fa
jalali
1399
8
1
gregorian
2020
11
1
9
36
online
1
fulltext
fa
تأملی در هستیشناسی هنر مردم به مثابه هنر پیشرو
Reflections on the Ontology of Mass Art as Avant-garde Art
زیباییشناسی تجربه روزمره برساخته پارادیمی است که دوگانه هنرِفاخر/نازل را با توجه به هنر اکثریت/اقلیت تعریف نموده و قائم برتمایل طبقه متوسط شهری هنر اکثریت را بهعنوان هنرِ مردم در تقابل با هنرِ پیشرو قرارداده است. اساس این پژوهش برتأملاتی پیرامون امکان یافتن اصلی واحد بین هنر مردم و هنر پیشرو از یکسو و وضع انفکاک میان دوگانه هنرمردم/هنرعامه از دیگر سو، قراردارد. سویههای تأملی پژوهش حاضر از این قرارند: چگونه هنر مردمی از هنر عامّه منفک میشود، نسبت میان هنر مردمی و هنر آوانگارد چیست، هنرمند در بازتولید اینهمانی هنر مردم به منزله هنر عامّه چه نقشی دارد. لذا تأمل درباره سه محورِ بازشناسی تفاوتِ کیفی میان هنر عامّه و هنر توده، بازتعریف پیوستگی درونی هنر آوانگارد و هنر مردمی، و بررسی نقش هنرمند به منزله بر سازنده کالای هنری، صورت میپذیرد. روش کار این پژوهش انتقادی و از نوع توصیفی-تحلیلی است و گردآوری اطلاعات، براساس منابع کتابخانهای و اسناد مکتوب، همراه مطالعه آراء متفکران صورت گرفته و نتیجه پژوهش جدایی هنر مردمی از هنر عامه و اینهمانی هنر مردمی و هنر آوانگارد است.
The aesthetics of “everyday experience” is made by a paradigm that defines the duality of the Elite art/low-class art by focusing on the art of the majority/minority, based on the desire of the urban middle class, It has been put as the art of the people in opposition to the art of avant-garde. The study is based on reflections on possibility of finding the main origin between the art of the masses and avant-garde art on the one hand, and the separation of people’s art from popular art on the other. The reflective aspects of the present study are as follows: How is mass art separated from the popular art, what is the relationship between Mass art and avant-garde art, what is the role of the artist in reproducing the similarity of mass art as popular art. Therefore, reflection on the subjects of recognizing the qualitative difference between popular art and mass art, defining the internal interconnection of avant-garde art and mass art, and examining the role of the artist as the cause to appear of a goods or creator of art, are considered. The method of this research is critical and descriptive-analytical. Data collection is based on library sources and written documents along with studying the opinions of thinkers. The result of this research is the difference between mass art/popular art and the unification of mass art and avant-garde art.
aesthetics, mass art, avant-garde art, popular art, painting, cinema
زیباییشناسی, هنر مردم, هنر آوانگارد, هنر عامّه, نقاشی, سینما
7
23
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-259&slc_lang=fa&sid=1
2020/06/15
1399/3/26
2020/10/13
1399/7/22
Ali
Mahdipour
علی
مهدیپور
mosamahdipour@gmail.com
0031947532846004510
0031947532846004510
No
Nader
Shayganfar
نادر
شایگانفر
n.shayganfar@aui.ac.ir
0031947532846004511
0031947532846004511
Yes
fa
زیباییشناسی کلاژ بینامتنی
Intertextual Collage Aesthetics
قرن بیستم عرصه زیباییشناسیهای تازهای در حوزه هنر بود که به طور بنیادین با زیباییشناسیهای سنتی و کلاسیک تفاوت و گاه تقابل داشت. هنرمندان به خصوص هنرمندان مؤلف و متفکر با آثار خود از بسیاری اصول دورههای پیشین آگاهانه و قصدمندانه تخطی کردند. یکی از مهمترین اشکال زیباییشناسی نوین «بینامتنیت کلاژی» است. میزان تأثیرگذاری و شمار هنرمندان برجستهای که به این شیوه از خلق اثر دست زدند موجب شد تا کلاژ به عنوان یکی از موضوعات مهم مطالعاتی و به خصوص زیباییشناختی مورد توجه بسیاری از محققان قرار گیرد. نوشتار حاضر میکوشد تا به بررسی همین بخش از زیباییشناسی معاصر یعنی «زیباییشناسی کلاژی» بپردازد. برای این منظور ضمن تعریف و گونهشناسی «بینامتنت کلاژی» به این پرسش پاسخ میدهد که هر یک از گونههای کلان کلاژی (پیوندی و ناهمسانی) چگونه دلالت پردازی میکنند.
Being fundamentally different and sometimes in the state of confrontation, with traditional and classic aesthetics, 20th century was the realm of new aesthetics in art. Artists, especially the genuine and reflective ones, intentionally and consciously violated the principals of previous periods. An important form of new aesthetics is the “collage Intertextuality”. The number of prominent artists and the amount of influence this approach of artistic creation has had, led collage to become an important research and aesthetic subject for many scholars. The present paper aims to focus on this specific realm of contemporary aesthetics; i.e. “collage aesthetics”. Fore so through defining and a typological study of “collage Intertextuality”, this study answers the question of how each type of mega-collage types (cohesiveness and inconsistency) makes signification.
Collage, Intertextuality, Aesthetics, Cohesiveness and Inconsistency
کلاژ, بینامتنیت, زیباییشناسی, پیوندیت و ناهمسانی
25
36
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-264&slc_lang=fa&sid=1
2020/06/152020/08/3
1399/5/13
2020/10/132020/10/10
1399/7/19
Bahman
Namvarmotlagh
بهمن
نامورمطلق
bnmotlagh@yahoo.fr.r
0031947532846004518
0031947532846004518
Yes
other
ویدئوآرت، آستانگی، عرفان (واکاوی چند کهن الگو در آثار بیل ویولا)
Video Art, Liminality, Mysticism
آستانگی مفهومی است که ویکتور ترنر در حوزه انسانشناسی مطرح کرده است. به باور وی اسطورهها پدیدههای آستانهای هستند و بهطور معمول در زمانها و مکانهای مابینی قرار میگیرند. بیل ویولا، هنرمند ویدئویی است که در آثار خویش با بیانی نمادین به بازنمایی دوگانههای بنیادین پرداخته است. سؤالاتی که این پژوهش سعی در جواب دادن بدانها دارد بدین شرح است که: رابطه میان کهنالگو و آستانگی در چیست؟ نسبت میان آثار ویولا و عرفان اسلامی و مفهوم آستانگی چگونه قابل تبیین است؟ در تحقیق پیش رو سعی بر آن شده است که ابتدا به تبیین نظریه آستانگی و ارتباط آن با کهن الگو پرداخته شود، سپس به تحلیل و تطبیق پنج ویدئوآرت از ویولا بر مبنای نقد اسطورهای و تأکید بر نظریه آستانگی اهتمام ورزیده شود. مقاله به روش توصیفی، تحلیلی صورت گرفته و شیوه جمعآوری اطلاعات کتابخانهای است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیل ویولا با آشنایی به عرفان اسلامی و مسیحی و متأثر از خاطرات کودکی خویش به خلق آثاری ویدئویی پرداخته است که میتوان آنها را همراستا با مفهوم آستانگی و کهنالگوها برشمرد ویدئوهایی که دارای وضعیت تعلیق روانشاختی و بینابینی هستند و مخاطب را در جهت نیل به این امر سوق میدهند.
Liminality is a concept introduced by Victor Turner in the field of anthropology. According to him, myths can be designated as liminal phenomena which are neither here nor there; they are betwixt and between. Bill Viola is a video artist who has represented universal and pivotal dualities in his work, in a symbolic manner. The questions that this study tries to answer are as follows: What is the relationship between archetype and liminality? How can we explain the relationship between Viola’s works and Islamic mysticism with regard to liminality? In the present research, an attempt has been made to explain the threshold theory and its relation to the archetype, then makes an effort to analyze and comparison Five video arts of Viola considering mythological criticism; with an emphasis on liminality theory. The article is descriptive-analytical and library data collection method has been exerted.
The results of the research indicate that Bill Viola, familiar with Islamic and Christian mysticism and influenced by his childhood memories, has created video works that can be considered corresponding to the concept of liminality and archetypes, they lead the audience towards this ceratin apprehension.
Rumi, Bill Viola, Archetype, Video Art, Liminality, mysticism, myth
مولوی, بیل ویولا, کهن الگو, آستانگی, ویدئوآرت, عرفان, اسطوره
37
48
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-260&slc_lang=fa&sid=1
2020/06/152020/08/32020/04/29
1399/2/10
2020/10/132020/10/102020/10/19
1399/7/28
Hafez
Zyney Aslani
حافظ
زینی اصلانی
HafezAslani@ut.ac.ir
0031947532846004506
0031947532846004506
Yes
fa
«از آن خودسازی هنری» و تعیین جایگاه حقوقی پدیدآورنده
“Appropriation Art” and Recognition of the Legal Status of the Author
اغلب تصور میشود که در از آن خودسازی هنری، پدیدآورنده مفهوم و جایگاه سنتیاش را ندارد. زیرا از آن خودسازی هنری، آثار ثانویهای در جهان هنرهای تجسمی هستند که از آثار اولیه گرفته شده و علی رغم اینکه وجود مادی یگانه، قطعی و مسلمی دارند، وضعیت پدیدآورندگان و آثار آنها از نظر حقوقی چندان مشخص نیست. سؤال اصلی مقاله «چگونه میتوان رابطه پدیدآورندگی یک هنرمند با اثرش، در مورد اثری که بخشی از آن را هنرمند آفریده و بخشی را (گاه کل اثر) از یک هنرمند دیگر برداشته تبیین نمود؟» میباشد و فرض بر آن است که در تمام آثار ازآن خودسازی، هنرمند دوم و احتمالاً مخاطب به حضور پدیدآورنده اول آگاه است و هنرمند دوم تعمدانه و به قصد خاصی از اثر بهره میگیرد. لذا آگاهی به حضور اثر اولیه شرط پیدایش وضعیت از آن خودسازی است. در غیر این صورت اثر از وضعیت خود خارج و در حیطه جعل و سرقت هنری قرار میگیرد. روش تحلیل در این پژوهش توصیفی-تطبیقی است و از نظر ماهیت تحقیق، بینارشتهای است. دادههای تحقیق از حوزه هنرهای تجسمی معاصر و حقوق مالکیتهای ادبی و هنری بوده و به صورت کتابخانهای و اسنادی و از طریق ابزار فیش برداری و مشاهده از منابع و مآخذ مربوط، استخراج و جمعآوری شدهاند. در این راستا سعی بر آن بوده که مواد حمایتی و استثنائات نظامهای حقوقی بینالمللی و هر دو نظام مالکیت حقوقی در ایران؛ قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان (مصوب ۱۳۴۸) و پیشنویس قانون جامع حمایت از مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط مورد توجه و بررسی قرار گرفته و پیشنهادهایی را برای ارزیابی این نوع آثار از جمله تهیه شناسنامه هنری ارائه شود.
It is often thought that appropriation art doesn’t give rise to its traditional concept and place. Because there are secondary works in the world of visual arts that are taken from the original works. From a legal point of view despite their uniqueness, definite and certain material existence of these works, the situation of the author is not very clear. “How can be explained the authorship relations between the artist and his work in a work that a part of it (sometimes the whole work) has appropriated from another artist?” It is assumed that in all appropriation works the viewer and author are aware about the presence of the first creator in that artwork. This study is descriptive-comparative and interdisciplinary analysis. The research data are taken from the fields of contemporary arts, structuralism, intertextuality, and intellectual rights, and have been extracted and collected in the form of libraries and documents, and through the tools of taking notes and observing relevant sources and references. In this regard, exceptions of international legal systems and Intellectual property rights in Iran. At the end, some suggestions including preparing an art certificate has made to evaluate these types of works.
Appropriation art, Artist-Author, Intellectual Property Rights, Legal Exceptions, Art certificate
از آن خودسازی هنر, هنرمند-پدیدآورنده, حقوق مالکیت ادبی و هنری , استثنائات حقوقی, شناسنامه هنری
49
61
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-261&slc_lang=fa&sid=1
2020/06/152020/08/32020/04/292020/05/5
1399/2/16
2020/10/132020/10/102020/10/192020/09/28
1399/7/7
Aysan
Shiva
آیسان
شیوا
aysan.shiva@gmail.com
0031947532846004507
0031947532846004507
Yes
Mansour
Hessami
منصور
حسامی
m.hessami@alzahra.ac.ir
0031947532846004508
0031947532846004508
No
Zahra
Shakeri
زهرا
شاکری
zshakeri@ut.ac.ir
0031947532846004509
0031947532846004509
No
fa
دیالکتیک «حقیقت » و «مجاز » در خوانشی لکانی از نقاشیهای عکس-بنیادِ گرهارد ریشتر
The Dialectic of Truth and Appearance in Lacan’s Reading of Gerhard Richter’s Overpainted-from-photographs
از رویکردهای نظری مهم معاصر که میتوان با آن آثار هنری را مورد تحلیل قرار داد آراء و اقوال ژاک لکان (۱۹۰۱-۱۹۸۰) روانکاو پساساختارگرای فرانسوی است. او با کنار هم نشاندن روانکاوی، فلسفه، زبانشناسی و انسانشناسی جهانِ ذهنِ سوژه انسانی را در مجموعهای از روابط درهمتنیده و گسترده فرهنگی و اجتماعی تحلیل میکند. این مقاله قصد دارد تا با خوانشی لکانی، نقاشیهای عکسبنیادِ گرهارد ریشتر را، به عنوان مجموعهای منحصربهفرد در هنرمعاصر از منظر نقد روانکاوانه به قدر وسع نگاه کند و بدین پرسش پاسخ دهد که بین «حقیقت» و «مجاز» در نقاشی ریشتر و روانکاوی لکانی چه نسبتی است؟ و نیز، چگونه مقولات ومفاهیم روانکاوی لکانی در نقد نقاشی ریشتر کارگر میافتد؟ روش مورد استفاده توصیفی- تطبیقی است و حسب داده ها و اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانهای، اینترنتی، بر اساس مشاهده آثارهنری ریشتر و تجزیه و تحلیل آنها با رویکرد روانکاوانهی لکان است. مقاله حاضر، در صدد است نشان دهد که آیا میتوان با مفاهیم لکانی نقبی به فهم و تفسیر آثار نقاشی ریشتر زد؟ درنهایت نتیجه چنین خواهد بود که حقیقت قطعی و نهایی در میان نیست و واقعیت حسب مقولات لکانی بواسطه دستگاه چشم و سازمانیافته مطابق با تجربیات گذشته، فقدان و میلِ سوژه درک میشود. لذا تمام نقاط مرجع ما، هر چیزی که ما درباره آن صحبت میکنیم و هر روشی که از طریق آن عمل میکنیم، جمله آنها نه حقیقت مطلق که کلیشه هستند.
One of the most important contemporary theoretical approaches that can be used to analyze works of art is the theories of Jacques Lacan (1901-1980), a French post-structuralist psychoanalyst. By combining psychoanalysis, philosophy, linguistics, and anthropology, he analyzes the world of the human subject’s mind in a series of intertwined and extensive cultural and social relationships.This article aims to take a look at the painting-from-phtographs of the Gerhard Richter Foundation as a unique collection of contemporary artists from a psychoanalytic point of view; And to ask the question, what is the relationship between truth and appearance in Richter’s painting and Lacanian psychoanalysis? Also, how Lacan’s psychoanalytic concepts are found to be helpful in the critique of Richter’s painting?
The method used is descriptive-analytical and based on data and information using library and Internet resources, based on the observation of Richter artifacts and their analysis with Lacan’s psychoanalytic approach. This article shows that Lacanian concepts can be generalized to Richter’s paintings.
There is no definitive truth and reality is perceived through the eyes and the organized system according to past experiences, the lack and desire of the subject.
All of our reference points, everything we talk about and whatever we do through them, are all not absolute truth but stereotypes.
Jacques Lacan, Gerhard Richter, Truth, Desire, The Real, Reality
ژاک لکان, گرهارد ریشتر, حقیقت, میل, امر واقع, واقعیت
63
74
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-262&slc_lang=fa&sid=1
2020/06/152020/08/32020/04/292020/05/52020/07/15
1399/4/25
2020/10/132020/10/102020/10/192020/09/282020/11/3
1399/8/13
Nasrin
Esmaeili
نسرین
اسماعیلی
nasrin_frida@yahoo.com
0031947532846005915
0031947532846005915
Yes
Ali
Moradkhani
علی
مرادخانی
moradkhani@yahoo.com
0031947532846005916
0031947532846005916
No
fa
تبیین نقش هندسه و خیال در خلق اثر معماری
Explaining the Role of Geometry and Imagination in Creation of Unique Architectures
در مقاله حاضر به بررسی نقش هندسه و تعامل آن با خیال در خلق اثر معماری پرداخته میشود. فلاسفه و بزرگان از دیرباز به نقش مهم این دو (هندسه و خیال) در آفرینش هستی اشاره داشتهاند. ظهور هندسه از شروع خلقت و نمود آن در تمامی کائنات امری غیرقابل انکار است. هندسه با ظهور در ساحت مادی- تجریدی، هم در ارتقای ماده و مرتبت آن و هم در نزول معنا توسط حضور خیال (با استفاده از ویژگیهای صورتگری در عالم محسوس و معقول)، کمک نموده تا مواد شایسته معانی دربرگیرنده باشند، از اینرو، نگارندگان در این مقاله بر آناند، تا به تحلیل تعامل هندسه و خیال در خلق اثر معماری بپردازند. مقاله حاضر دارای رویکردی کیفی بوده و روند اصلی آن بر پایه پارادایم «تفسیرگرایی» استوار است. همچنین نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که هندسه و وجود معمار خلاق (در مقام انسان متعالی) با فعلیت به خیال در خلق اثر معماری، مهمترین نقش را دارند که هندسه در ساحت نیمهتجریدیش با تخیل معمار به صورتگری خیال از عالم غیب میپردازد و او با آشنایی به علوم هندسی و ریاضیات، فنون ساخت و ترکیب فضاها، در تسلسل ارتقاء ماده و نزول معنا دست به خلق اثر معماری میزند.
A In this article the role of geometry and its interaction with imagination in creating the unique architectural will be explained. From long time ago philosophers and prominents have referred to important role that imagination and geometry have in the creation of universe. All over the universe, the emergence of geometry at beginning of creation is undeniable. Geometry with its manifestation at physical and abstract realm, in order to make meanings inclusive; had helped both in matter promotion and its order and also in descent of meaning by presence of imagination (using the features of formulating at tangible and sensible world). Therefore, in this article, the authors intend to analyze the interaction between geometry and imagination in the creation of the unique architectural. The present article has a qualitative approach and its main procedure is based on the “interpretive” paradigm. Also results of research indicates that geometry and existence of creative architect (in the state of best human) with implementing imagination in creating the unique architectural have most important role which geometry in its half abstract realm along architect imagination tend to formulating of phantom from absent world and he with appreciation to geometric and mathematics science, construct and combination techniques in progression of matter promotion and meaning degradation move to create the unique architectural.
Universe, geometry, imagination, architecture, creative architect, matter, meaning
هستی, هندسه, خیال, معماری, معمار خلاق, ماده, معنا
75
91
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-263&slc_lang=fa&sid=1
2020/06/152020/08/32020/04/292020/05/52020/07/152020/07/9
1399/4/19
2020/10/132020/10/102020/10/192020/09/282020/11/32020/10/31
1399/8/10
Sware
AmirAshayeri
سواره
امیرعشایری
Sware.amirashayeri@gmail.com
0031947532846004521
0031947532846004521
No
Farah
Habib
فرح
حبیب
Frh_habib@yahoo.com
0031947532846004522
0031947532846004522
No
Lida
Balilan Asl
لیدا
بلیلان اصل
Lidabalilan@hotmail.com
0031947532846004523
0031947532846004523
Yes
Dariush
Sattarzadeh
داریوش
ستارزاده
Sattarzadeh@iaut.ac.ir
0031947532846004524
0031947532846004524
No