OTHERS_CITABLE
طبیعت در قاب هنر: کندوکاوی در ارجشناسی زیباییشناسانه طبیعت بر حسب هنر
از جمله مسائل اساسی زیباییشناسی طبیعت، که یکی از شاخههای اصلی زیباییشناسی فلسفی است، چگونگی تجربه زیباییشناسانه طبیعت یا، به بیان دقیقتر، چند و چون ارجشناسی زیباییشناسانه آن است. در این زمینه، الگوهایی پیشنهاد شده است که خواه در مقام توصیف خواه در مقام توصیه این تجربه یا ارجشناسی را مشروط به شروطی دانستهاند و از منظر مطلوب خویش ویژگیهایی برای آن برشمردهاند. در این مقاله، پس از به دست دادن فهرستی اجمالی از الگوهای طرح شده، یکی از مهمترین الگوها، یعنی الگوی مبتنی بر اثر هنری یا الگوی هنرمحور، موضوع کندوکاو قرار میگیرد ـ الگویی که ارجشناسی زیباییشناسانه طبیعت را بر پایه ارجشناسی هنر، به ویژه هنرهای دیداری و بالاخص نقاشی، قرار میدهد. پرسش این است که الگوی مورد نظر تا چه اندازه میتواند حق مطلب را در ارجشناسی زیباییشناسانه طبیعت از آن حیث که طبیعت است ادا کند. در پاسخ نشان داده خواهد شد که دست کم به پنج دلیل مهم، این الگو نمیتواند الگویی بسنده در ارجشناسی زیباییشناسانه طبیعت باشد و همه ویژگیهای آن را به چنگ آورد. در عین حال، با اشاره به داد و ستد بارآور هنر و طبیعت، مدلل خواهد شد که تأکید بر نابسندگی الگوی مبتنی بر اثر هنری به این معنا نیست که الگوی مورد بحث نمیتواند از جهاتی مهم به تجربه زیباییشناسانه ما از طبیعت غنا ببخشد و ابعادی از این تجربه را در پرتو خویش روشن کند که تنها از همین رهگذر چهره نشان میدهند.
http://kimiahonar.ir/article-1-877-fa.pdf
2017-07-16
7
16
طبیعت
هنر
ارجشناسی زیباییشناسانه
قاب
امر تصویروار
تجربه زیباییشناسانه
Nature in the Frame of Art An Inquiry into the Art-centered Model of Aesthetic Appreciation of Nature
One of the key issues in the aesthetics of nature as a main branch of philosophical aesthetics is the “nature” of aesthetic experience, or rather appreciation, of nature. In this context, some models are suggested that made this appreciation subject to some conditions from descriptive or prescriptive point of views. In this paper, after an overview of the main suggested models, one of them, the art-centered or artwork-based model, is discussed, a model which makes appreciating aesthetic aspects of nature similar to appreciating arts, especially the visual arts and most notably painting. The question is to what extent this model can do justice to the aesthetic appreciation of nature qua nature. In response, it will be shown that at least for five important reasons, this model is not a sufficient one, and it can not capture all the characteristics of the aesthetic appreciation of nature. At the same time, referring to the exchanges between art and nature, it is argued that emphasizing on the inadequacy of the artcentered model does not mean that it is unable to enrich our aesthetic experience of nature in some important ways and to illuminate some of its dimensions without which it would remain dark.
http://kimiahonar.ir/article-1-877-en.pdf
2017-07-16
7
16
nature
art
aesthetic appreciation
frame
the picturesque
aesthetic experience
Masoud
Olia
masoud.olia@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بررسی مفهوم هنر به منزله بازنمایی نزد هانس گئورگ گادامر
مفهوم بازنمایی نسبتی دیرینه با تعریف هنر دارد. این مفهوم در کهنترین اندیشههای فلسفی، از عناصر ذاتی هنر دانسته میشد. اما شکلگیری صورتهای جدید هنری به تدریج به منسوخ شدن آن منجر گردید. هانس گئورگ گادامر، در قرن بیستم، در حالی دوباره سخن از این نظریه به میان میآورد که بسیاری از نظریهپردازان در جامعیت آن دچار تردید بودند و یا آن را نظریهای ناکافی برای هنر میدانستند. نوشتار حاضر تلاشی است برای تبیین دریافت گادامر از مفهوم هنر به منزله بازنمایی که با تکیه بر کتاب اصلی وی، حقیقت و روش، صورت گرفته است. در این پژوهش در پی آن بودهایم تا چرایی طرح این نظریه از سوی گادامر را روشن سازیم و نشان دهیم که وی چگونه با معنای متفاوتی که از مفهوم بازنمایی پیش مینهد آن را از بند نقصهای پیشین آزاد میسازد و در توصیف تجربه هنر از پیامدهای سوبژکتیویستی زیباییشناسی مدرن عبور میکند.
http://kimiahonar.ir/article-1-896-fa.pdf
2017-08-13
17
27
گادامر
بازنمایی
نقد استتیک
بازی
تبدّل به ساختار
بازشناسی
A Study of Gadamer’s Conception of Art as Representation
There has always been an enduring relation between art and the concept of representation. In the earliest philosophical contemplations, the concept of representation was taken to be an essential feature of art. However, the advent of new art forms, rendered this theory obsolete. Notwithstanding, Gadamer calls art representational, in the 20th century, when many of art theorists had already conceded to the fact that the theory of art as representation had never been fully comprehensive or took it as insufficient for art. The present paper is an attempt to study Gadamer’s understanding of art as representation, relying on his magnum opus, Truth and Method. The aim of this paper is to give an account of how Gadamer retrieves representation in art and claims the concept of imitation to be sufficient for the theory of art. His attempt results in positing a definition of art beyond subjective consequences of modern aesthetics.
http://kimiahonar.ir/article-1-896-en.pdf
2017-08-13
17
27
Gadamer
representation
critique of aesthetic
play
transformation into structure
recognition
Sepideh
Eghtedari
cepide.eghtedari@gmail.com
1
AUTHOR
Amir
Maziar
maziar1356@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
ناهمخوانی اندیشه های آلن بدیو پیرامون حقیقت هنری
این مقاله نگاهی انتقادی به اندیشههای آلن بدیو پیرامون هنر و حقیقتِ هنری افکنده است. به اعتقاد ما یک ناهمخوانی عمیق در این حوزه از اندیشه بدیو وجود دارد. این ناهمخوانی را میتوان به روشنی با مقایسه دیدگاههای کلی او پیرامون حقیقت هنری از یک سو و نوع مواجه او با آثار هنری خاص از سوی دیگر ملاحظه کرد. تعمق در ماهیت این مواجهات و در کنار هم قرار دادن عبارات مختلف بدیو از متون مختلف، ما را به این نتیجه میرساند که این ناهمخوانی به سبب در کار بودنِ همزمانِ دو معنای متفاوت اما تفکیک نشده از حقیقت هنری در کار بدیو ایجاد شده است. با ملاحظه جوانب مختلف این دوگانگی است که میتوانیم به ریشه موارد مختلفی از ناهماهنگی و تضاد در عبارات بدیو پیببریم.
http://kimiahonar.ir/article-1-897-fa.pdf
2017-08-13
29
41
آلن بدیو
حقیقت هنری
پیکربندی
مالارمه
شعر
صحنهپردازی
ناهمخوانی
Badiou’s Incompatible Ideas about Artistic Truth
This paper will provide a critique of Badiou’s ideas about art and artistic truth. We diagnose an incompatibility in this area of his philosophy. We can obviously recognize this if we compare Badiou’s general views about truth and artistic truth in one hand and his encounters with special works of art in other hand. A precise investigation on the nature of these encounters will expose a deep incompatibility between two different meanings of artistic truth, simultaneously at work in Badiou’s philosophy. Recognizing this, we can account for some inconsistencies and discordances that occur in his different texts.
http://kimiahonar.ir/article-1-897-en.pdf
2017-08-13
29
41
Alain Badiou
artistic truth
configuration
Mallarme
poetry
staging
incompatibility
Alireza
Esmaeilzadeh Barzi
Alirezamarch65@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تناظر بازنمایی تصویری و نظم در هنرهای تزیینی از منظر «ارنست گامبریج» (مورد مطالعاتی: طرح پارچه های محرمات)
بازنمایی تصویری، مفهومی چندبعدی و عمیق است که معمولاً در سادهانگارانهترین وضع، معادل واقعنمایی ادراک میشود. در این نگاه، چون نظم در بیشتر موارد با انتزاع و تکرار همراه است، بازنمود واقعنما را به نقص دچار میکند. در چنین شرایطی، بازنمایی تصویری و نظم در تقابل یکدیگر قرار دارند، بهطوریکه با افزایش نظم در یک تصویر، بازنمایی رو به کاستی گذارده؛ به واگرایی و ضعف دچار میشود. اما در نگاه «ارنست گامبریچ» بهعنوان یکی از اندیشمندان شاخص روانشناسی ادراک دیداری، بازنمایی تصویری بیش از واقعنمایی، متأثّر از چگونگی دریافت مخاطب در شرایط حسی و فرهنگی خاص خود است؛ خصلتی که باعث میشود تصویر در عین وفاداری به میثاقهای خود، تحت وجوهی تازه تعین پیدا کند. با در نظر داشتن این اندیشگاه، مقاله حاضر با این پرسش شکل میگیرد: «دیالکتیک یا رویارویی دو عنصر بازنمایی و نظم در هنرهای تزیینی و خاصه در طرح پارچههای محرمات چگونه تعریف میشود؟» درحقیقت این مقاله با روش تحلیلی و بهرهگیری از مطالعات اسنادی این هدف را دنبال میکند که با مداقه در آراء «گامبریچ»؛ تعامل بازنمایی تصویری و نظم در هنرهای تزیینی را مورد بررسی قرار دهد و آن را به طرح پارچههای محرمات تسری بخشد. درنتیجه گزینش این چارچوب نظری بهدست میآید؛ با افزایش نظم در هنرهای تزیینی که معمولاً محصول انتزاع و الگوسازی است، بازنمایی نه تنها تقلیل نمییابد، بلکه وسیعتر میشود. بدین حیث، درک و دریافت، نامتناهی شده و در بخش عمدهای به مخاطب واگذار میگردد. در این بین، طرح پارچههای محرمات به جهت الگوی راهراه تکرارشونده با امتناع از تحمیل همانندسازی واقعیت بر مخاطب، دریافت و تفسیر را در مرتبه بالایی از انعطاف، به او اعطاء کرده و میزان اثربخشی آن را به قدرت تکرار الگو، تقویت میکند.
http://kimiahonar.ir/article-1-898-fa.pdf
2017-08-13
43
56
هنرهای تزیینی
بازنمایی تصویری
نظم
ارنست گامبریچ
پارچههای محرمات
Correspondence of Visual Representation and Order in Decorative Art From Ernest Gombrich’s Point of View: A Case Study on Muharramat Textile Design
Visual representation is a deep, multidimensional concept whose simplest form is considered equal to realization of perception. Order is another related concept which, being mostly accompanied by abstraction and repetition, is assumed to weaken representation of reality. In such situation, visual representation and order are in contrast such that as order prevails within an image, representation is weakened, ergo put to divergence and multiple other defects. However, as Ernest Gombrich, a most prominent thinker at psychology of visual perception, believes, visual representation is less close to realization and more related to the viewer’s perception of his/her special sensory and cultural conditions. This makes image both loyal to its own covenants and subject to different possible realizations. With this in mind, the present paper seeks to investigate the correspondence of representation and order within decorative art, particularly in Muharramat textile design. Employing an analytic methodology and based on documentary studies, it, indeed, seeks to explore Gombrich’s ideas, examine the correspondence of visual representation and order within decorative art, and apply it to Muharramat textile designs. With such a framework, it is concluded that not only increased abstraction- and modeling related order do not weaken representation, it also makes it more encompassing. As such, perception gets infinite and is mostly bestowed on the viewer. Here, with their repetitive striped patterns and by excluding any imposition of reality identification onto the viewer, Muharramat designs provide the chance for creation of perception and interpretation with higher degrees of flexibility and, through their element of repetition, make the influence much stronger.
http://kimiahonar.ir/article-1-898-en.pdf
2017-08-13
43
56
decorative art
visual representation
order
Ernest Gombrich
Muharramat Textile
Ameneh
Mafi Tabar
amenehmafitabar@student.alzahra.ac.ir
1
AUTHOR
Fatemeh
Kateb
Fnkateb@googlemail.com
2
AUTHOR
Mansour
Hesami
mansourhessami@gmail.com
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
باز شناخت هستمندی همزیستی درون و بیرون معماری مساجد ایران (با تأکید بر روش فازی)
معماری همانا تنظیم رابطه درون و بیرون بوده و این رابطه بنیادیترین پرسمان معماری است. کنش و واکنش درون و بیرون جامعیتی برآمده از تأثیرات کارکردی، جغرافیایی و مناسبات فرهنگی و اجتماعی است که میتوان آن را در هر واحد زمان به صورت یک «رابطه» تلقی کرد. ولی واژه «همزیستی» معطوف به تعامل موجوداتی زنده (حقیقی یا مجازی) میباشد. «هستیشناسی» معماری بهطور عام و همزیستی درون ـ بیرون به طور خاص موضوعی کیفی با متغیرهای انسانی و محیطی است که حالات آن وضعیتی غیرقابل تفکیک، شناور و بینابینی دارد؛ چنین مطالعاتی با بیان فازی مؤلفهها و رابطه آنها باهم امکانپذیر خواهد بود. آشکارسازی نحوه ارتباط درون و بیرون در مساجد شاخص با تحلیلهای فضایی، کالبدی و معناشناختی هدف اصلی این مقاله است.
این پژوهش با گردآوری کتابخانهای و میدانی اطلاعات به روش توصیفی با تحلیل فازی، هدفی بنیادین را دنبال میکند. نتایج تحقیق اولاً بیانگر کارآمدی تحلیلهای فازی در شناسایی اجزای «ناحیه تعاملی» و تبیین چگونگی و میزان همزیستی درون و بیرون معماری مساجد است و ثانیاً براساس اصل ناهمسازگاری روش فازی، تعمیم مطلق یک مفهوم به عنوان رکن شکلگیری معماری مساجد مصادف با نادیده گرفتن ارزشهای متفاوت با آن مفهومِ مثالی در شرایط دیگر خواهد بود؛ ارزشهایی که هرچند در ظاهر ناهمگون به نظر آیند ولی در سطح بالاتری از بینش، امری معنیدار و به نوبه خود پایههای هویتساز هر بنایی محسوب میشوند.
http://kimiahonar.ir/article-1-899-fa.pdf
2017-08-13
57
75
همزیستی
روش فازی
معماری مسجد
درون و بیرون
ناحیه تعاملی
Realization of the Symbiosis of Interior and Exterior in the Architecture of Mosques in Iran (with an Emphasis on Fuzzy Method)
Architecture is, in fact, the formulation of the relationship between interior and exterior, and this is the most fundamental issue in architecture. The interaction between interior and exterior includes functional and geographical effects, and cultural and social relations which can be considered as a “relationship” per unit of time. However, the term “symbiosis” refers to the interaction of living things (real or virtual). Architectural “Ontology” in general or the symbiosis of interior and exterior in particular, is a qualitative approach based on human and environmental variables which are, in turn, indivisible, floating and interconnected. Fuzzy methods facilitate such studies by measuring the variables and their relationships. The present study is mainly aimed at clarifying the relationship between interior and exterior spaces in the most famous mosques in Iran through spatial, physical and semantic analysis. The study aims at a fundamental purpose by collecting data from library sources and field research based on a descriptive method with fuzzy analysis. The study results indicate first the efficacy of fuzzy analysis in identifying the components of “interactive region” and explaining the quality of the symbiosis in the architecture of the mosques. Second, the results reveale that the absolute generalization of a concept, as the fundamental principle of the mosque architecture, is to disregard the values which are different from that certain concept in other conditions based on the incompatibility principle of the fuzzy theory, although these values may first appear to be heterogeneous, they are significant at a higher level of insight and considered to be the basis of the identity of any building.
http://kimiahonar.ir/article-1-899-en.pdf
2017-08-13
57
75
symbiosis
fuzzy method
mosque architecture
interior
exterior
interactive region
Ghorban
Mahboobi
architamah@yahoo.com
1
AUTHOR
Mostafa
Mokhtabad
mokhtabm@modares.ac.ir
2
AUTHOR
Mostafa
Attarabbasi
3
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
بنیاد مابعدالطبیعی پیدایش فن پرسپکتیو خطی در نقاشی رنسانس
پیدایش فنِّ پرسپکتیو خطی در دوره رنسانس تأثیری عمیق بر سنت تصویری غرب نهاد. حداقل تا چهار قرن پس از این دوران فضای تصویری در نقاشی غرب تحتِ سیطره منطقِ فضایی این فن باقی ماند. پیدایش این فن پیش از آنکه محصول نبوغ نقاش یا دانشمندی خاص باشد محصول دورانی تاریخی است. تنها در این دوران بود که ترکیبِ شرایطِ تاریخی موجب پیدایش این فن و پس از آن اعتبار جهانشمول آن شد. مسئله این مقاله «چیستی» بنیادِ مابعدالطبیعی این پیدایش است. از نظر هایدگر مابعدالطبیعه با پیش کشیدن فهمی از «هستی هستندگان» عصری را پی میریزد. پرسش اصلی این مقاله این است که این فن (پرسپکتیو خطی) بر زمینِ کدام فهم از «هستی هستندگان» روئیده است؟ در این مقاله نخست با استفاده از تحلیلهای بصری پانوفسکی نشان داده شده که چگونه کاربست فن پرسپکتو خطی باعث ایجاد فضایی بیکران، همگن و ریاضیاتی در نقاشی رنسانس شده است و سپس با تشریح فرایندِ ریاضیاتی شدن علوم و هستیشناسی این دوران کوشش شده است پیدایش و گسترش فن پرسپکنیو خطی بر پایه مابعدالطبیعه مدرن شرح داده شود.
http://kimiahonar.ir/article-1-900-fa.pdf
2017-08-13
77
93
مابعدالطبیعه مدرن
علم مدرن
امر ریاضیاتی
پرسپکتیو خطی
فضا
مکان
The Metaphysical Foundation of Appearance of Linear Perspective Technique in Renaissance Painting
The appearance of linear perspective technique in Renaissance period, had a deep effect on Western pictorial tradition. After this era the pictorial space of western painting was affected by spatial logic of this technique at least for four centuries. The appearance of this technique, before being a product of genius of a painter or a scientist, was the product of a historical era. It was only in this era that the composition of historical situations led to appearance of this technique and later its universal validity. The problem that this paper examines is the “whatness” of metaphysical foundation of this appearance. In Heidegger’s point of view, metaphysics establishes an age by projecting a specific understanding of “being of beings”. The main question of this paper is that: “on which ground of metaphysics, was this technique (linear perspective) raised?” In this paper firstly, with the use of Panofsky’s pictorial analyses, it is shown that how application of linear perspective technique creates infinite, homogeneous and mathematical space in Renaissance painting, then by explaining the mathematization process of sciences and ontology in that era, the paper would illuminate the appearance and development of linear perspective technique based on modern metaphysics.
http://kimiahonar.ir/article-1-900-en.pdf
2017-08-13
77
93
modern metaphysics
modern science
the mathematical
linear perspective
space
place
Abdollah
Aghaie
abdaghaie@gmail.com
1
AUTHOR
Marziyeh
Piravi Vanak
mpiravivanak@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
خوانش تک اُسطورهای تصاویر اسکندر
میل به جاودانگی و نامیرایی یکی از مهمترین دغدغههای فکری بشر در طول تاریخ بوده که همواره این آرزو در قالب روایات، شخصیتهای دینی، اسطورهای و قالبهای گوناگون ادبی، هنری متجلّی گردیده است. از جمله مهمترین تجلّیهای هنری ـ ادبی این میل در فرهنگ و منابع ایرانی ـ اسلامی بازنمود تصویری داستان اسکندر است. در این نوشتار سعی شده تا با روش تطبیق و تحلیل تصاویر مربوط به جستجوی جاودانگی در داستان اسکندر با نظریه تک اسطوره جوزف کمبل(۱۹۰۴-۱۹۸۷م) به این اهداف نائل آییم: جمعآوری تصاویر خلق شده در نسخ مصوّر با مضمون جاودانگی در داستان اسکندر و طبقهبندی جایگاه تصاویر به وسیله تطبیق در الگوی قهرمان کمبل. در ادامه با بررسی دیدگاه گفته پردازان این تصاویر و متغیرهای توصیفی ـ تحلیلی میزان همگرایی تصاویر با الگوی مورد نظر و علل آن بررسی گردیده. نتایج حاصل نشانگر آن است که در قسمتهایی از داستان به ویژه لشکرکشیها تصاویر منطبق با چرخه کمبل است ولی در پایان این داستان اسکندر راه بازگشت را مطابق الگو در پیش نمیگیرد و در همان دنیای ویژه به تجدید حیات پرداخته به دگرگونی میرسد در نتیجه کمترین میزان همگرایی تصاویر با الگو را شاهد هستیم.
http://kimiahonar.ir/article-1-901-fa.pdf
2017-08-13
95
109
تصویرگری
اسکندر
تک اسطوره کمبل
جاودانگی
Monomyth reading of Alexander images
Historically, the desire for eternality, immortality, and attempt for liberation from death has been one of the most important intellectual concerns of human being. Man constantly has produced fictions in response to this desire, and symbolized this desire in the form of narratives, religious and mythical characteristics, legendary heroes, and various literary and artistic genres. Among most important artistic expressions in quest for eternality in Persian-Islamic culture and resources is the Alexander story and its imagery. This paper would attempt through comparison of images of quest for eternality in Alexander story with Campbell theory of Monomyth (the pattern during which the hero passes through the stages of Separation, Initiation, and Return) to address the classification of standpoints of narrators of this narrative about the quest for eternality, in addition to collecting created images in different imagery resources. In the meantime, through examination of descriptive variables some results are obtained including that in some parts of the story especially in military expeditions there are images in conformity with Campbell cycle, but at the end of this story Alexander does not return according to the cycle, and revitalizes in that special world and reaches to the alteration. So we witness the least amount of conformity with the pattern.
http://kimiahonar.ir/article-1-901-en.pdf
2017-08-13
95
109
imagery
Alexander
Campbell
monomyth
eternality
Neda
Vakili
m_455m@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
روایت شرقی معراج نامه میرحیدر
تاریخ نگارگری ایران دربردارنده مکتبهای مختلفی است که در تمامیشان کموبیش میتوان تأثیرات و اقتباسهایی فنی و سبکی را از هنر فرهنگهای مختلف شرق و غرب مشاهده کرد. ازجمله این مکاتب، «مکتب هرات» در دوره تیموریان است. از ویژگیهای برجسته این مکتب نفوذ مشخص هنر خاور عنوان شده و عمده آثار برجایمانده مکتب هرات حاصل کارگاه هرات است که به امر شاهرخ پسر امیر تیمور برپا شده بود. معراجنامه میرحیدر با مضمون روایت معراج حضرت محمد (ص)، یکی از این آثار است که در مقایسه با معراج نامههای دیگر ازجمله معراجنامه منسوب به احمد موسی متعلق به دوره ایلخانی، دارای نقشمایهها و شخصیتپردازیهای ویژهای است که چیزی بیش از تأثیرات سبکی و عناصر بصری خاور دور را نشان میدهند. به نظر میرسد در این نسخه تأثیرات شرقی به سبک و شیوه اجرا منحصر نگشته و در برداشت نگارگر از سفر معراج و موجودات مختلفی که حضرت محمد(ص) در این سفر با آنها روبرو میشوند نیز وارد شده است. حال پرسش این است که آیا معراجنامه شاهرخی تنها یک اثر در مکتب تیموری با تأثیرپذیری از عناصر شرقی است و یا این تأثیرات در محتوای اثر وارد شده و از اساس میتوان آنرا روایتی شرقی از معراج پیغمبر دانست؟
در این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی و بر اساس استنتاج از شواهد و منابع موجود انجام میگیرد، ابتدا آیات (18-13) سوره «نجم» و همچنین سوره «اسراء» و روایات مربوط به معراج حضرت محمد(ص) بررسی خواهد شد تا تفاوتهای موجود بین صور تصویر شده در معراج نامه شاهرخی و آنچه در آیات و روایات آمده است مشخص شود. در ادامه با آوردن معادلهای این نقشمایهها در ادیان خاوری و بهویژه بودیسم «واجرایانا» و مقایسه با تصاویر معراج نامه، این گمان تقویت میگردد که نگارگر، علاوه بر تأثیرپذیری سبکی از هنر شرق، در نمایش هویت موجودات و عناصر روایت نیز وامدار مفاهیم شرقی است.
http://kimiahonar.ir/article-1-902-fa.pdf
2017-08-13
111
129
حضرت محمد(ص)
معراجنامه میرحیدر
بودیسم واجرایانا
هنر خاور
نگارگری ایرانی
دوره تیموری
Eastern Interpretation of Mir Heidar Mirajnameh
The history of painting in Iran involves different schools و all of which have been affected both by East and West. The heyday of this art is in the Timurid era at 15 c.e, Herat school, and Far East art influence is one of the prominent features of this school. Most of left works of Herat studio resulted in Herat school was founded by Shah Rukh. Mir Heidar Mirajnameh was one of these books. This edition, compared to other editions of Mirajnameh such as those attributed to Ahmed Musa belonging to the Ilkhanid, have the special motifs and elements of Far East. It is noteworthy that this influence is not limited to the art style and visual elements but they enter to painter’s mental imaginary in interpretation of Miraj and different beings that prophet Mohammad (pbuh) faces within his journey. Now the question is whether this is just a version in Timurid school with eastern elements or these effects have been entered in the content of works and basically they can be considered as an eastern interpretation of ascension of prophet (pbuh)? In this study, which is done with analytical method according to deduction of evidence and available resources, first, the 13-18 verses of Najm Surah, Esra`a Surah and narratives about the ascension of Prophet Mohammad (pbuh) will be considered to determine differences between picture frames on Shah Rukh Mirajnameh and the ones in Quran and Hadith. Then, through a study of equivalent elements in eastern religions especially Tibetan Buddhism and comparing them to images of Mirajnameh, it is concluded that the painter is indebted to eastern concepts in presentation of creatures and elements of narration.
http://kimiahonar.ir/article-1-902-en.pdf
2017-08-13
111
129
prophet Mohammad
Mir Heidar Mirajnameh
Vajrayana Buddhism
Far Eastern art
Persian painting
Timurid era
Naghme
Kharazian
naghme.kharazian@znu.ac.ir
1
AUTHOR
Marjan
Mortazavi
: marjanmortazavi@ymail.com
2
AUTHOR
Abbas
Nobakht
abbas.nobakht@gmail.com
3
AUTHOR