:: Volume 12, Issue 49 (1-2024) ::
کیمیای هنر 2024, 12(49): 1-19 Back to browse issues page
A Study of the Relationship between Myth and Art based on Aesthetic Imagination in the Final Output of the Components of Mythical Consciousness
Efatsadat Afzaltousi , Zohreh Taher *
Al-Zahra University
Abstract:   (697 Views)
Myth, in its nature, have an undeniable relationship with artistic forms. Cassirer considers the structure of myth and art to be very similar, but he believes that the forms that serve the myth become a function, and in this position, such images cannot and should not be analyzed from an aesthetic point of view. Therefore, the question that arises is how to explain the relationship between myth and art in the formation of the final output of the components of mythological consciousness? With this aim, our paper deals with the case analysis of the painting "Salaman and Absal on the Island of Happiness" from Ibrahim Mirza’s Haft awrang and tries to examine Cassirer's opinions about mythological consciousness. Salaman and Absal is a myth that has its roots in Greek civilization. Ibn Sina is the first person who used the secret capabilities of Salaman and Absal, and some thinkers after him, such as Jami discovered the esoteric concepts of this narration and "Mirza Ali Tabrizi" is a painter who has illustrated this story. The research method is comparative-analytical and the library method was used to collect information. Findings show that in the cognitive components of mythic distinction and contrast, mythic causality, mythic perceptual mediators and mythic embodiment in this painting, it is the aesthetic imagination that serves the mythic imagination; But in mythological unity and qualitativeism, the painter's mythological imagination serves his aesthetic imagination. In fact, the output of the components of mythological consciousness is a result of the relationship between art and myth with an emphasis on aesthetic imagination, which is caused by the continuous relationship of image capabilities in the representation of mythological imagination.
Keywords: mythological consciousness, Cassirer, painting, Mashhad school, Ibrahim Mirza’s Haft awrang
Full-Text [PDF 916 kb]   (437 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: Special
Received: 2023/06/11 | Accepted: 2023/11/6
References
1. قرآن کریم.
2. آژند، یعقوب (1384). مکتب نگارگری تبریز، قزوین و مشهد. تهران: فرهنگستان هنر.
3. ابراهیمی، مهدی؛ حلبی، علی‌اصغر (1397). تحلیل ساختاری سلامان و ابسال جامی از منظر رمز و رازهای عرفانی. عرفان اسلامی، (55)، 124-109.
4. امین، سیدحسن (1385). سلامان و ابسال اسطوره یونانی در فرهنگ ایرانی در چهارده روایت. تهران: دایره المعارف ایران‌شناسی.
5. پاکباز، رویین (1389). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
6. پتاتزونی، رافائل؛ فرجی، سمیه (1391). حقیقت اسطوره. هفت آسمان، 14(53)، 136-119.
7. پورمند، حسنعلی؛ حکیم جوادی، مرضیه (1395). تمثیل در عرفان اسلامی و تأثیر آن در نگارۀ سلامان و ابسال هفت‌اورنگ جامی. هنرهای کاربردی، (8)، 14-5.
8. جامی، نورالدین عبدالرحمان (1378). هفت اورنگ (جلد 1 و 2). تهران: میراث مکتوب.
9. حسینی، مهدی (1385). هفت‌اورنگ: جامی به روایت تصویر. کتاب ماه هنر، 6-19.
10. روضاتیان، سیده مریم. (1388). رمز گشایی قصه سلامان و ابسال حنین بن اسحاق بر اساس کهن الگوهای یونگ. فنون ادبی، 1(1)، 97-106.
11. ساداتی، ناصر؛ پیراوی‌ونک، مرضیه (1394). ویژگی‌های معرفت هنر به عنوان فرم سمبولیک در اندیشۀ کاسیرر. شناخت (پژوهشنامه علوم انسانی)، (129)، 73-146.
12. سجادی، سید ضیاءالدین (1389). حی بن یقظان و سلامان و ابسال. تهران: سروش.
13. ‌سیمپسون، ماریانا شرو (1382). شعر و نقاشی ایرانی، حمایت از هنر ایران: شاهکارهای نقاشی از قرن دهم. ترجمۀ عبدالعلی براتی و فرزاد کیانی، ویرایشِ آیدین آغداشلو. تهران: نسیم دانش.
14. صدیقی، بهار (1400). از «استاره»ی فارسی تا «اسطوره»ی عربی: واکاوی ریشه‌شناسی و نشانگری «اسطوره». زبان و ادبیات عربی (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد)، 13(2 (پیاپی 25) )، 63-77.
15. طاهر، زهره؛ بیک محمدی، غزاله؛ نادری مهر، صالحه؛ محمدی جم، معصومه (1401). خوانش رنگ بر بستر فرهنگ عصر صفوی در هفت اورنگ ابراهیم میرزا بر اساس نظریه رنگ ایتن (مطالعه موردی دو نگاره). دومین کنفرانس بین المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط زیست و افق‌های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب، تبریز.
16. عسکری الموتی، حجت‌الله (1392). مناسبات اسطوره و هنر در تفکر ارنست کاسیرر، والتر بنیامین و تئودور آدرنو. هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، 18 (1)، 1-30.
17. غفاری شهری، زهراسادات؛ کریمی، علیرضا (1394). مطالعه تطبیقی تصویرگری میرزاعلی در نگاره‌های خمسه طهماسبی (946-950 ق) و (هفت اورنگ جامی 964-973 ق). همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی، مشهد.
18. کاسیرر، ارنست (1400)، اسطوره دولت، ترجمه یدالله موقن، تهران: هرمس.
19. کاسیرر، ارنست (1402) زبان و اسطوره، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: مروارید.
20. کاسیرر، ارنست (1399) فلسفه صورتهای سمبلیک (جلد 2: آگاهی اسطوره‌ای). ترجمۀ یدالله موقن، تهران: هرمس.
21. کریم زاده تبریزی، محمدعلی (1376). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران و برخی از مشاهیر نگارگر هند و عثمانی، تهران: مستوفی.
22. مسگری، علی‌اکبر؛ قاسمی، حمید (1390). خاستگاه اسطوره در صورت ابتدایی ادراک. پژوهش‌های فلسفی، 5(8)، 235-191.
23. مقنی‌پور، مجیدرضا؛ رحمانی، اشکانی (1398). تبیین سطح اندیشه انسانی در تمدنهای موازی بر مبنای ساختار فرمی و تخیل تصویری شکل‌یافته در روایات اساطیری. کیمیای هنر، 8(31)، 66-51.
24. موسوی، یعقوب (1384). مطالعه رویکرد معرفت شناسی کاسیرر با تکیه بر نمادشناسی. معرفت و جامعه، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. (13)، 91-105.
25. موقن، یدالله (1389). ارنست کاسیرر: فیلسوف فرهنگ. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
26. Cassirer, Ernst (1953). The Philosophy of Symbolic Forms: (Vol.1). Ralph Manheim, Trans. New Haven and London, Yale University. (Yadollah Mooghen, Trans 2011, Tehran: Hermes).
27. Simpson, Mariana Sherve (1997). Sultan Ibrahim Mirza's Haft Awrang: A Princely Manuscript from Sixteenth-Century Iran. New Haven & London: Yale University. [DOI:10.5479/sil.891574.39088015778137]



XML   Persian Abstract   Print



Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 12, Issue 49 (1-2024) Back to browse issues page