در این مقاله به تحلیل پدیدارهای ترس و ترس آگاهی در اندیشه مارتین هایدگر پرداخته و تلاش میگردد تا اثبات شود که این
حوزه معنایی در طیفی از امر نااصیل ترس تا امر اصیل ترسآگاهی تعریف و به صورت «رویداد حقیقت» در مقام پیکار میان
زمین و جهان در ساحت اثر سینمایی منکشف میگردد. هیولا، به مثابه تجسم شر و عنصر مقوّم و محوری سینمای وحشت، در
جلوههای متفاوتی از پدیدار ترس تجلی مییابد. سینمای وحشت با طرح عناصر اساسی تحلیل هرمنوتیکی هایدگر (یعنی جهان، مرگ، گناه، طرحافکنی، اصالت و بیاصالتی) در نسبت با دازاین در قالب بیان سینمایی، امکان ظهور «رویداد حقیقت» در جهان فیلم را با مشارکت تماشاگر، در مقام دازاین تفسیرکننده و درگیر با این جهان، فراهم میآورد و «رویداد حقیقت» منکشف شده در این سینما،
پدیدار ترس و یافتگی بنیادین «ترسآگاهی» است که در جهانی سینمایی از خویش پرده فرومیافکند.
Heidari A A, Sadeghipour M S. Manifestation of Phenomena of Fear and Angst/Anxiety in Film World. کیمیای هنر 2014; 2 (9) :65-77 URL: http://kimiahonar.ir/article-1-175-fa.html
حیدری احمد علی، صادقی پور محمد صادق. تجلی پدیدارهای ترس و ترس آگاهی، در ساحت اثر سینمایی. کیمیای هنر. 1392; 2 (9) :65-77