در چین رواج یافته است و اکنون نزدیک به ۴۵ هزار مسجد در این کشور وجود دارد. در سه شهر هانگجو، چوانجو، و گوانگجو، در نواحی جنوب شرقی چین، نفوذ زیاد فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به چشم می‌خورد و مساجد بزرگ و زیبا و کتیبه‌های سنگی و سنگ‌نوشته‌های متعدد مربوط به آرامگاه‌های ایرانیان مسلمان به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و چینی وجود دارد که از نقطه نظر بازخوانی تاریخ و تأثیر حضور ایرانیان در چین بررسی آن حائز اهمیت است. نگارنده محترم در به معرفی برخی از این مساجد می‌پردازد و متون و ترجمه سنگ‌نوشته‌های این مساجد را به دست می‌دهد و ویژگی‌ها آن‌ها را برمی‌شمارد.

هنر و معمای اسلامی در آفریقای شمالی، تألیف بولوم جاناتان، ترجمه محمدتقی فرامرزی، ۱۳۹۳، ۴۴۳ ص. قیمت: ۲۰۰۰۰ تومان
AWT IMAGE
 این کتاب در باره مطالعات هنر اسلامی است و به طور کلی به پیکره تاریخ گسترده‌تر هنر اسلامی در سده‌های میانه می‌پردازد. جاناتان بلوم با اطمینان می‌گوید که هنر فاطمیان در خلاء به نمایش در نیامده است بلکه در چارچوب زمان و مکان خودش مفهوم واقه می‌شود. این اثر درباب هنر فاطمیان، عاملی اصلاح‌گر، آموزنده و عملاً مفید به شمار می‌رود.متن کتاب از چشم‌اندازی تأثیر می‌پذیرد که بلوم آن را طی سالیان دراز و تا حدی زیاد از آن خود کرده است و آن گنجاندن هنر فاطمیان در چارچوب دنیای مدیترانه‌ای، بخصوص هنر منطقه مدیترانه اسلامی است. در این کتاب به تإثیر مذهب شیعه بر هنر دوره فاطمیان به طرز چشمگیری اشاره شده است. این اثر در ۴۴۳صفحه همراه با تصاویری زیبا از این آثار هنری از سوی پژوهشکده هنر منتشر شده است. 
دفعات مشاهده: 3696 بار   |   دفعات چاپ: 510 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اوج نگارگری ::

AWT IMAGE

 

اوج نگارگری

نویسنده: استوارت کری ولش و همکاران

به کوشش دکتر سید کمال حاج‌سید جوادی

153 صفحه؛ 800000 ریال

 

در این کتاب نگاره‌های شاهنامه طهماسبی شامل پنجاه و شش مجلس ارائه و تحلیل و بررسی شده‌اند.

دفعات مشاهده: 6206 بار   |   دفعات چاپ: 536 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 86 بار   |   0 نظر
::
:: فهرست نسخ خطی موسیقی ایرانی ::

AWT IMAGE

 

فهرست نسخ خطی موسیقی ایرانی

گردآوری: محمد‌تقی مسعودیه و قدسیه مسعودیه

ویراستار: محمد‌تقی حسینی

232 صفحه

 

این کتاب، فهرست توصیفی دویست و چهار اثر فارسی در حوزه موسیقی ایران است که بخش قابل ملاحظه‌ای از آن توسط جناب آقای محمدتقی دانش‌پژوه در فهرستی از نسخ خطی فارسی و عربی با عنوان مداومت در اصول موسیقی ایران آورده شده است. در این کتاب علاوه بر شرح بیشتر نسخ خطی، فهرست‌ها و چاپ‌های مناطق مختلف،‌ مباحث موزیکولوژی و انتوموزیکولوژی آثار توصیف شده است و نسخ موجود در کتابخانه‌های خارج از ایران را نیز در بر دارد.

دفعات مشاهده: 5196 بار   |   دفعات چاپ: 511 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 83 بار   |   0 نظر
::
:: معماری چین ::

AWT IMAGE

 

معماری چین

نویسنده: سای‌یان‌شین و لوبینگ جیه

مترجم: هاله نبوی

206 صفحه؛ 67000 ریال

 

سای‌یان شین و لوبینگ جیه از محققان برجسته چین در این کتاب معماری چین را از دیدگاه زیبایی‌شناختی و فلسفی مورد بررسی قرار داده‌اند. در این اثر شهرهای باستانی چین، کاخ‌های امپراطوری، معابد و کاخ‌های خدایان،‌ باغ‌های سلطنتی و خصوصی چینی و خانه‌های مسکونی بومی مورد بحث قرار گرفته‌اند. علاوه بر این درباره تزئینات معماری، طرح و ساختار معماری چین باستان و تأثیرات غرب بر معماری چین نیز مباحثی مطرح شده است.

دفعات مشاهده: 5356 بار   |   دفعات چاپ: 537 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 79 بار   |   0 نظر
::
:: تاریخ نقاشی چین ::

AWT IMAGE

تاریخ نقاشی چین

نویسنده:‌ ژانگ آنژی

 مترجم: آرش جلال منش

210 صفحه؛ 95000 ریال

 

هدف این کتاب، معرفی سیر رشد و تحول و برشماری نقاط عطف نقاشی چینی است که در این اثر با تکیه بر شواهد اعم از قدیمی یا جدیداً کشف شده و نیز سند‌های مکتوب دارای اهمیت، به انجام رسیده است. در این کتاب به زندگی و آثار نقاشان مهم و نمونه‌ای چینی پرداخته شده است و مسائل کم‌اهمیت از قبیل اسامی مستعار، محل تولد و مناصب حکومتی آنان، موضوع بررسی نبوده است. نقاشی‌های دیواری و طوماری، اصلی‌ترین صورت‌های نقاشی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دفعات مشاهده: 6629 بار   |   دفعات چاپ: 577 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 79 بار   |   0 نظر
::
:: کتابشناسی نمایشنامه‌های نوین فارسی از مشروطه تا سال 1390 ::

AWT IMAGE

 

کتابشناسی نمایشنامه‌های نوین فارسی از مشروطه تا سال 1390

زیر نظر فریده رازی با همکاری فرانک پناهنده

  110 صفحه؛ 70000 ریال

 

در زمان ما گسترش روزافزون تألیفات تحقیقی در زمینه‌های گوناگون بخصوص اقتصادی شدن مباحث هنری و علمی نیاز بسیار دارد که منابع شناخت هرگونه پژوهشی به صورت کتابشناسی‌های تخصصی عرضه شود تا پژوهندگان بتوانند در زمینه مورد نظر خود به سهولت دسترسی پیدا کنند. در این کتاب، فهرست نمایشنامه‌های نوین فارسی از دوران مشروطه تا سال 1390 گردآوری شده است.

دفعات مشاهده: 5122 بار   |   دفعات چاپ: 490 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 83 بار   |   0 نظر
::
:: هنر و باستان‌شناسی کره ::

AWT IMAGE

 هنر و باستان‌شناسی کره

نویسنده: جین ژورتال

 مترجم: داود طبایی

 425 صفحه؛ 125000 ریال

جین پورتال با هدف مطلع کردن و علاقه‌مند ساختن افراد غیرکارشناس نسبت به موضوع مدت‌ها مغفول مانده هنر و باستان‌شناسی کره، در این کتاب در شش فصل هنر و باستان‌شناسی این سرزمین را از دوره پیشاتاریخی تا قرن بیستم معرفی کرده است. این کتاب همچنین مقدمات گشایش نمایشگاه دائمی هنر کره در موزه بریتانیا را فراهم کرده است. حوادث تاریخی موجب غفلت از پژوهش درباره فرهنگ کره و در نتیجه کم‌اطلاعی اغلب مردم دیگر تمدن‌ها از تاریخ کهن این سرزمین شده است. در این کتاب کوشش شده است تا حدودی تعادل به این عرصه بازگردد.

دفعات مشاهده: 5199 بار   |   دفعات چاپ: 567 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 83 بار   |   0 نظر
::
Kimiya-ye-Honar
Persian site map - English site map - Created in 0.056 seconds with 1409 queries by yektaweb 3478