:: دوره 8، شماره 32 - ( پائیز 1398 ) ::
جلد 8 شماره 32 صفحات 23-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بازجست معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی
گلنار علی‌بابایی* ، خشایار قاضی‌زاده
چکیده:   (3240 مشاهده)
از مهمترین موارد در بیان هنرمندانه یک اثر هنری، شکل پنهانی زیرساخت آن بهشمار میآید. این نقش به‏ خصوص در هنر نگارگری ایرانی قابل تأمل است. بیان نمادین و هنرمندانه در آثار دوره صفوی به‏ صورتی انتظام یافته در نگارههای بسیاری متجلی شده است. ازجمله نگارههایی که در مکتب تبریز دوم به ‏تصویر کشیده شد، نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی به ‏قلم سلطان‏ محمد، دارای لایه‏‌های پنهان معنایی و نمادین بسیار است. پژوهش حاضر با هدف تبیین معانی عرفانی در شکل و ساختار نگاره مورد نظر و ارتباط آن با کل مجموعه درپی پاسخ به این سوال است: وجوه عرفانی چگونه در ساختار و ترکیب‌‏بندی نگاره بازتاب یافته است؟ یافتههای موجود به‏‌روش توصیفی- تحلیلی و روش جمعآوری دادهها به‏‌صورت کتابخانهای انجام پذیرفته است. نتایج حاکی از آن است که روند شکلگیری نگاره با ساختاری انتظام یافته، حاوی نگرشی روحانی و جلوه‌‏های مختلف عرفانی است که در قالب تصاویر مبین اصل کثرت در عین وحدت است.
واژه‌های کلیدی: عرفان و معنا، هنر و عرفان، ساختار و ترکیب‌بندی، نگاره مستی لاهوتی و ناسوتی
متن کامل [PDF 951 kb]   (1201 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/14 | پذیرش: 1398/7/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 32 - ( پائیز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها