گروه فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران
چکیده: (13182 مشاهده)
گابریل مارسل فیلسوفِ اگزیستانس، نمایشنامهنویس، موسیقیدان، منتقد تئاتر و موسیقی معاصر فرانسوی است. نمایشنامههای مارسل پیوندی ناگسستنی با مفاهیم فلسفی او دارد. مارسل خود میگوید که عشق به موسیقی و تئاتر در او از علاقه پرُشور به فردیت موجودات و جذابیت مقاومتناپذیر رازهای بیپایان به سوی حقیقت سرچشمه میگیرد. مارسل در فلسفه اگزیستانس راه امید را برای انسان میگشاید؛ در نمایشهایش انسان و موقعیتهای او را به چالش میکشد و در موسیقی راهی برای گسترش اندیشه خود میجوید. روش اندیشه او روشی انضمامی و عینی است، از همین روی با ذات تئاتر که هنری کاملاً ملموس است همخوانی بسیار دارد. حتی، میتوان گفت که خواندن نمایشنامههای مارسل زمینه بهتری را برای درک مفاهیم فلسفی او فراهم میسازد. از آنجا که هیچ یک از نمایشنامههای مارسل به زبان فارسی برگردانده نشده، معرفی آثارش ضروری به نظر میرسد. این مقاله ضمن معرفی نمایشنامههای مارسل کوشش دارد بازتاب اندیشه فلسفی او را در نابمایههای (Abstract) آثار نمایشیاش بیابد. برخی از این مفاهیم که در نمایشها ظهور یافتهاند عبارت است از: مرگ، حضور، وفاداری خلاق، راز، و امید.