OTHERS_CITABLE
بعد زیباشناختی و قاعده طلایی؛ نگاهی به تعامل هنر و اخلاق در اندیشه هربرت مارکوزه
با مرور اندیشۀ هنری هربرت مارکوزه و مقایسۀ آن با مفاد قاعدۀ طلایی در اخلاق، میتوان هنر مطلوب مارکوزه را یکی از تمهیدات لازم در اجرای این قاعده و بستری برای حضور آشکارتر و خودآگاهتر آن در تعاملات اجتماعی میان انسانها ارزیابی کرد. اگر قاعدۀ طلایی از مخاطبانش میخواهد که خود را در موقعیت دیگری گذاشته و دیگری را هم در وضعیت فعلی خود تصور کنند، در اندیشۀ مارکوزه هنر بستری برای ایجاد- یا دستکم پیشنهاد - تغییر در وضعیت موجود است. به نظر میرسد که عنصر مشترک هر دو اندیشه ارجاع مخاطب به قوۀ تخیلّ است؛ قوهای که باعث ساخت صورتی تازه(خیالی) از واقعیت مستقر میگردد و طرحی مفروض را در برابر وضع موجود ارائه میکند. در واقع میتوان گفت طبق نگرشی که مارکوزه ارائه کرده است هنر از دو جهت به قاعدۀ طلایی و گسترش آن یاری خواهد رساند: الف. تلاش برای تقویت قوۀ تخیلّ؛ ب. جدی گرفتن امکان تغییر موقعیتها. بنابراین، میتوان نشان داد که هنر مطلوب مارکوزه قادر است ضمانت اجرای قاعد ۀطلایی را تقویت نماید. اما، در اینجا تفاوتهایی نیز وجود دارد که اندیشۀ هنری مارکوزه را نیازمند نقد و بازبینی میکند؛ او علاوه بر تغییر موقعیت (به شکل فرضی) به تصاحب موقعیت (به شکل واقعی) هم نظر دارد. این تفسیر یا بیان نتایج اندیشۀ هنری مارکوزه، با طرحی که مارکوزه در تمام عمر در پی اجرای آن بوده همگام است و از این حیث در معرض جایگزین ساختن نبرد سیاسی به جای تعامل اخلاقیست.
http://kimiahonar.ir/article-1-276-fa.pdf
2015-05-03
7
24
بعد زیباشناختی
هنر رهاییبخش
قاعدۀ طلایی
اخلاق جهانی
Aesthetic Dimension and Golden Rule: Interaction between Art and Ethic in Herbert Marcuse’s Thoughts
If we consider Marcuse’s theory of Art, which is called here Aesthetic Dimension, we find that his Artistic thoughts have an effective role in expanding the Golden Rule, and can appear as a connection point for social relationship. If the Golden Rule invites the people to set themselves as another one (in an imaginary world), Marcuse’s philosophy and theory of Art motivate middle and low class people towards image, and, after that, take their natural and citizen rights (in the real world).
While the common sphere of these theory/ rule is Imagination, there is a determining difference which has some alarm sounds for human culture: Marcuse’s Aesthetic Dimension tends to replace political challenge with moral sense.
http://kimiahonar.ir/article-1-276-en.pdf
2015-05-03
7
24
Aesthetic Dimension
Liberal Art
Golden Rule
Global Ethics
Ali Reza
Aram
alireza.5988@yahoo.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
مفهوم خودآئینی هنر از منظر بنیامین و آدورنو
خودآئینی هنر و استقلال آن از هر نوع غایت بیرونی یکی از مهمترین مفاهیم برخاسته از دل هنر مدرن - و احتمالا وجه
ممیزۀ آن از اشکال مختلف هنر سنتی - است که با واکنشهای مثبت و منفی متباینی از جانب فلسفۀ هنر مواجه شده است.
مقالۀ حاضر در پی بررسی دو نمونۀ سرشتنما از این واکنشها است که به ترتیب به تئودور آدورنو و والتر بنیامین تعلق دارند. هرچند عموماً: این دو متفکر از چهرههای تأثیرگذار نحله موسوم به «مکتب فرانکفورت» شناخته میشود و در نتیجه، همگراییهای موجود در آثار آنها برجسته میگردد؛ اما چنانکه خواهیم دید نحوۀ واکنش آنها به هنر مدرن کمابیش واگرا به
نظر میرسد. واگراییای از این دست، از یکسو میتواند به فهم وجوه مختلف جنبش مدرنیستی در هنر یاری رساند و از سوی
دیگر، مقدمۀ درک عمیقتر آرای هر یک از دو چهرۀ مزبور گردد.
http://kimiahonar.ir/article-1-277-fa.pdf
2015-05-03
25
32
هنر مدرن
خودآئینی
نمود
افسونزدایی
The Concept of Art’s Autonomy in Benjamin and Adorno
Art’s autonomy and its independence
from any sort of external aim, is one of the
most important concepts rising from the
modern art and in a sense, what constitutes
the very border between modern and
traditional arts. While the Philosophy of
art has shown many different positive
or negative reactions to the autonomy
of art, the present article tries to study
and compare two exemplary reactions
which belong to Theodor Adorno and
Walter Benjamin. Scholars usually tend
to categorize these two thinkers under the
rather vague term “the Frankfurt School”
and then put the stress on the convergences
between their ideas but in the case of art,
as we shall see, Benjamin and Adorno
seem somehow divergent. This divergence
can on the one hand, help us comprehend
the different aspects of modern art and on
the other, it can pave the way for a deeper
understanding regarding each of these two
figures.
http://kimiahonar.ir/article-1-277-en.pdf
2015-05-03
25
32
Modern art
Autonomy
Semblance
Disenchantment
Saber
Dashtara
Sab.dasht@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تفسیر شمایل نگارانه صحنه های شکار در ظروف فلزی ساسانی
آثار هنری به جا مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی، و اقتصادی این دوره اهمیت ویژهای دارند، به همین
دلیل تفسیر این آثار به ما کمک میکنند تا هر چه بیشتر با رمز و رازهای نهفته این دوره آشنا شویم. این دوره را میتوان دوره
اوج هنری ایران پیش از اسلام دانست که در آن شاخههای هنری پیشرفت چشمگیری داشتهاند. از مهمترین این شاخهها
فلزکاری است و بخش عمدهای از آثار فلزی این دوره بشقابهای نقره با صحنههای شکارند. این مقاله در نظر دارد به تفسیر
شمایلنگارانه این دسته از ظروف فلزی ساسانی بپردازد. بدین منظور ابتدا به تعریف نماد خواهد پرداخت تا مشخص سازد
منظورمان از نماد چیست و سپس با بررسی تعدادی ظروف با نقش صحنه شکار و تعیین و تفسیر نمادهای منقوش بر آن سعی
خواهد کرد که به تفسیر شمایلنگارانه این ظروف دست یابد.
http://kimiahonar.ir/article-1-278-fa.pdf
2015-05-03
33
50
هنر ساسانی
فلزکاری ساسانی
بشقابهای ساسانی با صحنه شکار
شمایلنگاری
نمادشناسی
Iconographic Interpretation of Hunting Scenes in Sasanian Metalwork
Sasanian art works, due to important
political, religious and economic events
of this period, have a considerable
significance and their interpretation help
us to know this era much better. These
can be considered as the pinnacle of the
pre-Islamic art in Iran and one of the most
improved branches of them is metalwork
with hunting scenes. The article tries
to interpret these art works using
iconographic approach and for this purpose
first the meaning of symbols should be
defined. Following, and to achieve the
iconographic interpretation of them some
of these metalwork with hunting scenes
are surveyed and the symbols which are
represented are interpreted.
http://kimiahonar.ir/article-1-278-en.pdf
2015-05-03
33
50
Sasanian art
Sasanian metalwork
plates with hunting scene
iconography
symbology
Neda
Akhavan Aghdam
n.akhavanaghdam@gmail.com
1
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تقابل «خود» و «دیگری» در دو نگاره از شاهنامۀ شاه تهماسب و شاهنامۀ شاه اسماعیل دوم، تحلیلی بر مبنای الگوی نشانهشناسی فرهنگی
تاریخ هر فرهنگی پیوسته ردی از دیگری را در خود دارد و تقابل دوگانه خود - دیگری همواره از جمله محورهای مطالعات
فرهنگی بوده است. عناوینی همچون چگونگی مواجهه یک فرهنگ با دیگری و علل دامن زدن دولتها به دیگریهراسی در این
زمینه قابل طرح هستند. در این مقاله الگوی نشانهشناسی فرهنگی برای مطالعۀ چگونگی بازنمایی دیگریفرهنگی در دو نگاره
از شاهنامههای مصوّر عهد صفوی (شاهنامه شاه تهماسبی و شاهنامه شاه اسماعیل دوم) انتخاب شده است. در مقاله پیشِ رو بر
اساس برابر انگاری الگوی تقابلی خود و دیگری با تصاویر انسان و دیو در دو نگاره مورد نظر، به بررسی و تحلیل چگونگی
سازوکار طرد فرهنگ دیگری در قلمرو نشانهای تصویر پرداخته شده است. در نهایت، نتیجه این بررسی حاکی از آن است که:
در دوگان تقابلی خود و دیگری، دیگری یا همان دیو توسط گروهی که خود را فرهنگ میدانستهاند بر خلاف حقیقت طبیعت
یا نافرهنگ جلوه داده میشده، این عملکرد به نوعی سازوکاری بوده برای طرد فرهنگ دیگری و دوری از اختلاط با آن.
http://kimiahonar.ir/article-1-279-fa.pdf
2015-05-03
51
66
نشانهشناسی فرهنگی
شاهنامه مصور
دیگری فرهنگی
دیونگاری
صفویه
Oppositional Binary of “the self” and “the other” in Two Illustrated Versions of Shahnameh, Shahnameh of Shah Tahmasb and Shahname of shah Ismaeel II: An Analysis of the Cultural Semiotic Model
The image of “the other” can be traced
back in the history of every culture
and the oppositional binary of the self/
the other(ego-alter) have always been
regarded as part of cultural studies.
Problems such as the relationship between
cultures (one specific culture and “the
other” one/s) or reason of governments’
denial of the other/s are among important
questions of this field. In the present
article, the cultural semiotics method has
been chosen to investigate the way “the
Other” is represented in two paintings
belonging to two illustrated versions of
Shahnameh, both from Safavid period.
Based on the comparison of equall binary
of the self and the other with that of human
and demon in those picture, this article
would try to analyse how the rejecting
function of culture works in semiotic
realm of image. Eventually, the results of
this study indicates in oppositional binary
of “the self” and “the other”, the other
or demon is represented as something
unnatural or uncultural and this process
was used for rejecting other cultures and
avoiding mixing with them.
http://kimiahonar.ir/article-1-279-en.pdf
2015-05-03
51
66
cultural semiotics
illustrated Shahnameh
the other
demon painting
Safavid Dynasty
Azin
Haghayegh
a.haghayegh@modares.ac.ir
1
AUTHOR
Mahnaz
Shayestehfar
shayesteh@modares.ac.ir
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
خوانش بینانشانهای تصویرسازیهای گیلگمش با تأکید بر مطالعه تک اسطوره - ترا متن
میل به جاودانگی یکی از مهمترین دغدغههای فکری بشر بوده و انسان همواره در مسیر یافتن راه حلیّ برای رهایی از
مرگ، به داستانسرایی پرداخته که در قالب آثار هنری و ادبی فرهنگهای مختلف بشری قابل مشاهده است . بارزترین شخصیت اسطورهای بینالنهرین که در راه کشف معمای بیمرگی سفری را در پیش میگیرد «گیلگمش» معرفی شده. این روایت؛ توسط مؤلفان و هنرمندان بسیاری بازنمود یافته است. از این میان بازآفرینی ادبی احمد شاملو با تصویرسازی مرتضی ممیز (۱۳۴۰ ه ش) و تألیف ویلیام الری لئونارد با تصویرسازی اروینگ آمن (۱۳۵۳ ه ش) با موضوع گیلگمش نظر این نوشتار را به خود جلب کرده است. از آنجایی که روایتی واحد الهام بخش مصوران بوده، تفاوتهایی در تصاویر ایجاد شده دیده میشود که علل
این اختلافات مدنظر میباشد. در این مقاله تلاش میشود تا بر اساس رویکردهای جدید از جمله: نظریه تک اسطوره و سفر
قهرمان جوزف کمبل؛ و روشهای تطبیقی تحلیلی چون نظریه ترامتنیت ژرار ژنت، بازنمود تصویری این روایت را در دو
فرهنگ مختلف بررسی کنیم. هدف از این پژوهش کشف جایگاه تصاویر خلق شده با مضمون خاص (جاودانگی) به وسیله
تطبیق در الگوی سفر قهرمان کمبل میباشد که در این راستا؛ طبقهبندی متن کلامی و میزان انطباق این روایت با مراحل سفر
قهرمان و همچنین علل شباهتها و تفاوتهای موجود در خلق تصاویر بااستفاده از روابط بینامتنی نیز بررسی میشود. یافتهها
بیانگر این است که اگر چه این تصاویر دارای مضمونی مشترک هستند لیکن، به دلیل تأثیر بافت و پیشمتنهای فرهنگی و
هنری متفاوت بر هنرمندان شاهد تفاو تهایی در خلق تصاویر هستیم.
http://kimiahonar.ir/article-1-280-fa.pdf
2015-05-03
67
86
تک اسطوره
ترامتنیت
گیلگمش
تصویرسازی
اروینگ آمن
مرتضی ممیز
A Brief on the Interrelations of Illustrations in Gilgamesh Emphasizing Monomyth-Transtextual Studies
The quest for eternal life and
immortality and seeking to escape death
are one of the most important intellectuall
concern in history that can be traced back
to early human life. Human being ,in the
way of finding a solution for immortality
and realization of his dream , has done
narration and manifested this dream in
religious and national and mythological
characters who are in literary and art works
of various human civilization and cultures.
The most clear Mesopotamia mythological
character is Gillgamesh who did travel
to discover mystery of immortality and
finally got. This narration has manifested
in different formats because of specific
features in various human culturs.
At this text we pay more attension to
illustration as one of the important media
in order to investigate the narration in two
diffrent culture based on new approaches
including monomyth theory and with
analytical – comparative method . We
have chosen two pictures from the first
and latest illustrated versions in order
to find the status of pictures according to
Campbell hero - s pattern and finally to
study the reason of their status and get the
view of those illustrators about death. Our
findings show the influence of social and
cultural context on artists.
http://kimiahonar.ir/article-1-280-en.pdf
2015-05-03
67
86
Monomyth
Transtextuality
Gillgamesh
Illustration
Morteza Momayyez
Arving Amen
Bahman
NamvarMotlagh
bnmotlagh@yahoo.fr
1
AUTHOR
Nasim
Fakharizadeh
nasimfakhar2adeh@gmail.com
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاریخِ سبک شناسی در تاریخ نگاری هنر مغربزمین
سبک را به طور عام میتوان الگوها یا صفات بارز چیز یا مجموعهای از اشیاء دانست. مزیت سبک بر دیگر روشهای
طبقهبندی تاریخ هنر در این است که به وسیله آن میتوان با حداقل مدارک بیشترین آگاهی را از وضع هنر در دورهای خاص
کسب کرد. اگرچه کاربرد واژه سبک در تاریخ ادبیات مغرب زمین به دوران باستان میرسد کاربرد آن در مطالعه تاریخ هنر از
قرن هجدهم رایج شد. اول بار وینکلمان از سبک برای شناخت هنر و تمدن یونان باستان استفاده کرد. پس از او هریک از
مورخان و متفکران به وجهی از سبک توجه کردند؛ تجربهگرایان تنها بر مطالعه صوری آثار متمرکز شدند؛ هگلگرایان کوشیدند
میان سبک آثار هنری و روح زمانه رابطهای بیابند و متفکران متأخر سبک را هرچه بیشتر وابسته و معلول سازوکار تولید اثر و
طرز عمل هنرمند دانستند. به طور کلی مروری بر سیر تحول مفهوم سبک و روشهای سبکشناسی در مطالعات تاریخ هنر
مغربزمین نشان میدهد از قرن هجدهم تا کنون اهمیت اثر هنری، و اندیشه و خواست هنرمند در سبکشناسی در نظر مورخان
افزایش یافته است.
این مقاله در پی بررسی مفهوم سبک و اصول سبک شناسی در تاریخ هنر مغرب زمین است.
http://kimiahonar.ir/article-1-281-fa.pdf
2015-05-03
87
98
سبک
سبکشناسی
تاریخ هنر
طبقهبندی تاریخ هنر
History of Stylistic Studies in the Historiography of Art in the West
“Style” can be generally considered as
patterns or recognizable characteristics
of an object or set of objects. The
advantage of style in comparison to the
other classification methods is that the
most knowledge can be acquired by the
least historical records. “Style” has been
applied in the history of literature from
ancient era, but it has been used in the
history of arts from eighteen century.
For the first time, “style” was applied to
interpret classical arts by Winckelmann.
Later, other historians paid attention to
the other aspects of style: empiricists
have only emphasized on visual studies
Hegelians have attempted to establish a
relation between style and zeigeist recent
Historians have emphasized on the artists
and mechanism of producing of works
of art. Generally, evolution of concept
and theory of style in the west shows that
the importance of works of arts and the
artist's willingness have been increased to
historians of art.
In this article we try to explain the concept of style and stylistic principles in the west.
http://kimiahonar.ir/article-1-281-en.pdf
2015-05-03
87
98
style
Stylistic studies
history of art
classification of art history
Mahdi
Sahragard
sahragard_mn@yahoo.com
1
AUTHOR
Ali Asqar
Shirazi
2
AUTHOR
OTHERS_CITABLE
تاثیر اکسپرسیونیسم آلمان بر بازیگری در سینمای آیزنشتاین
جهان سینما بیشتر به نظریهپردازیهای سرگئی میخائیلُویچ آیزنشتاین درباره مونتاژ اهمیت داده است، همین امر سبب شد که
رویکردهای او در بازیگری نادیده گرفته شود. با توجه به اینکه آیزنشتاین به عنوان طراح صحنه و سپس کارگردان زیر نظر
مستقیم میرهولد نظریه بیومکانیک را در تئاتر مسکو تجربه کرده بود، شباهتهای ساختاری و اجرایی زیادی بین بازیگری در
سینمای آلمان و آثار هم عصران کانستراکتیویست خود در شوروی مشاهده کرد. شباهتهایی که از یک سو مجموعهای از
تکنیکهای تئاتری از قبیل بزرگنمایی و اغراق، تشدد عضلانی بازیگر، تفکیک حرکات بدنی و حرکت حول اندامهای خم
شوندۀ بدن که تا آن زمان خارج از ارزش نمایشی تلقی میشد، و از سویی دیگر سلسلهای از حرکات موزون و تماشایی به
سیاق ژیمناستیک، عرض اندامهای بدنسازی و جست وخیزهای پر تکاپو که به میادین ورزشی تعلق داشت و به روی صحنه
تئاتر آمده بود. این پژوهش با تمرکز بر آثار آیزنشتاین به فرآیند روسی شدن بازیگریهای اکسپرسیونیستی آلمانی و به چگونگی سینمایی
شدن بازیهای تئاتری روسی به عنوان پیش در آمدی برای آن نوع بازیگری میپردازد که روی در روی الگوهای رئالیستی
بازیگری در سینمای هالیوود قرار میگیرد. همچنین، این مقاله استدلال میکند که الهام گرفتن او از بازیگری آلمانی نگرشی
تلفیقی را پایه ریزی کرد، که در پژوهشهای سینمایی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
http://kimiahonar.ir/article-1-282-fa.pdf
2015-05-03
99
109
آیزنشتاین
بازیگری
اکسپرسیونیسم
کانستراکتیویسم
The Impact of German Expressionism on the Acting Style of Eisenstein’s Cinema
The world of cinema has put more
emphasis on Sergei M. Eisenstein’s
theories about montage, and that’s
why his approaches in acting were
ignored. Experienced set designing and
directing under the direct supervision
of Meyerhold’s Biomechanics theory in
Moscow’s theater, Eisenstein observed
many structural and administrative
similarities between acting in German
cinema and the works of his contemporary
Constructivists in the Soviet. Similarities
such as a set of theatrical techniques
encompassing exaggeration, actor’s
muscular violence, separation of body
movements and movement around the
vimineous body organs which lacked play
value suntil then, and on the other hand,
a series of choreographic and spectacular
movements as gymnastic style,fitness
show-off and aggressive capers which
were belonged to sport fields and were
brought on the theater stage. By concentrating on Eisenstein’s works,
this research deals with the process of
Russifying German Expressionist acting
and cinematizing Russian theater acting
as a preliminary of such acting which was
considered as realistic models of acting
in Hollywood. Also, this paper deduces
that Eisenstein’s inspiration from German
acting established an integrated approach
which is less considered in cinematic
studies.
http://kimiahonar.ir/article-1-282-en.pdf
2015-05-03
99
109
Eisenstein
Acting
Expressionism
Constructivism
Ahmad
Alasti
a.alasti@yahoo.com
1
AUTHOR
Naser
Aghaei
aghai@ut.ac.ir
2
AUTHOR
Reza
Khanlari
reza_khanlari2000@yahoo.com
3
AUTHOR