«آنری ملدینه: درباره ریتم و استتیک»
|
فریده آفرین* |
|
|
چکیده: (6077 مشاهده) |
واژه استتیک نزد ملدینه به دو معنا به کار میرود. یکی به معنای احساس و دیگری به معنای زیباشناسی هنری که درباره هنر و زیبایی بحث میکند. در هر دو شق نقطه مشترک حول محور مفهوم ریتم میگردد. با این محور به بررسی هر دو معنای استتیک خواهیم پرداخت. مسئله مورد بررسی چگونگی گذر از محدودیت ابژکتیویسم و سوبژکتیویسم در استتیک با توسل به ریتم نزد آنری ملدینه است. اهم مفاهیم استتیک آنری ملدینه را ریتم، یک زمان - فضای درون – تا - خورده در ریتم، بحران، آشوب و تکوین بعد ریتمیک یعنی موتیف به عنوان شرط تجربه زیباشناختی شکل میدهد. به علاوه دو معنای استتیک یکی به معنای حسیات و دیگری تأمل در امر زیبا و تئوری هنر، در نقطه تشکیلِ درک زیباشناسی یا بعدِ ریتمیک در اثر هنری کنار هم میآیند. همانگونه که ریتم تنظیمکننده موقعیت هستنده است، فعالیتی است که کثرتِ دادهها را در سطح اثر هنری گرد هم میآورد، با کنار گذاشتن تعدادی، پارهای از آنها را درهم میتند و منجر به شکلگیری موتیف بهعنوان شاکلهای میشود که اثر نقاشانه را تولید میکند. ریتم بر بنیادِ بعد ریتمیک و درک زیباشناسی شکل میگیرد. استتیک ملدینه با شرح تکوینِ بعد ریتمیک یا موتیف به عنوان واکنش اول به آشوب دادهها و یا ماده و ریتم به عنوان دومین واکنش به آن، رویکردی پساکانتی دارد.
|
|
واژههای کلیدی: آفرینش، استتیک، اگزیستانسیال، ریتم، بحران گشودگی، موتیف |
|
متن کامل [PDF 334 kb]
(1560 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/15 | پذیرش: 1396/7/15
|
|
|
|