OTHERS_CITABLE بعد زیباشناختی و قاعده طلایی؛ نگاهی به تعامل هنر و اخلاق در اندیشه هربرت مارکوزه با مرور اندیشۀ هنری هربرت مارکوزه و مقایسۀ آن با مفاد قاعدۀ طلایی در اخلاق، می‌توان هنر مطلوب مارکوزه را یکی از تمهیدات لازم در اجرای این قاعده و بستری برای حضور آشکارتر و خودآگاه‌تر آن در تعاملات اجتماعی میان انسان‌ها ارزیابی کرد. اگر قاعدۀ‌ طلایی از مخاطبانش می‌خواهد که خود را در موقعیت دیگری گذاشته و دیگری را هم در وضعیت فعلی خود تصور کنند، در اندیشۀ‌ مارکوزه هنر بستری برای ایجاد- یا دست‌کم پیشنهاد - تغییر در وضعیت موجود است. به نظر می‌رسد که عنصر مشترک هر دو اندیشه ارجاع مخاطب به قوۀ تخیلّ است؛ قوه‌ای که باعث ساخت صورتی تازه(خیالی) از واقعیت مستقر می‌گردد و طرحی مفروض را در برابر وضع موجود ارائه می‌کند. در واقع می‌توان گفت طبق نگرشی که مارکوزه ارائه کرده است هنر از دو جهت به قاعدۀ طلایی و گسترش آن یاری خواهد رساند: الف. تلاش برای تقویت قوۀ تخیلّ؛ ب. جدی گرفتن امکان تغییر موقعیت‌ها. بنابراین، می‌توان نشان داد که هنر مطلوب مارکوزه قادر است ضمانت اجرای قاعد ۀطلایی را تقویت نماید. اما، در اینجا تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که اندیشۀ‌ هنری مارکوزه را نیازمند نقد و بازبینی می‌کند؛ او علاوه بر تغییر موقعیت (به شکل فرضی) به تصاحب موقعیت (به شکل واقعی) هم نظر دارد. این تفسیر یا بیان نتایج اندیشۀ هنری مارکوزه، با طرحی که مارکوزه در تمام عمر در پی اجرای آن بوده همگام است و از این حیث در معرض جایگزین ساختن نبرد سیاسی به جای تعامل اخلاقیست. http://kimiahonar.ir/article-1-276-fa.pdf 2015-05-03 7 24 بعد زیباشناختی هنر رهایی‌بخش قاعدۀ طلایی اخلاق جهانی Aesthetic Dimension and Golden Rule: Interaction between Art and Ethic in Herbert Marcuse’s Thoughts If we consider Marcuse’s theory of Art, which is called here Aesthetic Dimension, we find that his Artistic thoughts have an effective role in expanding the Golden Rule, and can appear as a connection point for social relationship. If the Golden Rule invites the people to set themselves as another one (in an imaginary world), Marcuse’s philosophy and theory of Art motivate middle and low class people towards image, and, after that, take their natural and citizen rights (in the real world).  While the common sphere of these theory/ rule is Imagination, there is a determining difference which has some alarm sounds for human culture: Marcuse’s Aesthetic Dimension tends to replace political challenge with moral sense. http://kimiahonar.ir/article-1-276-en.pdf 2015-05-03 7 24 Aesthetic Dimension Liberal Art Golden Rule Global Ethics Ali Reza Aram alireza.5988@yahoo.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE مفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو خودآئینی هنر و استقلال آن از هر نوع غایت بیرونی یکی از مهم‌ترین مفاهیم برخاسته از دل هنر مدرن - و احتمالا وجه ممیزۀ آن از اشکال مختلف هنر سنتی - است که با واکنش‌های مثبت و منفی متباینی از جانب فلسفۀ هنر مواجه شده است. مقالۀ حاضر در پی بررسی دو نمونۀ سرشت‌نما از این واکنش‌ها است که به ترتیب به تئودور آدورنو و والتر بنیامین تعلق دارند.  هرچند عموماً: این دو متفکر از چهره‌های تأثیرگذار نحله موسوم به «مکتب فرانکفورت» شناخته می‌شود و در نتیجه، همگرایی‌های موجود در آثار آن‌ها برجسته می‌گردد؛ اما چنانکه خواهیم دید نحوۀ واکنش آن‌ها به هنر مدرن کمابیش واگرا به نظر می‌رسد. واگرایی‌ای از این دست، از یکسو می‌تواند به فهم وجوه مختلف جنبش مدرنیستی در هنر یاری رساند و از سوی دیگر، مقدمۀ درک عمیق‌تر آرای هر یک از دو چهرۀ مزبور گردد. http://kimiahonar.ir/article-1-277-fa.pdf 2015-05-03 25 32 هنر مدرن خودآئینی نمود افسون‌زدایی The Concept of Art’s Autonomy in Benjamin and Adorno Art’s autonomy and its independence from any sort of external aim, is one of the most important concepts rising from the modern art and in a sense, what constitutes the very border between modern and traditional arts. While the Philosophy of art has shown many different positive or negative reactions to the autonomy of art, the present article tries to study and compare two exemplary reactions which belong to Theodor Adorno and Walter Benjamin. Scholars usually tend to categorize these two thinkers under the rather vague term “the Frankfurt School” and then put the stress on the convergences between their ideas but in the case of art, as we shall see, Benjamin and Adorno seem somehow divergent. This divergence can on the one hand, help us comprehend the different aspects of modern art and on the other, it can pave the way for a deeper understanding regarding each of these two figures. http://kimiahonar.ir/article-1-277-en.pdf 2015-05-03 25 32 Modern art Autonomy Semblance Disenchantment Saber Dashtara Sab.dasht@gmail.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تفسیر شمایل نگارانه صحنه های شکار در ظروف فلزی ساسانی آثار هنری به جا مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی، و اقتصادی این دوره اهمیت ویژه‌ای دارند، به همین دلیل تفسیر این آثار به ما کمک می‌کنند تا هر چه بیشتر با رمز و رازهای نهفته این دوره آشنا شویم. این دوره را می‌توان دوره اوج هنری ایران پیش از اسلام دانست که در آن شاخه‌های هنری پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. از مهم‌ترین این شاخه‌ها فلزکاری است و بخش عمده‌ای از آثار فلزی این دوره بشقاب‌های نقره با صحنه‌های شکارند. این مقاله در نظر دارد به تفسیر شمایل‌نگارانه این دسته از ظروف فلزی ساسانی بپردازد. بدین منظور ابتدا به تعریف نماد خواهد پرداخت تا مشخص سازد منظورمان از نماد چیست و سپس با بررسی تعدادی ظروف با نقش صحنه شکار و تعیین و تفسیر نمادهای منقوش بر آن سعی خواهد کرد که به تفسیر شمایل‌نگارانه این ظروف دست یابد. http://kimiahonar.ir/article-1-278-fa.pdf 2015-05-03 33 50 هنر ساسانی فلزکاری ساسانی بشقاب‌های ساسانی با صحنه شکار شمایل‌نگاری نمادشناسی Iconographic Interpretation of Hunting Scenes in Sasanian Metalwork Sasanian art works, due to important political, religious and economic events of this period, have a considerable significance and their interpretation help us to know this era much better. These can be considered as the pinnacle of the pre-Islamic art in Iran and one of the most improved branches of them is metalwork with hunting scenes. The article tries to interpret these art works using iconographic approach and for this purpose first the meaning of symbols should be defined. Following, and to achieve the iconographic interpretation of them some of these metalwork with hunting scenes are surveyed and the symbols which are represented are interpreted. http://kimiahonar.ir/article-1-278-en.pdf 2015-05-03 33 50 Sasanian art Sasanian metalwork plates with hunting scene iconography symbology Neda Akhavan Aghdam n.akhavanaghdam@gmail.com 1 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تقابل «خود» و «دیگری» در دو نگاره از شاهنامۀ شاه تهماسب و شاهنامۀ شاه اسماعیل دوم، تحلیلی بر مبنای الگوی نشانه‌شناسی فرهنگی تاریخ هر فرهنگی پیوسته ردی از دیگری را در خود دارد و تقابل دوگانه خود - دیگری همواره از جمله محورهای مطالعات فرهنگی بوده است. عناوینی همچون چگونگی مواجهه یک فرهنگ با دیگری و علل دامن زدن دولت‌ها به دیگری‌هراسی در این زمینه قابل طرح هستند. در این مقاله الگوی نشانه‌شناسی فرهنگی برای مطالعۀ چگونگی بازنمایی دیگری‌فرهنگی در دو نگاره از شاهنامه‌های مصوّر عهد صفوی (شاهنامه شاه تهماسبی و شاهنامه شاه اسماعیل دوم) انتخاب شده است. در مقاله پیشِ رو بر اساس برابر انگاری الگوی تقابلی خود و دیگری با تصاویر انسان و دیو در دو نگاره مورد نظر، به بررسی و تحلیل چگونگی سازوکار طرد فرهنگ دیگری در قلمرو نشانه‌ای تصویر پرداخته شده است. در نهایت، نتیجه این بررسی حاکی از آن است که: در دوگان تقابلی خود و دیگری، دیگری یا همان دیو توسط گروهی که خود را فرهنگ می‌دانسته‌اند بر خلاف حقیقت طبیعت یا نافرهنگ جلوه داده می‌شده، این عملکرد به نوعی سازوکاری بوده برای طرد فرهنگ دیگری و دوری از اختلاط با آن. http://kimiahonar.ir/article-1-279-fa.pdf 2015-05-03 51 66 نشانه‌شناسی فرهنگی شاهنامه مصور دیگری فرهنگی دیونگاری صفویه Oppositional Binary of “the self” and “the other” in Two Illustrated Versions of Shahnameh, Shahnameh of Shah Tahmasb and Shahname of shah Ismaeel II: An Analysis of the Cultural Semiotic Model The image of “the other” can be traced back in the history of every culture and the oppositional binary of the self/ the other(ego-alter) have always been regarded as part of cultural studies. Problems such as the relationship between cultures (one specific culture and “the other” one/s) or reason of governments’ denial of the other/s are among important questions of this field. In the present article, the cultural semiotics method has been chosen to investigate the way “the Other” is represented in two paintings belonging to two illustrated versions of Shahnameh, both from Safavid period. Based on the comparison of equall binary of the self and the other with that of human and demon in those picture, this article would try to analyse how the rejecting function of culture works in semiotic realm of image. Eventually, the results of this study indicates in oppositional binary of “the self” and “the other”, the other or demon is represented as something unnatural or uncultural and this process was used for rejecting other cultures and avoiding mixing with them. http://kimiahonar.ir/article-1-279-en.pdf 2015-05-03 51 66 cultural semiotics illustrated Shahnameh the other demon painting Safavid Dynasty Azin Haghayegh a.haghayegh@modares.ac.ir 1 AUTHOR Mahnaz Shayestehfar shayesteh@modares.ac.ir 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE خوانش بینانشانه‌ای تصویرسازی‌های گیلگمش با تأکید بر مطالعه تک اسطوره - ترا متن میل به جاودانگی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری بشر بوده و انسان همواره در مسیر یافتن راه حلیّ برای رهایی از مرگ، به داستان‌سرایی پرداخته که در قالب آثار هنری و ادبی فرهنگ‌های مختلف بشری قابل مشاهده است . بارزترین شخصیت اسطوره‌ای بین‌النهرین که در راه کشف معمای بی‌مرگی سفری را در پیش می‌گیرد «گیلگمش» معرفی شده. این روایت؛ توسط  مؤلفان و هنرمندان بسیاری بازنمود یافته است. از این میان بازآفرینی ادبی احمد شاملو با تصویرسازی مرتضی ممیز (۱۳۴۰ ه ش) و تألیف ویلیام الری لئونارد با تصویرسازی اروینگ آمن (۱۳۵۳ ه ش) با موضوع گیلگمش نظر این نوشتار را به خود جلب کرده است.  از آنجایی که روایتی واحد الهام بخش مصوران بوده، تفاوت‌هایی در تصاویر ایجاد شده دیده می‌شود که علل این اختلافات مدنظر می‌باشد. در این مقاله تلاش می‌شود تا بر اساس رویکردهای جدید از جمله: نظریه تک اسطوره و سفر قهرمان جوزف کمبل؛ و روش‌های تطبیقی تحلیلی چون نظریه ترامتنیت ژرار ژنت، بازنمود تصویری این روایت را در دو فرهنگ مختلف بررسی کنیم. هدف از این پژوهش کشف جایگاه تصاویر خلق شده با مضمون خاص (جاودانگی) به وسیله تطبیق در الگوی سفر قهرمان کمبل می‌باشد که در این راستا؛ طبقه‌بندی متن کلامی و میزان انطباق این روایت با مراحل سفر قهرمان و همچنین علل شباهت‌ها و تفاوت‌های موجود در خلق تصاویر بااستفاده از روابط بینامتنی نیز بررسی می‌شود. یافته‌ها بیانگر این است که اگر چه این تصاویر دارای مضمونی مشترک‌ هستند لیکن، به دلیل تأثیر بافت و پیش‌متن‌های فرهنگی و هنری متفاوت بر هنرمندان شاهد تفاو تهایی در خلق تصاویر هستیم. http://kimiahonar.ir/article-1-280-fa.pdf 2015-05-03 67 86 تک اسطوره ترامتنیت گیلگمش تصویرسازی اروینگ آمن مرتضی ممیز A Brief on the Interrelations of Illustrations in Gilgamesh Emphasizing Monomyth-Transtextual Studies The quest for eternal life and immortality and seeking to escape death are one of the most important intellectuall concern in history that can be traced back to early human life. Human being ,in the way of finding a solution for immortality and realization of his dream , has done narration and manifested this dream in religious and national and mythological characters who are in literary and art works of various human civilization and cultures. The most clear Mesopotamia mythological character is Gillgamesh who did travel to discover mystery of immortality and finally got. This narration has manifested in different formats because of specific features in various human culturs. At this text we pay more attension to illustration as one of the important media in order to investigate the narration in two diffrent culture based on new approaches including monomyth theory and with analytical – comparative method . We have chosen two pictures from the first and latest illustrated versions in order to find the status of pictures according to Campbell hero - s pattern and finally to study the reason of their status and get the view of those illustrators about death. Our findings show the influence of social and cultural context on artists. http://kimiahonar.ir/article-1-280-en.pdf 2015-05-03 67 86 Monomyth Transtextuality Gillgamesh Illustration Morteza Momayyez Arving Amen Bahman NamvarMotlagh bnmotlagh@yahoo.fr 1 AUTHOR Nasim Fakharizadeh nasimfakhar2adeh@gmail.com 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاریخِ سبک شناسی در تاریخ نگاری هنر مغرب‌زمین سبک را به طور عام می‌توان الگوها یا صفات بارز چیز یا مجموعه‌ای از اشیاء دانست. مزیت سبک بر دیگر روش‌های طبقه‌بندی تاریخ هنر در این است که به وسیله آن می‌توان با حداقل مدارک‌ بیشترین آگاهی را از وضع هنر در دوره‌ای خاص کسب کرد. اگرچه کاربرد واژه سبک در تاریخ ادبیات مغرب زمین به دوران باستان می‌رسد کاربرد آن در مطالعه تاریخ هنر از قرن هجدهم رایج شد. اول بار وینکلمان از سبک برای شناخت هنر و تمدن یونان باستان استفاده کرد. پس از او هریک از مورخان و متفکران به وجهی از سبک توجه کردند؛ تجربه‌گرایان تنها بر مطالعه صوری آثار متمرکز شدند؛ هگل‌گرایان کوشیدند میان سبک آثار هنری و روح زمانه رابطه‌ای بیابند و متفکران متأخر سبک را هرچه بیشتر وابسته و معلول سازوکار تولید اثر و طرز عمل هنرمند دانستند. به طور کلی مروری بر سیر تحول مفهوم سبک و روش‌های سبک‌شناسی در مطالعات تاریخ هنر مغرب‌زمین نشان می‌دهد از قرن هجدهم تا کنون اهمیت اثر هنری، و اندیشه و خواست هنرمند در سبک‌شناسی در نظر مورخان افزایش یافته است. این مقاله در پی بررسی مفهوم سبک و اصول سبک شناسی در تاریخ هنر مغرب زمین است. http://kimiahonar.ir/article-1-281-fa.pdf 2015-05-03 87 98 سبک سبک‌شناسی تاریخ هنر طبقه‌بندی تاریخ هنر History of Stylistic Studies in the Historiography of Art in the West “Style” can be generally considered as patterns or recognizable characteristics of an object or set of objects. The advantage of style in comparison to the other classification methods is that the most knowledge can be acquired by the least historical records. “Style” has been applied in the history of literature from ancient era, but it has been used in the history of arts from eighteen century. For the first time, “style” was applied to interpret classical arts by Winckelmann. Later, other historians paid attention to the other aspects of style: empiricists have only emphasized on visual studies Hegelians have attempted to establish a relation between style and zeigeist recent Historians have emphasized on the artists and mechanism of producing of works of art. Generally, evolution of concept and theory of style in the west shows that the importance of works of arts and the artist's willingness have been increased to historians of art. In this article we try to explain the concept of style and stylistic principles in the west. http://kimiahonar.ir/article-1-281-en.pdf 2015-05-03 87 98 style Stylistic studies history of art classification of art history Mahdi Sahragard sahragard_mn@yahoo.com 1 AUTHOR Ali Asqar Shirazi 2 AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر اکسپرسیونیسم آلمان بر بازیگری در سینمای آیزنشتاین جهان سینما بیشتر به نظریه‌پردازی‌های سرگئی میخائیلُویچ آیزنشتاین درباره مونتاژ اهمیت داده است، همین امر سبب شد که رویکردهای او در بازیگری نادیده گرفته شود. با توجه به اینکه آیزنشتاین به عنوان طراح صحنه و سپس کارگردان زیر نظر مستقیم میرهولد نظریه بیومکانیک را در تئاتر مسکو تجربه کرده بود، شباهت‌های ساختاری و اجرایی زیادی بین بازیگری در سینمای آلمان و آثار هم عصران کانستراکتیویست خود در شوروی مشاهده کرد. شباهت‌هایی که از یک سو مجموعه‌ای از تکنیک‌های تئاتری از قبیل بزرگنمایی و اغراق، تشدد عضلانی بازیگر، تفکیک حرکات بدنی و حرکت حول اندام‌های خم شوندۀ بدن که تا آن زمان خارج از ارزش نمایشی تلقی می‌شد، و از سویی دیگر سلسله‌ای از حرکات موزون و تماشایی به سیاق ژیمناستیک، عرض اندام‌های بدنسازی و جست وخیزهای پر تکاپو که به میادین ورزشی تعلق داشت و به روی صحنه تئاتر آمده بود. این پژوهش با تمرکز بر آثار آیزنشتاین به فرآیند روسی شدن بازیگری‌های اکسپرسیونیستی آلمانی و به چگونگی سینمایی شدن بازی‌های تئاتری روسی به عنوان پیش در آمدی برای آن نوع بازیگری می‌پردازد که روی در روی الگوهای رئالیستی بازیگری در سینمای هالیوود قرار می‌گیرد. همچنین، این مقاله استدلال می‌کند که الهام گرفتن او از بازیگری آلمانی نگرشی تلفیقی را پایه ریزی کرد، که در پژوهشهای سینمایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. http://kimiahonar.ir/article-1-282-fa.pdf 2015-05-03 99 109 آیزنشتاین بازیگری اکسپرسیونیسم کانستراکتیویسم The Impact of German Expressionism on the Acting Style of Eisenstein’s Cinema The world of cinema has put more emphasis on Sergei M. Eisenstein’s theories about montage, and that’s why his approaches in acting were ignored. Experienced set designing and directing under the direct supervision of Meyerhold’s Biomechanics theory in Moscow’s theater, Eisenstein observed many structural and administrative similarities between acting in German cinema and the works of his contemporary Constructivists in the Soviet. Similarities such as a set of theatrical techniques encompassing exaggeration, actor’s muscular violence, separation of body movements and movement around the vimineous body organs which lacked play value suntil then, and on the other hand, a series of choreographic and spectacular movements as gymnastic style,fitness show-off and aggressive capers which were belonged to sport fields and were brought on the theater stage. By concentrating on Eisenstein’s works, this research deals with the process of Russifying German Expressionist acting and cinematizing Russian theater acting as a preliminary of such acting which was considered as realistic models of acting in Hollywood. Also, this paper deduces that Eisenstein’s inspiration from German acting established an integrated approach which is less considered in cinematic studies. http://kimiahonar.ir/article-1-282-en.pdf 2015-05-03 99 109 Eisenstein Acting Expressionism Constructivism Ahmad Alasti a.alasti@yahoo.com 1 AUTHOR Naser Aghaei aghai@ut.ac.ir 2 AUTHOR Reza Khanlari reza_khanlari2000@yahoo.com 3 AUTHOR