OTHERS_CITABLE خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی شمایل‌نگاری و شما‌یل‌شناسی از جمله رویکردهای مطالعات تصویر به شمار می‌روند که هر چند سابقه آن به دوران رنسانس بازمی‌گردد، اما به عنوان یک گرایش مدون مطالعاتی در زمینه تصویر می‌توان آغاز آن را ابتدای قرن بیستم و مکتب واربورگ دانست. اروین پانوفسکی چهره برجسته مکتب واربورگ در این زمینه است و شیوه مطالعاتی وی با عنوان شمایل‌نگاری و شمایل‌شناسی گره خورده است. در ابتدای مقاله به بحث در باب شمایل و تاریخچه مطالعات شمایل‌نگارانه پرداخته می‌شود و تفاوت میان مطالعات شمایل‌نگارانه با مطالعات شمایل‌شناسانه مورد بحث قرار می‌گیرد؛ سپس به آرای اروین پانوفسکی در زمینه خوانش تصویر و مراتب سه‌گانه مورد نظر وی اشاره می‌شود. پانوفسکی این مراتب سه‌گانه را به ترتیب، «توصیف پیشاشمایل‌نگارانه» ،«تحلیلِ شمایل‌نگارانه» و «تفسیرِ شمایل‌شناسانه » می‌داند. در ادامه مقاله هر یک از آنها به نحوی جداگانه توضیح داده می‌شود و در انتها به برخی انتقادات به دیدگاه پانوفسکی اشاره خواهد شد. http://kimiahonar.ir/article-1-69-fa.pdf 2014-02-24 7 20 شمایل، شمایل‌نگاری، شمایل‌شناسی، اروین پانوفسکی و تصویر Reading Image with Erwin Panofsky Iconography and iconology are among the approaches for studying image. Though dated back to renaissance era, this approach as a compiled and systematic way for examining image begins in the dawn of twentieth century and in Warburg School. Erwin Panofsky is the well-known figure of Warburg School and his methodical study is intertwined with titles of iconology and iconography. In this article, the history of icon and iconographical studies are examined and then the difference between iconology and iconography is discussed. Then, Panofsky’s opinions about reading image and the three phases of this sort of reading are discussed in accordance to his views. Panofsky calls these three phases as “pre-iconographical description”, “iconographical analysis”, and “iconological interpretation”. These three levels are explained separately and the article concludes with some criticisms to Panofsky’s opinions. http://kimiahonar.ir/article-1-69-en.pdf 2014-02-24 7 20 icon iconography iconology Erwin Panofsky image Amir Nasri Amir.nasri@yahoo.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مبانی تفسیری در حکمت ایران باستان و تأثیر آن بر تفسیر آثار هنری تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات چندان غنی نیست و این کم‌بود هم در منابع نوشتاری و هم در منابع تصویری به چشم می‌خورد. بسیاری از متون مربوط به این دوره از بین رفته و بخش عمده منابع برجا مانده در سده‌های بعدی به نگارش در آمده‌اند و تا مدتها بنا به سنّت شفاهی حفظ شده‌اند. از طرف دیگر، دین زردشتی با شمایل‌پرستی مخالف بود و به همین سبب منابع تصویری دینی به جا مانده نیز بسیار اندک است. زردشتیان معتقد بودند تندیسْ مکانی برای سکنی‌گزینی نیروهای اهریمنی است، از این رو ساختن و پرستش تندیس منع می‌شد. در نتیجه، سنّت تفسیر در دین زردشتی اساسا مربوط به اوستاست و چنین به نظر می‌رسد که این سنّت حتی زمانی که اوستا به کتابت در نیامده بود نیز رواج داشت. این مقاله در نظر دارد ابتدا به سیر عقاید ایرانیان باستان در زمینه شمایل‌آفرینی و شمایل‌پرستی بپردازد تا دلایل این کم‌بود منابع تصویری را تبیین سازد و سپس سنّت تفسیری رایج در ایران باستان، یعنی همان تفسیر اوستا و ترجمه آن را که برای زردشتیان دارای اهمیت و اعتبار بود، معرفی کند و سیر تحول آن را بررسی نماید. در نهایت، با کمک تفسیر اوستا به تفسیر پلاک مربوط به سده 7 و 8 پ م از تصویر زروان بپردازد. در واقع، برای تفسیر اثر از تفسیر متن بهره گیرد. این روش ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که آیا می‌توان مابین تفسیر متن دینی و تفسیر اثر هنری ارتباطی یافت؟ آیا دانش نوین زبان‌شناسی که یافته‌های ما را از متن افزوده می‌تواند شناخت ما را از آثار فرهنگی و هنری این دوره نیز بیش‌تر کند؟ http://kimiahonar.ir/article-1-70-fa.pdf 2014-02-24 21 34 تفسیر در ایران باستان، زندنویسی، اوستا، شما‌یل‌پرستی در دین زردشتی، زروان Exegesis in Ancient Iran and Its Influence on Artwork Interpretation The history of the Zoroastrian religion, from the viewpoint of documentations, is not quite a rich one and it shortcomings can be observed in written as well as pictorial resources. Many of the writings, relative to this epoch, are not survived and the major portion that is remained has been long preserved in oral tradition and only written in followed centuries. On the other hand, due the Zoroastrian religious opposition to image worship, the remained pictorial resources of this period are extremely insignificant. The Zoroastrians believed that an icon is a place for the settlement of evil power, hence the prohibition of icon making and image worshipping. As a result, in Zoroastrianism the interpretation is fundamentally relevant to Avesta exegesis. It seems that this tradition was common even before the times that Avesta appeared in the written form. This article initially intends to revolve around the beliefs of the ancient Iranians about icon creating and image worshipping in order to determine what the reasons of scarcity of pictorial resourcesmay be. It follows to introduce the common tradition of exegesis in ancient Iran that is the interpretation and translation of Avesta which was of validity and importance for the Zoroastrians. Eventually, a plaque relevant to the 7th and 8th Centuries AD with an image of “Zurvan” is interpreted with the help of the exegesis of Avesta. This method guides us to ask a question: could a correlation be found between the interpretations of a religious text and that of an artwork? Since our findings from Avesta text are improved as a result of modern linguistics it seems sensible to ask whether this can elevate our understanding of cultural and artistic works of the era or not? http://kimiahonar.ir/article-1-70-en.pdf 2014-02-24 21 34 exegesis in ancient Iran Zand Avesta image worship in Zoroastrianism Zurvan Neda Akhavan Aghdam n.akhavanaghdam@gmail.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE معمای تفسیر در آثار ساموئل بکت (براساس رهیافت‌های تئودورآدورنو مبنی بر تفسیر اثر هنری) معناباختگی، به مثابه‌ی مهم‌ترین خصلت زیبایی‌شناختیِ آثار ساموئل بکت و آن‌چه تئاتر ابسورد نامیده می‌شود، شیوه‌ای از مواجهه‌ی آثار هنری مدرنیستی با اضمحلال و فروپاشی معنا و وضعیت ناشی از بحران مدرنیته است. این آثار از طریق نفیِ معنا و به عبارتی با رویکرد نفی‌گرایانه، که از فرم و شیوه‌ی مواجهه‌ی اثر با مسائل خود ناشی می‌شود، در جهت بیانِ بیان‌ناپذیری امرِ ناممکن تلاش می‌کنند. این مقاله می‌کوشد از منظر زیباییشناسی آدورنویی و در چارچوب رهیافت‌های وی در خصوص اثر هنری، نشان دهد که معناباختگی در آثار نمایشی بکت، نه تنها ضرورتی فلسفی و هنری است، بلکه به عنوان خصلت اجتناب‌ناپذیرِ فرم این آثار، حاصل معماگونگی آن‌ها است. بر همین اساس، دیالکتیک نهفته در بطن اثر هنری به مثابه‌ی معما، آن را مستعد تفسیر می‌سازد، اما اثر به همان اندازه که مشتاقِ بروز و ظهور محتوای حقیقیِ خود است به همان میزان هم از این امر پرهیز می‌کند و با نفی هرگونه تفسیری در ابهام و گنگ‌بودگی بیش‌تر فروم یرود. در تقابل با این کنشِ تفسیرگریزِ اثر هنری، تفسیر می‌کوشد با پیش‌گیری از گسست عناصر اثر و غلبه بر تعیّن‌ناپذیری آن‌ها خود را از بطن اثر نمایان سازد و با ظهور از ورای محاق معما، بر ابهام و عبث‌نماییِ آن چیره شود. اما واضح است که در این دیالکتیکِ سلبی آنچه همواره غایب خواهد ماند معنای معمای اثر است. http://kimiahonar.ir/article-1-71-fa.pdf 2014-02-24 35 50 بکت، آدورنو، تئاترابسورد، معناباختگی، مدرنیته، مدرنیسم، امر ناممکن، اثر هنری، معما، تفسیر، دیالکتیک The Enigma of Interpretation in the Works of Samuel Beckett Meaninglessness, as the most important aesthetic character of the works of Samuel Beckett and Theatre of the Absurd, is a way by means of which the modernistic works of art try to confront the annihilation of meaning and crisis of modernity. Trying to deny the meaning while utilizing a negative approach, which in turn arises from the way they deal with their inner problems, these works can be seen as endeavors for expressing the ineffability of the impossible. In this article it would be discussed, in an Adornoian aesthetical framework, that the meaninglessness in Beckett’s plays is not only a philosophical and artistic necessity, but also comes from the inevitable enigmas of these works. Accordingly, the hidden dialectics of these works which makes them some sort of puzzle, exposes them to multiple interpretation. Yet, while displaying the works potential interpretations, this characteristic at the same time negates any interpretation and, by causing more ambiguity in the work, shows the shortcomings of any attempt for unveiling the meaning. In opposition to this characteristic of the work of art, the interpretation tries to overcome the indeterminacy of the works’ elements and make itself clear and visible through unveiling the work’s enigma, ambiguity, and absurdity. However, what always remains absent in this negative dialectics is the meaning of the work’s enigma. http://kimiahonar.ir/article-1-71-en.pdf 2014-02-24 35 50 Beckett Adorno Theatre of the Absurd modernity modernism the impossible work of art enigma Muhammad Rahimian Shirmard 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE سزان و مرلوپونتی مرلوپونتی، فیلسوف اگزیستانسیالیست و پدیدارشناس فرانسوی در صدد بود تا روش جدیدی در توصیف تجربه انسان در جهان ارائه کند و برای رسیدن به این مقصود، روش پدیدارشناسی را برمی‌گزید تا از بن‌بست‌ها و معضلات عقل‌گرایان و تجربه‌گرایان رهایی یابد. از این رو، مرلوپونتی به جای تکیه بر ایده‌ها، ادراک حسی را پدیدارشناسی می‌کند و جنبه‌های آن مانند بدن، آگاهی، هنرها و گفتارها و، به طور کلیّ، مباحث عملی در مورد انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. از نظر وی شیوه ادراک نه تنها دستاورد فلسفه مدرن بلکه مربوط به هنر مدرن نیز می‌باشد. از نظر وی بر آن است، که هنرمندان و، بخصوص نقاشان، کاری همانند پدیدارشناسان انجام می‌دهند. در این میان، مرلوپونتی خصوصیات و جنبه‌های پدیدارشناسی ادراک حسی خود را بیش از همه در آثار سزان یافت؛ جنبه‌هایی که سزان قدرت استدلال آنها را با کمک تئوری نداشت و در نتیجه آنها را با آثارش ارائه می‌داد. در این مقاله سعی شده است این جنبه‌ها از منظر مرلوپونتی و سزان مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد. http://kimiahonar.ir/article-1-72-fa.pdf 2014-02-24 51 62 پدیدارشناسی ادراک حسی، مرلوپونتی، سزان، هنر مدرن، نقاشی Cezanne and Merlaeu-Ponty Merlaeu-Ponty was an existentialist and phenomenologist philosopher who sought a new way for describing human’s experience of the world. In order to avoid the problems that rationalists and experimentalists had encountered in explaining human experience he chose phenomenological method. Hence, instead of insisting on ideas, Merleau-Ponty seeks to apply phenomenology to human perception and its different aspects containing body, arts, speech and other scientific issues. According to him, the method of perception is an achievement not only of philosophy but also of modern art. He believes that artists, and among them painters especially, do the same as phenomenologists. Merleau-Ponty finds these phenomenological aspects in Cezanne works more than anywhere else aspects which Cezanne lacked theoretical means for conveying them and therefore presented them via his works. These aspects would be discussed in this article by comparing Merleau-Ponty’s views with those of Cezanne. http://kimiahonar.ir/article-1-72-en.pdf 2014-02-24 51 62 phenomenology of perception Merlaeu-Ponty Cezanne modern art painting Tahereh Gholami 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE لیندا ناکلین و نقد مفهوم سبک هنری متمایز زنانه با توجه به تغییر و تحولات بنیادینی که طی چند قرن اخیر در زمینه‌های مختلف، از جمله فلسفه، علم، اقتصاد، فرهنگ، و هنر رخ داده و تأثیر بسیار عمیق آن‌ها بر روابط انسانی و نگرش‌های اجتماعی، اهمیّت توجه مجدد به مسائل زنان در قلمروهای مختلف، از جمله قلمرو هنر آشکار می‌شود. یکی از چهره‌های شاخص که در این حوزه پژوهش‌های درخور توجهی انجام داده است، لیندا ناکلین است او با طرح پرسش «چرا هرگز هنرمندان بزرگ زن وجود نداشته‌اند؟» باب تازه‌ای را در مطالعات مربوط به زنان و نقد فمنیستی تاریخ هنر گشود. ناکلین، با نوعی نگرش فمنیستی به هنر و زیبایی‌شناسی، مفروضات بنیادین اجتماعی و فلسفی رایج در جهان هنر را به چالش کشیده و استدلال می‌کند که در خلق اثر هنری بزرگ و شکل‌گیری هنرمند بزرگ‌، به عنوان فردی دارای نبوغ، بسترهای اجتماعی و عوامل نهادی نقش مهمی ایفا می‌کنند. مقاله حاضر، با طرح مهم‌ترین آراء ناکلین در این باره، نشان می‌دهد که وی چگونه، با بررسی برخی آثار هنرمندان مرد و مقایسه آن‌ها با آثار هنرمندان زن، استدلال می‌کند که هم زنان و هم مردان قابلیت تولید انواع آثار هنری را دارا هستند. بنابراین، مفهوم سبک هنر زنانه، مفهومی قابل قبول نیست. وی این ایده را مطرح می‌کند که انتخاب این گونه موضوعات زنانه توسط زنان هنرمند تحت تأثیر عوامل اجتماعی، نهادی، و آموزشی بوده است. http://kimiahonar.ir/article-1-73-fa.pdf 2014-02-24 63 74 لیندا ناکلین، نقد فمنیستی تاریخ هنر، هنرمندان زن، تبعیض نهادی و آموزشی، سبک هنری متمایز زنانه Linda Noclin’s Critique on the Idea of Distinctive Feminine Art Style Next to their deep influence on human relations and social views, one of the effects of the groundbreaking developments occurred during the last few centuries in philosophy, science, economy, culture and art is the reviving attention to feminine issues in multiple realms and notably that of art. One of the prominent figures who have conducted distinguished research in this field is Linda Nochlin. She is best known as a proponent of the question “Why Have There Been No Great Women Artists?” which has led to new feminist investigation in art history. Drawing on Feminist aesthetics she challenges the basic philosophical and social presuppositions in art world and argues that for a great artist-genius to be known and for a great work of art to be shaped, social beds and institutional factors play an important role. This article would discuss her main viewpoints on this matter. It will be expressed that Nochlin sets Men’s artistic works against those of women to show that both men and women are capable of producing every sort of artworks and hence to contend that there’s no such a concept as feminine artistic style. She proposes this notion that the women artists’ selection of what is called feminine concept is done under the influence of social, institutional and educational elements. http://kimiahonar.ir/article-1-73-en.pdf 2014-02-24 63 74 Linda Nochlin Feminist criticism of history of art women artists institutional and educational discrimination distinctive feminine art style Shamsolmolook Mostafavi 1 AUTHOR Somayyeh Alamdar 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی و تحلیل روابط دوجانبه مطالعات تطبیقی هنر و تاریخ هنر اگر بپذیریم که تاریخ رسمی هنر، طبق کتب و منابع مرجع، متشکل است از مجموعه‌ای از دسته‌بندی‌های تاریخی من‌جمله مکاتب، سبک‌ها، و شیوه‌های هنری، که مورّخان هنر در باب هنر ملل گوناگون ارائه کرده‌اند، می‌توان رابطه و بستگی‌های مطالعات تطبیقی هنر و تاریخ هنر را بر حسب چگونگی بهره‌گیری تطبیق‌گران از این طبقه‌بندی‌ها و استفاده‌های متقابل تاریخ هنر از دست‌یافته‌های مطالعات تطبیقی توضیح داد. در این مقاله، ضمن بررسی این روابط، نقشی که مطالعات تطبیقی هنر در بازبینی مبانی و مبادی تاریخ هنر داشته است، و همین طور چیستی و انواع تواریخ تطبیقی هنر را، جداگانه توضیح خواهیم داد. http://kimiahonar.ir/article-1-74-fa.pdf 2014-02-24 75 88 مطالعات تطبیقی هنر، تاریخ هنر، مکاتب و سبک‌های هنری، تاریخ تطبیقی هنر An Analytical Study of the Mutual Relationship between Art History and Comparative Study of Art According to books and references on the official history of art, it is generally accepted that this discipline is composed of a collection of historical classifications about international art, namely schools, styles, and artistic manners set forth by art historians. The mutual connections and relations between art history and comparative study of art can be elucidated by explaining the way practitioners of both disciplines make use of each other’s findings. While trying to shed a light on these mutual relations, this article would study the role of comparative art study in revisions made to the basics of art history. Meanwhile, the essence of comparative art study and different histories of comparative history of art would be discussed. http://kimiahonar.ir/article-1-74-en.pdf 2014-02-24 75 88 comparative study of art art history artistic schools and styles comparative history of art Meghdad Javid Sabaghian 1 AUTHOR Seyyed Sa’id Seyyed Ahmadi Zavieh 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE فرش ایرانی (پیدا شدن در ساحت معنایی و مادی محیط مشاور) http://kimiahonar.ir/article-1-75-fa.pdf 2014-02-24 89 108 1 AUTHOR 2 AUTHOR