:: دوره 2، شماره 5 - ( زمستان 1391 ) ::
جلد 2 شماره 5 صفحات 42-23 برگشت به فهرست نسخه ها
بازگشت ونوس و آدونیس از تبعید: جرمی گیلبرت رُلف و بازخوانیِ معاصرِ زیبا و والا
حامد عزیزیان گیلان*
چکیده:   (29079 مشاهده)
موضوع این مقاله دوباره خوانی دو مفهوم کلاسیک در تاریخ هنر است. جرمی گیلبرت رُلف منتقد و هنرمند معاصر به یاری نقادیِ نقد هنر، سعی می کند از یک سو به دنبال گواهی هنری بر وجود غرابت چالش برانگیز زیبا در قالب دیالکتیک نامتعین رنگ ها باشد و از سوی دیگر ضمن به چالش کشیدن اندیشه های متفکرانی چون کانت و لیوتار به بازخوانی رسالت هنر انتزاعی درباره امکان تجسم انتزاعی رویدادِ والا بپردازد، به زبانی بصری به آن نزدیک شود و با گویشی فلسفی از آن سخن گوید. گیلبرت رُلف ضمن اشاره به لزوم بازگشت به زیبایی و بازخوانی آن به مثابه امری سبک سر، تصویری، و انضمامی، به حضور والای آندروجینی تأکید می کند که جنبه ای پرخاشگر منفعلانه داشته و با زیبا رابطه برقرار می نماید. از این رو، والای معاصر در بطن طبیعتی دگرگون شده، حیثی تصویری می یابد و به کمک سپیدی یا نانوشتگی، از خودآیینی ایده عقلی به درآمده و غیاب امر غیر قابل نمایش را به حضوری محسوس نامحسوس تبدیل می کند.
واژه‌های کلیدی: جرمی گیلبرت رُلف، سبک سری و جدّیت، والای پسامدرن، هنر آبستره، حیث تصویری غیاب
متن کامل [PDF 1005 kb]   (4770 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/3/21 | پذیرش: 1392/3/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 5 - ( زمستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها