OTHERS_CITABLE
تحلیل مفهومی زیبایی، ناظر بر حقیقت هستی شناختی آن: مبتنی بر آراء ملاصدرا
در مقاله پیش رو این مسأله به بحث گذاشته شده است که با وجود عدم امکان تعریف ماهوی از زیبایی، چرا و چگونه انواع ماهیات و وجودات امکانی و وجود واجب تعالی را متصف به زیبایی و جمال میکنیم؟ نویسنده تلاش کرده است با اخذ رویکرد متفاوت و با ایده گرفتن از روش «تحلیل مفهومی» شیخ اشراق و با استناد بر آراء هستی شناختی ملاصدرا، تعریفی عام از زیبایی ارائه کند، به نحوی که هم وجود واجب و هم موجودات امکانی را در بر گیرد. بر این اساس نویسنده با انکار مستدلّ حیثیت ماهوی برای زیبایی، حیثیت وجودی را برای آن ثابت دانسته است. سپس به تحلیل و استخراج مفاهیم فلسفی از دل آراء پرداخته است که بیانگر نسبت وجود و زیبایی هستند. نتیجه نهایی تحلیل مذکور به ارائه این تعریف از زیبایی منتهی شده است؛ زیبایی مبتنی بر تشکیک خاصی وجود «تحقق نحوه وجودِ کمالی در صورت» است و مبتنی بر وحدت شخصی وجود، «نحوه تجلی یا ظهور کمالات وجود مطلق در صورت» است.
http://kimiahonar.ir/article-1-1092-fa.pdf
2018-03-05
7
23
تجلی
تحلیل مفهومی
تشکیک
زیبایی
صورت
A Conceptual Analysis of Beauty According to Its Ontological Truth: Based on Mulla Sadra’s Views
In this paper I would discuss that if providing an essential definition of beauty is impossible then why and how we may describe various types of possible
existences and God as beautiful. Drawing on the idea of “conceptual analysis” of Sheikh Ishraq and based on Mulla Sadra’s ontological views I would try to arrive at a different approach with which I will provide a general definition of beauty that includes both God and possible existences. Accordingly, while refuting the essential mode of beauty I would argue for an existential mode of it. I would further analyze and extract philosophical concepts from Mulla Sadra’s philosophical views to express the relation between being and beauty. I would conclude the paper by providing this definition of beauty: beauty,
if based on a particular understanding of existence as univocity, is “the realization of the perfect existence in the form,” and if based on the personal unity of existence, it is “the mode of manifestation of perfections of absolute existence in the form.”
http://kimiahonar.ir/article-1-1092-en.pdf
2018-03-05
7
23
beauty
manifestation
form
conceptual analysis
gradation
Mahdi
Amini
matd1363@gmail.comٍٍ
1
AUTHOR
Mohammad
Fanaei Eshkevari
eshkevari@qabas.net
2
AUTHOR
Abdollah
Fathy
abdollahfathy@yahoo.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
رویارویی زیباشناختی لیوتار با مدرنیتۀ سیاسی
این مقاله بر آزمون این فرضیه استوار شده است که لیوتار همراه با برشمردن سویههای چیرگی آفرینِ مدرنیته سیاسی، فرارویِ زیباشناختی از تنگناها و کاستیهایِ آن را ممکن میشمرد. برای این کار نخست باید مولفههایی را در اندیشه وی یافت که با مدرنیته سیاسی همارز باشد و پس از آن درپیِ نسبتسنجیِ این مؤلفهها با رویکردِ زیباشناختیِ وی برآمد. لیوتار بهروشنی سخنی از مدرنیته سیاسی نمیگوید و بنابراین روند استدلالیِ این مقاله باید با تدوین مدلی آغاز شود که در چارچوب آن بتوانیم با یافتنِ مولفههای همارز با مدرنیته سیاسی در اندیشه لیوتار و چینششان در کنار یکدیگر، برداشتِ وی از مدرنیته سیاسی و کاستیها و چیرگیآفرینیهای موجود در آن روشن کنیم. فرضیه این مقاله امری این «همان» گویانه نیست و به روشنی در برابر تفسیرهایِ رایجی جای میگیرد که به چرخشِ فرهنگیِ زیباشناسی در اندیشه لیوتار باور دارند. واکاوی نوشتههای لیوتار با کاربست روشِ تاریخِ ایدههای آرتور لاوجوی و در یک چارچوب مفهومیکه مدرنیته سیاسی را برتری حق و خودآئینی بر چیرگی میداند، ما را به این یافته میرساند که لیوتار با توجه به باور به برتری چیرگی بر حق و خودآئینی در مدرنیته سیاسی منتقد این وضعیت است و هم از سویی، مدرنیته سیاسی و چیرگیآفرینیِ فزون ازاندازه و تمامیت خواهانه آن را مانعی برای آفرینشهای هنر آوانگارد میداند و هم از سویی دیگر پیوندی دوسویه میان این هنر با دموکراسیِ رادیکال، به عنوان جایگزین مدرنیته سیاسی، برقرار میکند.
http://kimiahonar.ir/article-1-1093-fa.pdf
2018-03-05
25
39
ابزارگرایی
چیرگی
دموکراسی رادیکال
مدرنیته سیاسی
هنر آوانگارد
Lyotard’s Aesthetic Confrontation with Political Modernity
This paper would evaluate this hypothesis that Lyotard, while admitting the subjugating aspects of political modernity, still sees the aesthetic transgression of its dysfunctions and shortages possible. To better proceed with such evaluation, I need first to find components in his thought that are in harmony with political modernity and then to compare such components with his aesthetic approach. Lyotard does not perspicuously speak about political modernity; therefore, I should commence the argumentative process of this article by developing a model in the framework of which I can better illuminate his conception of the components of political modernity as well as his understanding of its shortcomings and subjugating aspects. This should be done by finding and sorting out of those components in his thought that are in harmony with political modernity. The hypothesis of this article is not tautological and is clearly against the prevailing interpretations that believe in the cultural transformation of aesthetics in the thought of Lyotard. Elaboration on Lyotard`s writings, along with the application of Lovejoy’s method of “history of ideas” in a conceptual framework that regards political modernity as the supremacy of right and self-determination to subjugation, leads us to the finding that Lyotard, believing in the supremacy of subjugation to right and self-determination in political modernity, is a critic of this situation. On the one hand, he regards political modernity and its extreme and totalitarian subjugation as an obstacle to the creation of avant-garde art, and on the other hand, he establishes a two-way correlation between this art and radical democracy, as an alternative to political modernity.
http://kimiahonar.ir/article-1-1093-en.pdf
2018-03-05
25
39
avant-garde art
political modernity
subjugation instrumentalism
radical democracy
Ali
Salehi Farsani
Ali_Salehi62@ut.ac.ir
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مفهوم سوژه و خشونت بر خود: مطالعه موردی دو فیلم «پرتقال کوکی» و «اینک آخرالزمان»
اهمیت مفهوم سوژه در عصر روشنگری و ایمان به برتری خرد آدمی، در برهههای مختلف تاریخ دستخوش تردیدهای متعدد شد. از جمله در پایان دهه شصت و دهه هفتاد در آمریکا با اوجگیری مناسبات قدرت در جامعه و نظریههای افرادی چون میشل فوکو که نقش محوری سوژه را به نفع وجود گفتمانها تقلیل دادند؛ شاهد خیزش جنبشهای مدنیای هستیم که خواستار آزادی اقلیتها و کاهش روابط مبتنی بر اقتدار در جامعه هستند. به موازات آن در سینما نیز شاهد ساخت فیلمهایی در نقد اثرات خشونتبار ساختارها از جمله اثرات خشونتبار خود سینما در از بین بردن مفهوم سوژهایم. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، به واکنش سوژه در برابر این خشونت ساختاری در دو فیلم دهه هفتاد آمریکا؛ پرتقالکوکی (1971) و اینکآخرالزمان (1979) پرداخته میشود و این فرضیه به اثبات میرسد که خود ویرانی شخصیتهای اصلی هر دو فیلم واکنشی در جهت باز پسگیری مفهوم سوژه و به دست آوردن قدرت اثرگذار و مرکزمحورانه آن است.
http://kimiahonar.ir/article-1-1094-fa.pdf
2018-03-05
41
56
اینک آخرالزمان
پرتقال کوکی
خشونت بر خود
ساختار سینمایی
سوژه فوکویی
A Review of the Concept of the Subject and Self-destruction: A Case Study of “A Clockwork Orange” and “Apocalypse Now”
The significance of the concept of the subject and the belief in the superiority of human reason have been called into question during various historical periods. For example, in the late 1960s and 1970s in the United States with the advent of power relations and theories by such individuals as Michel Foucault, who reduced the central role of the subject in the interest of discourse, we observe the rise of civil movements that call for the freedom of minorities and the elimination of powerbased relations. At the same time, the cinema also witnessed the production of films criticizing the violent consequences of structures, including the violent effects of cinema itself on the elimination of the concept of the subject. In this paper, we explore the reaction of the subject to this structural violence in two American films of the 1970s, “A Clockwork Orange” (1971) and “Apocalypse Now” (1979), using a descriptive-analytical method. The hypothesis that the self-destruction of the main characters of both films is a reaction intended to regain the concept of the subject and its effective and central power is confirmed as a result of this research.
http://kimiahonar.ir/article-1-1094-en.pdf
2018-03-05
41
56
self-destruction
foucault’s subject
cinematic structure
“A Clockwork Orange”
Apocalypse Now”
Sepideh
Sami
SepideSami@yahoo.com
1
AUTHOR
Behrooz
Mahmoodi Bakhtiari
Mbahktiari@ut.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بازخوانی نظریه میشل فوکو درباره مرگ و کارکرد مؤلّف و نسبت آن با سرقت ادبی
پرسش اصلی جستار حاضر این است که مساله سرقت ادبی یا دستبرد فکری چه نسبتی با کارکرد مؤلّف در گفتمان ادبیات دارد. کارکرد مؤلّف اصطلاحی است که فیلسوف فرانسوی، میشل فوکو (1926ـ1984 م.) در تحلیل مفهوم مؤلّف و شکلگیری آن در درون گفتمان مدرنیته به کار میبرد. در این نوشتار، سرقت ادبی را با توجّه به کارکرد مؤلّف و همچنین با توسّل به این پیشفرض که گفتمانی که ادبیات نام دارد، متعلّق به دوره مدرن و شکلگرفته در چارچوب مدرنیته است، واکاوی میکنیم و سپس با این فرض که سرقت ادبی یک مقوله اقتصادی است، به دیرینهشناسی و ربط مفهوم سرقت ادبی با نهاد مالکیت در گفتمان مدرنیته میپردازیم. نتیجه اینکه هرجا مالکیتی باشد، سرقت نیز وجود و معنا مییابد. بنابراین، ابتدا مفاهیم سرقت ادبی و گفتمان ادبیات و کارکرد مؤلّف را وارسی خواهیم کرد تا در نهایت، فراتر از داوریهای ارزشی موجود درباره درست / نادرست بودن یا خوب/ بد بودن آنچه سرقت ادبی میدانند، کارکرد این مفهوم را بهمنزله یک استعاره اقتصادی در نظام دانایی مدرنیته دیرینهشناسی کنیم.
http://kimiahonar.ir/article-1-1095-fa.pdf
2018-03-05
57
68
سرقت ادبی
مؤلّف
گفتمان ادبیات
نهاد مالکیت
مدرنیته
Reading Michel Foucault’s Theory on Death and Function of Author and its Relation to Plagiarism
This essay deals with a question concerning the relation between plagiarism and the author function in the discourse of literature. Author function is a term used by French philosopher, Michel Foucault (1926-1984) to analyze the notion of author and its formation within the discourse of literature. This paper would consider plagiarism according to the author function, maintaining this assumption that a discourse named literature belongs to modern age and is formed in the framework of modernity. Plagiarism, in this sense, is an economic category and we can study archaeology of plagiarism and its relation to ownership of property. As a result, whenever there is ownership it is meaningful to be plagiarized. Therefore, we investigate notions of plagiarism, discourse of literature and author function respectively in order to study archaeology of the function of plagiarism as an economic metaphor within episteme of modernity, regardless to any value judgment.
http://kimiahonar.ir/article-1-1095-en.pdf
2018-03-05
57
68
plagiarism
author
discourse of Literature
ownership of property
modernity
Mojtaba
Golestani
golestanimojtaba@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
حاکمیت سوژه در نظام پرسپکتیوی رنسانس و واکنش تقابلی نقاشی کوبیسم به آن
در بسیاری از موراد میتوان داعیه مبتنی بر بازنمایی واقع را از پرسپکتیو ابداعی رنسانس و متون درباب آن خوانش کرد اما با اتکا به شواهد موجود میتوان آن را صرفاً به مثابه نظامی وحدت بخش در گستره تصویر قلمداد کرد که با خصایص سوبژکتیو همسویی بیشتری دارد. با توجه به شواهد موجود به نظر میرسد پرسپکتیو رنسانس نه تنها باز نمایانگر واقعیت عینی نیست بلکه مطابقت چندانی هم با دریافتهای بینایی انسان ندارد. اگر با اتکا به مباحث مطروحه توسط کانت و بعدتر پانوفسکی نظام پرسپکتیو رنسانس را با سوبژکتیویسم همسو قلمداد نماییم میتوان پرسپکتیو را نمایش حاکمیت بی چون و چرای سوژه در گستره تصویر دانست. بر این اساس داعیه واقعگرایی نقاشان کوبیسم را میتوان همسو با نوعی ابژکتیویسم و در نقد حاکمیت سوژه قلمداد کرد. مهمترین نشانه در باب این مدعا، حذف منظر سوژه در نقاشی کوبیسم و سایر تغییرات متعاقب آن میباشد.
http://kimiahonar.ir/article-1-1096-fa.pdf
2018-03-05
69
84
ابژکتیویسم
پرسپکتیو
سوبژکتیویسم
نقاشی کوبیسم
Supremacy of the Subject in the Renaissance Perspective System and the Reaction of Cubism Painting to it
In many cases, the invented perspective of Renaissance and its related texts from the era could be read as a claim on representing reality. Yet, they can also be considered as a unitying system in the realm of the image which is more in favor with subjective characteristics. According to the available evidences, it seems that the Renaissance perspective is not only a reflection of objective reality, but also it is incompatible with human vision. If one considers Renaissance perspective a subjective system as Kant and Panofsky did, then perspective would be a showing of the unquestioning supremacy of the subject in the realm of the image. Hence, the claim of the realism of Cubist painters would be in favor with a kind of objectivity, which criticizes the domination of the subject. The most important proof in this regard is deletion of the subject’s perspective from Cubism painting.
http://kimiahonar.ir/article-1-1096-en.pdf
2018-03-05
69
84
perspective
subjectivity
objectivity
cubism painting
Ali Akbar
Jahangard
ali.jahangard@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
خوانش پسامدرنی آثار هنری بر اساس آرای فردریک جیمسون با تمرکز بر مجموعه «هیچ» پرویز تناولی (دهههای 1340ـ1380 ه. ش)
تاریخگرایی همراه با تضعیف تاریخمندی که در نگارشهای جیمسون بیان گردید، نگاهی متفاوت به کارکردِ ابژه تاریخی را در متن اثر هنری بازمینمایاند. پدیدهای که در آثار معاصر ایرانی نیز دیده میشود. در این نگارش، «هیچ»های تناولی به دلیل دههها استمرار پذیرش مخاطب، مورد توجه قرار گرفت؛ و تلاش شد به پرسشی بنیادین درباره آنها پاسخ داده شود: با توجه به تفاسیر متعدد برای «هیچ»، کدام تفسیر، دلیل استمرار پذیرش عمومی را تبیین مینماید؟ تفاسیر فرمالیستی، یا تحلیلهای معناگرا؟ نگارش حاضر با توصیف «هیچ» و تبیین آن بر اساس چارچوب نظری، روشی توصیفی ـ تحلیلی دارد. جمعآوری دادههای متنی، کتابخانهای؛ و بررسی نمونهها، بر اساس آثار منتشرشده تناولی انجام شد. روشن گردید به کارگیری تاریخ به مثابه ابژه، سبب پذیرش چند دههای «هیچ» شده است. این امر سبب میشود مخاطب در مواجهه با «هیچ»، حسی نوستالژیک را در عین تضعیفمندی تاریخی دریافت نماید. تفاسیر فرمالیستی یا معناگرا، اهمیتی ثانویه مییابند. آرای جیمسون میتواند دیگر ویژگیهای پسامدرنی را نیز در «هیچ» نمایان سازد؛ و برخلاف تفاسیر پیشین، تبیینی فراگیر ارائه دهد. این پژوهش به هدف آزمودن امکان به کارگیری نظریهای غربی در خوانش آثار ایرانی شکل گرفت؛ و در کنار آن، نگریستن به «هیچ» را از زاویهای تازه میسر ساخت.
http://kimiahonar.ir/article-1-1097-fa.pdf
2018-03-05
85
98
تاریخگرایی
فردریک جیمسون
هنر پسامدرن
هنر معاصر ایران
«هیچ» پرویز تناولی
A Postmodernist Reading of Art Works Based on Fredric Jameson’s Ideas: Focusing on Parviz Tanavoli’s Hich Collection (1960s-2000s)
As a theorist of postmodern art, Fredrik Jameson believes that historicism in modern works of art is a tendency towards history: a tendency that undermines history as well. Jameson has a different attitude towards the function of the historical object in the context of the worka of art. He shed a new light on reading the new works of art by emphasizing an ironic function in postmodern productions. It seems that the same approach can be used to read Iranian neo-traditional works. The research in hand has focused on Tanavoli’s Hich collection due to its general appreciation by the audience in last decades and tries to provide an answer to the following question: can the approach in hand, alongside the formalistic and semantic interpretations (which are not adequate enough) lead to a new understanding of these works? Is this popularity indebted to a relation between the form of the work and its historical associations? This research aims to examine Jameson’s ideas in reading Tanavoli’s works as well as finding new layers of meaning in these works. Using history as a consumable object and its nostalgic representations are the reasons behind appreciation of Hich collection. Therefore, the formalistic and semantic interpretations become less important. Other postmodern aspects of Tanavoli’s works can be realized based on Jameson’s ideas as well.
http://kimiahonar.ir/article-1-1097-en.pdf
2018-03-05
85
98
Fredric Jameson
Parviz Tanavoli’s Hich collection
postmodern art
Iran’s contemporary art
historicism
Zahra
Rahbarnia
z.rahbarnia@alzahra.ac.ir
1
AUTHOR
Maryam
Keshmiri
Maryam_Keshmirey@yahoo.com
2
AUTHOR