:: دوره 9، شماره 34 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 9 شماره 34 صفحات 38-23 برگشت به فهرست نسخه ها
کاربرد بلاغت دیداری برای رمزگذاری پیام نشانه‌ای در کلاژهای باربارا کروگر
صدرالدین طاهری*
چکیده:   (2677 مشاهده)
بهکارگیری تصویر در کنار متن، یکی از راهکارهای هنرمندان پسامدرن برای انتقال پیام هنری است. باربارا کروگر هنرمند مفهومی فمینیست، بیشتر آثارش را با ترکیبی از نشانههای تصویری/ادبی بهروش تکهچسبانی آفریده است. آثار او پیامهای نیرومند اجتماعیاش درباره فرهنگ، قدرت، هویت و جنسیت را به مخاطبان پرشماری منتقل کردهاند. هدف اصلی این مقاله تحلیل شماری از کلاژهای وی برپایه آرایههای بلاغی موجود در آنها و صورتبندی شیوههای رمزگذاری پیام توسط او است. پژوهش حاضر یک موردکاوی در حوزه نشانهشناسی دیداری است که با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی به انجام رسیده است. این نوشتار آشکار میسازد که کروگر آرایههای بلاغی (به ویژه چهار آرایه اصلی مانندگویی، مجاز، بخشگویی و طعنه) را آگاهانه و با هدف رمزگذاری پیام اثر بهکار گرفته است. او در کلاژهایاش با بهرهگیری از این آرایهها مسایلی همچون آرمانگرایی کور، مردمحوری، کنشپذیری زنان، مصرفگرایی، کالاییشدگی، افول روابط رو در روی انسانی و... را به زبان هنر نقد میکند.
واژه‌های کلیدی: نشانه‌شناسی دیداری، بلاغت دیداری، آرایه‌های بلاغی، هنر فمینیستی، باربارا کروگر
متن کامل [PDF 706 kb]   (1279 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/6 | پذیرش: 1399/1/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 34 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها