OTHERS_CITABLE
خوانش تصویر از دیدگاه اروین پانوفسکی
شمایلنگاری و شمایلشناسی از جمله رویکردهای مطالعات تصویر به شمار میروند که هر چند سابقه آن به دوران رنسانس
بازمیگردد، اما به عنوان یک گرایش مدون مطالعاتی در زمینه تصویر میتوان آغاز آن را ابتدای قرن بیستم و مکتب واربورگ
دانست. اروین پانوفسکی چهره برجسته مکتب واربورگ در این زمینه است و شیوه مطالعاتی وی با عنوان شمایلنگاری و
شمایلشناسی گره خورده است. در ابتدای مقاله به بحث در باب شمایل و تاریخچه مطالعات شمایلنگارانه پرداخته میشود
و تفاوت میان مطالعات شمایلنگارانه با مطالعات شمایلشناسانه مورد بحث قرار میگیرد؛ سپس به آرای اروین پانوفسکی
در زمینه خوانش تصویر و مراتب سهگانه مورد نظر وی اشاره میشود. پانوفسکی این مراتب سهگانه را به ترتیب، «توصیف
پیشاشمایلنگارانه» ،«تحلیلِ شمایلنگارانه» و «تفسیرِ شمایلشناسانه » میداند. در ادامه مقاله هر یک از آنها به نحوی جداگانه
توضیح داده میشود و در انتها به برخی انتقادات به دیدگاه پانوفسکی اشاره خواهد شد.
http://kimiahonar.ir/article-1-69-fa.pdf
2014-02-24
7
20
شمایل، شمایلنگاری، شمایلشناسی، اروین پانوفسکی و تصویر
Reading Image with Erwin Panofsky
Iconography and iconology are among the approaches
for studying image. Though dated back
to renaissance era, this approach as a compiled and
systematic way for examining image begins in the
dawn of twentieth century and in Warburg School.
Erwin Panofsky is the well-known figure of Warburg
School and his methodical study is intertwined
with titles of iconology and iconography.
In this article, the history of icon and iconographical
studies are examined and then the difference
between iconology and iconography is discussed.
Then, Panofsky’s opinions about reading image
and the three phases of this sort of reading are
discussed in accordance to his views. Panofsky
calls these three phases as “pre-iconographical description”,
“iconographical analysis”, and “iconological
interpretation”. These three levels are explained
separately and the article concludes with
some criticisms to Panofsky’s opinions.
http://kimiahonar.ir/article-1-69-en.pdf
2014-02-24
7
20
icon
iconography
iconology
Erwin Panofsky
image
Amir
Nasri
Amir.nasri@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مبانی تفسیری در حکمت ایران باستان و تأثیر آن بر تفسیر آثار هنری
تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات چندان غنی نیست و این کمبود هم در منابع نوشتاری و هم در منابع تصویری به چشم
میخورد. بسیاری از متون مربوط به این دوره از بین رفته و بخش عمده منابع برجا مانده در سدههای بعدی به نگارش در آمدهاند
و تا مدتها بنا به سنّت شفاهی حفظ شدهاند. از طرف دیگر، دین زردشتی با شمایلپرستی مخالف بود و به همین سبب منابع
تصویری دینی به جا مانده نیز بسیار اندک است. زردشتیان معتقد بودند تندیسْ مکانی برای سکنیگزینی نیروهای اهریمنی
است، از این رو ساختن و پرستش تندیس منع میشد. در نتیجه، سنّت تفسیر در دین زردشتی اساسا مربوط به اوستاست و
چنین به نظر میرسد که این سنّت حتی زمانی که اوستا به کتابت در نیامده بود نیز رواج داشت.
این مقاله در نظر دارد ابتدا به سیر عقاید ایرانیان باستان در زمینه شمایلآفرینی و شمایلپرستی بپردازد تا دلایل این کمبود
منابع تصویری را تبیین سازد و سپس سنّت تفسیری رایج در ایران باستان، یعنی همان تفسیر اوستا و ترجمه آن را که برای
زردشتیان دارای اهمیت و اعتبار بود، معرفی کند و سیر تحول آن را بررسی نماید. در نهایت، با کمک تفسیر اوستا به تفسیر
پلاک مربوط به سده 7 و 8 پ م از تصویر زروان بپردازد. در واقع، برای تفسیر اثر از تفسیر متن بهره گیرد. این روش ما را به این
نکته رهنمون میسازد که آیا میتوان مابین تفسیر متن دینی و تفسیر اثر هنری ارتباطی یافت؟ آیا دانش نوین زبانشناسی که
یافتههای ما را از متن افزوده میتواند شناخت ما را از آثار فرهنگی و هنری این دوره نیز بیشتر کند؟
http://kimiahonar.ir/article-1-70-fa.pdf
2014-02-24
21
34
تفسیر در ایران باستان، زندنویسی، اوستا، شمایلپرستی در دین زردشتی، زروان
Exegesis in Ancient Iran and Its Influence on Artwork Interpretation
The history of the Zoroastrian religion, from the
viewpoint of documentations, is not quite a rich
one and it shortcomings can be observed in written
as well as pictorial resources. Many of the
writings, relative to this epoch, are not survived
and the major portion that is remained has been
long preserved in oral tradition and only written
in followed centuries. On the other hand, due the
Zoroastrian religious opposition to image worship,
the remained pictorial resources of this period are
extremely insignificant. The Zoroastrians believed
that an icon is a place for the settlement of evil
power, hence the prohibition of icon making and
image worshipping. As a result, in Zoroastrianism
the interpretation is fundamentally relevant
to Avesta exegesis. It seems that this tradition was
common even before the times that Avesta appeared
in the written form.
This article initially intends to revolve around
the beliefs of the ancient Iranians about icon creating
and image worshipping in order to determine
what the reasons of scarcity of pictorial resourcesmay be. It follows to introduce the common tradition
of exegesis in ancient Iran that is the interpretation
and translation of Avesta which was
of validity and importance for the Zoroastrians.
Eventually, a plaque relevant to the 7th and 8th
Centuries AD with an image of “Zurvan” is interpreted
with the help of the exegesis of Avesta.
This method guides us to ask a question: could a
correlation be found between the interpretations
of a religious text and that of an artwork? Since
our findings from Avesta text are improved as a
result of modern linguistics it seems sensible to
ask whether this can elevate our understanding of
cultural and artistic works of the era or not?
http://kimiahonar.ir/article-1-70-en.pdf
2014-02-24
21
34
exegesis in ancient Iran
Zand
Avesta
image worship in Zoroastrianism
Zurvan
Neda
Akhavan Aghdam
n.akhavanaghdam@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
معمای تفسیر در آثار ساموئل بکت (براساس رهیافتهای تئودورآدورنو مبنی بر تفسیر اثر هنری)
معناباختگی، به مثابهی مهمترین خصلت زیباییشناختیِ آثار ساموئل بکت و آنچه تئاتر ابسورد نامیده میشود، شیوهای از
مواجههی آثار هنری مدرنیستی با اضمحلال و فروپاشی معنا و وضعیت ناشی از بحران مدرنیته است. این آثار از طریق نفیِ معنا
و به عبارتی با رویکرد نفیگرایانه، که از فرم و شیوهی مواجههی اثر با مسائل خود ناشی میشود، در جهت بیانِ بیانناپذیری امرِ
ناممکن تلاش میکنند.
این مقاله میکوشد از منظر زیباییشناسی آدورنویی و در چارچوب رهیافتهای وی در خصوص اثر هنری، نشان دهد که
معناباختگی در آثار نمایشی بکت، نه تنها ضرورتی فلسفی و هنری است، بلکه به عنوان خصلت اجتنابناپذیرِ فرم این آثار، حاصل
معماگونگی آنها است. بر همین اساس، دیالکتیک نهفته در بطن اثر هنری به مثابهی معما، آن را مستعد تفسیر میسازد، اما اثر
به همان اندازه که مشتاقِ بروز و ظهور محتوای حقیقیِ خود است به همان میزان هم از این امر پرهیز میکند و با نفی هرگونه
تفسیری در ابهام و گنگبودگی بیشتر فروم یرود. در تقابل با این کنشِ تفسیرگریزِ اثر هنری، تفسیر میکوشد با پیشگیری از
گسست عناصر اثر و غلبه بر تعیّنناپذیری آنها خود را از بطن اثر نمایان سازد و با ظهور از ورای محاق معما، بر ابهام و عبثنماییِ
آن چیره شود. اما واضح است که در این دیالکتیکِ سلبی آنچه همواره غایب خواهد ماند معنای معمای اثر است.
http://kimiahonar.ir/article-1-71-fa.pdf
2014-02-24
35
50
بکت، آدورنو، تئاترابسورد، معناباختگی، مدرنیته، مدرنیسم، امر ناممکن، اثر هنری، معما، تفسیر، دیالکتیک
The Enigma of Interpretation in the Works of Samuel Beckett
Meaninglessness, as the most important aesthetic
character of the works of Samuel Beckett and Theatre
of the Absurd, is a way by means of which the
modernistic works of art try to confront the annihilation
of meaning and crisis of modernity. Trying
to deny the meaning while utilizing a negative
approach, which in turn arises from the way they
deal with their inner problems, these works can be
seen as endeavors for expressing the ineffability of
the impossible.
In this article it would be discussed, in an Adornoian
aesthetical framework, that the meaninglessness
in Beckett’s plays is not only a philosophical
and artistic necessity, but also comes from the
inevitable enigmas of these works. Accordingly,
the hidden dialectics of these works which makes
them some sort of puzzle, exposes them to multiple
interpretation. Yet, while displaying the works potential interpretations, this characteristic at the
same time negates any interpretation and, by causing
more ambiguity in the work, shows the shortcomings
of any attempt for unveiling the meaning.
In opposition to this characteristic of the work of
art, the interpretation tries to overcome the indeterminacy
of the works’ elements and make itself
clear and visible through unveiling the work’s
enigma, ambiguity, and absurdity. However, what
always remains absent in this negative dialectics is
the meaning of the work’s enigma.
http://kimiahonar.ir/article-1-71-en.pdf
2014-02-24
35
50
Beckett
Adorno
Theatre of the Absurd
modernity
modernism
the impossible
work of art
enigma
Muhammad
Rahimian Shirmard
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
سزان و مرلوپونتی
مرلوپونتی، فیلسوف اگزیستانسیالیست و پدیدارشناس فرانسوی در صدد بود تا روش جدیدی در توصیف تجربه انسان در جهان
ارائه کند و برای رسیدن به این مقصود، روش پدیدارشناسی را برمیگزید تا از بنبستها و معضلات عقلگرایان و تجربهگرایان
رهایی یابد. از این رو، مرلوپونتی به جای تکیه بر ایدهها، ادراک حسی را پدیدارشناسی میکند و جنبههای آن مانند بدن، آگاهی،
هنرها و گفتارها و، به طور کلیّ، مباحث عملی در مورد انسان را مورد بررسی قرار میدهد. از نظر وی شیوه ادراک نه تنها دستاورد
فلسفه مدرن بلکه مربوط به هنر مدرن نیز میباشد. از نظر وی بر آن است، که هنرمندان و، بخصوص نقاشان، کاری همانند
پدیدارشناسان انجام میدهند. در این میان، مرلوپونتی خصوصیات و جنبههای پدیدارشناسی ادراک حسی خود را بیش از همه
در آثار سزان یافت؛ جنبههایی که سزان قدرت استدلال آنها را با کمک تئوری نداشت و در نتیجه آنها را با آثارش ارائه میداد.
در این مقاله سعی شده است این جنبهها از منظر مرلوپونتی و سزان مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد.
http://kimiahonar.ir/article-1-72-fa.pdf
2014-02-24
51
62
پدیدارشناسی ادراک حسی، مرلوپونتی، سزان، هنر مدرن، نقاشی
Cezanne and Merlaeu-Ponty
Merlaeu-Ponty was an existentialist and phenomenologist
philosopher who sought a new way for describing
human’s experience of the world. In order
to avoid the problems that rationalists and experimentalists
had encountered in explaining human
experience he chose phenomenological method.
Hence, instead of insisting on ideas, Merleau-Ponty
seeks to apply phenomenology to human perception
and its different aspects containing body,
arts, speech and other scientific issues. According
to him, the method of perception is an achievement
not only of philosophy but also of modern
art. He believes that artists, and among them painters
especially, do the same as phenomenologists.
Merleau-Ponty finds these phenomenological aspects
in Cezanne works more than anywhere else
aspects which Cezanne lacked theoretical means
for conveying them and therefore presented them
via his works. These aspects would be discussed in
this article by comparing Merleau-Ponty’s views
with those of Cezanne.
http://kimiahonar.ir/article-1-72-en.pdf
2014-02-24
51
62
phenomenology of perception
Merlaeu-Ponty
Cezanne
modern art
painting
Tahereh
Gholami
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
لیندا ناکلین و نقد مفهوم سبک هنری متمایز زنانه
با توجه به تغییر و تحولات بنیادینی که طی چند قرن اخیر در زمینههای مختلف، از جمله فلسفه، علم، اقتصاد، فرهنگ، و هنر
رخ داده و تأثیر بسیار عمیق آنها بر روابط انسانی و نگرشهای اجتماعی، اهمیّت توجه مجدد به مسائل زنان در قلمروهای
مختلف، از جمله قلمرو هنر آشکار میشود. یکی از چهرههای شاخص که در این حوزه پژوهشهای درخور توجهی انجام داده
است، لیندا ناکلین است او با طرح پرسش «چرا هرگز هنرمندان بزرگ زن وجود نداشتهاند؟» باب تازهای را در مطالعات مربوط
به زنان و نقد فمنیستی تاریخ هنر گشود.
ناکلین، با نوعی نگرش فمنیستی به هنر و زیباییشناسی، مفروضات بنیادین اجتماعی و فلسفی رایج در جهان هنر را به
چالش کشیده و استدلال میکند که در خلق اثر هنری بزرگ و شکلگیری هنرمند بزرگ، به عنوان فردی دارای نبوغ، بسترهای
اجتماعی و عوامل نهادی نقش مهمی ایفا میکنند.
مقاله حاضر، با طرح مهمترین آراء ناکلین در این باره، نشان میدهد که وی چگونه، با بررسی برخی آثار هنرمندان مرد و
مقایسه آنها با آثار هنرمندان زن، استدلال میکند که هم زنان و هم مردان قابلیت تولید انواع آثار هنری را دارا هستند. بنابراین،
مفهوم سبک هنر زنانه، مفهومی قابل قبول نیست. وی این ایده را مطرح میکند که انتخاب این گونه موضوعات زنانه توسط زنان
هنرمند تحت تأثیر عوامل اجتماعی، نهادی، و آموزشی بوده است.
http://kimiahonar.ir/article-1-73-fa.pdf
2014-02-24
63
74
لیندا ناکلین، نقد فمنیستی تاریخ هنر، هنرمندان زن، تبعیض نهادی و آموزشی، سبک هنری متمایز زنانه
Linda Noclin’s Critique on the Idea of Distinctive Feminine Art Style
Next to their deep influence on human relations
and social views, one of the effects of the groundbreaking
developments occurred during the last
few centuries in philosophy, science, economy,
culture and art is the reviving attention to feminine
issues in multiple realms and notably that of
art. One of the prominent figures who have conducted
distinguished research in this field is Linda
Nochlin. She is best known as a proponent of the
question “Why Have There Been No Great Women
Artists?” which has led to new feminist investigation
in art history. Drawing on Feminist aesthetics
she challenges the basic philosophical and
social presuppositions in art world and argues that
for a great artist-genius to be known and for a great
work of art to be shaped, social beds and institutional
factors play an important role. This article
would discuss her main viewpoints on this matter.
It will be expressed that Nochlin sets Men’s artistic
works against those of women to show that both
men and women are capable of producing every
sort of artworks and hence to contend that there’s
no such a concept as feminine artistic style. She
proposes this notion that the women artists’ selection
of what is called feminine concept is done
under the influence of social, institutional and educational
elements.
http://kimiahonar.ir/article-1-73-en.pdf
2014-02-24
63
74
Linda Nochlin
Feminist criticism of history of art
women artists
institutional and educational discrimination
distinctive feminine art style
Shamsolmolook
Mostafavi
1
AUTHOR
Somayyeh
Alamdar
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی و تحلیل روابط دوجانبه مطالعات تطبیقی هنر و تاریخ هنر
اگر بپذیریم که تاریخ رسمی هنر، طبق کتب و منابع مرجع، متشکل است از مجموعهای از دستهبندیهای تاریخی منجمله
مکاتب، سبکها، و شیوههای هنری، که مورّخان هنر در باب هنر ملل گوناگون ارائه کردهاند، میتوان رابطه و بستگیهای
مطالعات تطبیقی هنر و تاریخ هنر را بر حسب چگونگی بهرهگیری تطبیقگران از این طبقهبندیها و استفادههای متقابل تاریخ
هنر از دستیافتههای مطالعات تطبیقی توضیح داد. در این مقاله، ضمن بررسی این روابط، نقشی که مطالعات تطبیقی هنر در
بازبینی مبانی و مبادی تاریخ هنر داشته است، و همین طور چیستی و انواع تواریخ تطبیقی هنر را، جداگانه توضیح خواهیم داد.
http://kimiahonar.ir/article-1-74-fa.pdf
2014-02-24
75
88
مطالعات تطبیقی هنر، تاریخ هنر، مکاتب و سبکهای هنری، تاریخ تطبیقی هنر
An Analytical Study of the Mutual Relationship between Art History and Comparative Study of Art
According to books and references on the official
history of art, it is generally accepted that this
discipline is composed of a collection of historical
classifications about international art, namely
schools, styles, and artistic manners set forth by
art historians. The mutual connections and relations
between art history and comparative study
of art can be elucidated by explaining the way
practitioners of both disciplines make use of each
other’s findings. While trying to shed a light on
these mutual relations, this article would study the
role of comparative art study in revisions made to
the basics of art history. Meanwhile, the essence
of comparative art study and different histories of
comparative history of art would be discussed.
http://kimiahonar.ir/article-1-74-en.pdf
2014-02-24
75
88
comparative study of art
art history
artistic schools and styles
comparative history of art
Meghdad
Javid Sabaghian
1
AUTHOR
Seyyed Sa’id
Seyyed Ahmadi Zavieh
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
فرش ایرانی (پیدا شدن در ساحت معنایی و مادی محیط مشاور)
http://kimiahonar.ir/article-1-75-fa.pdf
2014-02-24
89
108
1
AUTHOR
2
AUTHOR