fa
jalali
1393
6
1
gregorian
2014
9
1
3
11
online
1
fulltext
en
زبان موسیقایی عناصر تشکیل دهنده موسیقی ایرانی: مُدها، ریتمها و نحو
The musical language Elements of Persian musical language: modes, rhythm and syntax
این مقاله ساختار موسیقی دستگاهی ایران مورد بررسی قرار گرفته است. موسیقی دستگاهی که به عنوان یکی از
شاخههای اصلی خانواده موسیقیهای ایرانی - عربی - ترکی به شمار میآید از ساختار پیچیدهای برخوردار است که از یک
سو آن را به پشتوانه سنتّ نظری موسیقی دوران اسلامی منتسب میسازد و از سوی دیگر به تمام سنتهایی که به شکل عملی
در زندگی موسیقایی این فرهنگ و جغرافیا نشو و نما کرده و از یکدیگر تأثیر پذیر بودهاند تا جایی که از دوره قاجاریه کارگانی
تحت عنوان ردیف توسط استادان موسیقی تکوین یافته و از طریق تدریس شفاهی و پس از طریق ضبط موسیقی و نتنویسی
به دست ما رسیده است. این بخش از موسیقی ایرانی را که در ترکیبات و اشکال اجرایی مختلف ارائه میشود، امروز به عنوان
موسیقی ملی، اصیل و یا کلاسیک ایرانی میشناسیم. سر فصلهای اصلی این مقاله عبارتند از: دستگاه به عنوان یک سیستم مکرو و ترکیبیِ چند مدی، فواصل در تئوری و در
عمل، ریتم، ملودی، آناتومی گوشه و دستگاه در اجرای کنسرتی. بحثهای مطرح شده به کوچکترین واحد موسیقی که نغمه
یا نت باشد میپردازد تا در نهایت یک نمونه کلاسیک اجرای کنسرتی از یک دستگاه موسیقی، و به عبارتی سیستم مدال موسیقی
ایرانی را از نگاه میکرو و مکرو بررسی کند: انواع فواصل، انواع دانگها و انواع ترکیبات و پیوستگی آنها، نحوه گردش و
پردازش ملودی، اهمیتّ و جایگاه درجات در شکلگیری انواع مُدها و تشریح «گوشه» از لحاظ فرم و از لحاظ انواع جملات
خاص، که هر یک از آنها در تشکیل گوشههای موسیقی ایرانی کارآیی خاص خودشان را دارند.
افزون بر اینها، از آنجا که مخاطبان مقاله غیر ایرانیانی هستند که کمتر با زبان و ادبیات فارسی آشنایی دارند، اشارههایی
نیز به وجوه معنایی برگرفته از متون ادبی شده است؛ آنچه توسط شعر با موسیقی ایرانی عجین شده و روحی یکپارچه از ذوق
زیباییشناسی خاص ایرانی به آن بخشیده است.
In treating the subject of musical language, a Persian musician would be intrinsically
drawn to the structural similarities between the Persian music and language. Indeed
Persian music and language are extremely related in their metrics, intonations and
structural phrases (syntax). Although we will draw upon this relationship, our aim in this
article is to present “music as a language,” consisting of acoustic, melodic, and rhythmic,
elements, which together create a musical expression or a “musical language.” Persian music is a modal music. It applies a multi-modal system called the dastgâh
which presents a macro form for a performance. This form refers to melodic models, each
called a gushe, along with rhythmic compositions, including pishdarâmad, charmezrâb,
tasnif, and reng. Basically Persian music has been preserved and transmitted through
a collection of melodies. These canonical melodies, which serve as models for all
compositions and improvisations are organized into a body of music referred to as the
radif, including seven dastgâhs and their derivatives.
Dastgâh as the macro-system,Intervals in theory and practice,Rhythm,Melody,The anatomy of gushe,The dastgâh in performanc
5
35
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-76&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/11
1393/12/20
2015/03/11
1393/12/20
Dariush
Talai
Assistant professor University of Tehran
داریوش
طلایی
003194753284600434
003194753284600434
Yes
en
فلسفه و کارکرد خشونت کلامی در نمایشنامه زبان کوهستان هارولد پینتر رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی
The Philosophy and Functions of Verbal Violence in Harold Pinter’s Mountain Language: A CDA Approach
این مقاله به بررسی مسئله خشونت کلامی در زبان نمایشی میپردازد. ژانت مال یکن (2004) شش مؤلفه برای بررسی
خشونت کلامی معرفی میکند که به واسطه وجود این مؤلفهها زبان را میتوان عنصر خشونتآمیز دانست. شخصیتها در متون
نمایشی، (همچون متون دیگر ادبی)، توسط زبان خلق میشوند، تحت استیلای قوانین حاکم بر آن پرورش مییابند، گاهی توسط
آن مورد تعرض قرار میگیرند و در نهایت دگرگون میشوند. در تعداد قابل توجهی از نمایشنامههای مدرن، زبان در نقش
آنتاگونیستی ظاهر میشود که با خشونت و ستیزهجویی نقش نابودی و تخریب دیگر شخصیتهای نمایشنامه را بر عهده دارد.
نظر به اینکه شکلگیری شخصیتهای نمایشی بر پایه دیالوگهایشان شکل میگیرد، مطالعه علمی خشونت کلامی به عنوان یکی از مؤلفههای کلام دراماتیک در این نوع ادبی ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر بر پایه نظریه مالکین در مورد
الگوهای خشونت کلامی در درام، با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی به بررسی این الگوها در نمایشنامه زبان کوهستان هارولد
پینتر میپردازد و تلاش میکند تا مؤلفههای غالب در گفتمان خشونتآمیز شخصیتهای این نمایش و همچنین روابط قدرت
حاکم در این اثر را ارائه دهد.
The present study considers the issue of verbal violence in the language of drama. In
the evaluation of verbal violence, Jeanette Malkin (2004) proposes six maxims, through
which language may be considered as an arrogant element. The characters in dramatic
texts (as in other literary texts) are created, developed, evolved and - in some cases -
destroyed by language. In a considerable number of modern plays, language acts as an
antagonist who is to destruct and demolish the personality of the other(s) in the play
with violence and aggression so, the theoretical study of dramatic verbal violence as a
component of dramatic discourse is considered indispensible to critical discourse analysis
of dramatic texts and the study of power relations as reflected in the dialogues. Focusing
on the patterns of dramatic verbal violence introduced by Malkin, this study aims to
discuss the dominant patterns of verbal violence in Mountain Language, a play by Harold
Pinter, and investigates the role of language in shaping, and destroying of human identities
verbal violence, discourse analysis, stylistics of drama, Pinter, Mountain Language, Malkin
36
47
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-77&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/11
1393/12/20
Behrooz
Bakhtiari-Mahmoodi
Associate Professor, University of Tehran
بهروز
محمودی بختیاری
003194753284600435
003194753284600435
Yes
Mahsa
Manavi
M. A. Graduate of English literature, Kharzmi University, Tehran.
مهسا
معنوی
003194753284600436
003194753284600436
No
en
نگاشت مجازی هنر خلاقه از منظر فرهنگ انقلابی اسلامی
Topographic - based Model of the Creative Art through Revolutionary Culture in Iran
با این فرض که هنر در تلاقی امر محسوس و امر معقول نضج میگیرد، این مقاله بر آن است تا در گفتمان هنر پس از انقلاب
ایران، صورتبندی این دو متغیر را بررسی کند. مطالعه میان رشتهای مقاله حاضر، با بهرهگیری از مدل توپولوژیک «دونات» و «دونات
تیزهای » در پی ارائه شمایی از تحولات نظری هنر معاصر ایران است. در فضای هنری پیشا انقلاب حاکمیت وقت، اوامر و منویات
خود را به صورت دستورالعملهایی از قبیل تجدد و تمدن به جای امر معقول در میآورد و به تبع آن، با توسل به روش تشویق و
تنبیه، امر محسوس را نیز تحت سیطره خود در میآورد. بنابراین، هنر، خصوصا هنرهای تجسمی، در انطباق کامل امر معقول و امر
محسوس مجال بروز پیدا میکنند. اما انقلاب، نظم از پیش موجود را برمیآشوبد و این دو را در وضعیتی بیرون نظام سلسلهمراتبی
قبل قرار میدهد. با تکیه بر روششناسی تحلیل انتقادی گفتمان، در چنین شرایطی بین آنچه بیان میشود و آنچه میتوان بیان کرد
شکافی به وجود میآید که در بدو امر، به نظر میرسد امر معقول و امر محسوس، از هیچ نقطه تلاقی دیگری به جز مادیت اثر هنری
برخوردار نیستند. حال آن که در بازنگری سیر تطور هنرهای تجسمی در مییابیم که «فرهنگ» ایدهای است که از هنر مادیت زدایی
میکند و توامان نظام سلسلهمراتبی پیشین را به شکل دوایر متحد المرکزی در میآورد که در چهار سطح علم، معرفت، حکمت و
شهود از حرکتی افقی نیز برخوردارند. این حرکت که در ظاهر، عاری از هر نظمی است، در مدار آشوبیِ خود به مفهوم فرهنگ
میانجامد. در این مقاله میان فرهنگ و وجه ظهور فرهنگ تمایز نظری برقرار است. خط فارق این دو مقوله، حلول خلاقیت یا به تعبیر دقیقتر
«امر نو » توامان در دو ساحت کنش فردی و جمعی است. بر این مبنا، امر معقول به وجه اندیشیده نیندیشیدهها تبدیل میشود و در
ادامه، امر محسوس نیز وجه نیندیشیده اندیشهها را نمایندگی میکند. بدین منوال، این مقاله پرسشی ذو وجهین را مطمح نظر دارد:
۱) اگر تفکر با خلاقیت سر سازگاری نداشته باشد، تجربه هنر در تجربه زیسته به چه صورت در میآید؟ و ۲) اگر خلاقیت مستغنی
از تفکر باشد، بسط و گسترش آن با چه موانعی روبرو است؟ این دو پرسش در متن گفتمان هنر پیش از انقلاب ایران به منزله دونات
توپولوژیکی هستند که مسیر افقی «امر محسوس» و مسیر عمودی «امر معقول»، جز در نقطه عزیمت هیچ تقاطع دیگری ندارند. اما
بر اساس مدل پیشنهادی این پژوهش، تیزه (به منزله ظهور خلاقیت در فرهنگ) - که در توپولوژی مدرن همواره از مساحتی متناهی
و محیطی نامتناهی برخوردار است - امر معقول و امر محسوس را به تا خوردگی دچار میکند. از این رو، به جای دو تاییهای متضاد
«امر محسوس» و «امر معقول» با تا خوردگیهای این دو به شکل مجموعههای نو شونده نامتناهی (محسوسیت امر معقول، معقولیت
امر محسوس، محسوسیت امر محسوس ...) روبرو خواهیم بود. به بیان سادهتر آشوب محسوسات در فضای هنری با میانجی
«خلاقیت» آن قدر پیش میرود تا در «پنجره نظم»، آبشار بی پایانی فضای نوینی موسوم به فر هنگ را رقم زند. در فضای فرهنگ،
فرصتها و تهدیدها از نوع دیگری است. چنان که پیدا است این مقاله با رویکرد تحلیل انتقادی گفتمان و بهرهگیری از نظریه
زیباشناسانه دلوز و رانسیر، نسبت میان خلاقیت و ادراک هنری را در بازه زمانی یک دهه قبل و بعد از انقلاب اسلامی مداقه میکند.
مخلص کلام این که، هنر شبیه به یک در، دری نه هنوز در، در امر محسوس یا میل مفرط اتصال یافتگی «زیستنیها » با یکدیگر وقف های
تامل آفرین ایجاد میکند و متعاقباً هنر شبیه به یک پل، پلی نه دیگر پل، در امر معقول یا میل مفرط انفصال یافتگی «زیستهها» سیلانی
خلاقانه فراهم میآورد. این است که در عرصه فرهنگ دو مقوله متناهی سبب ساز جهشی نامتناهی میشوند.
If we accept this idea that in talking about art, there is a chasm between thought and unthought debating
on art theory in the sociohistorical context of after revolutionary Iran requires at least two items in which
understanding and creating art meet one another: 1) Art as door separates intelligible from sensible, rational
from irrational, and logos from pathos as well and 2) Art as bridge not only joins together the sense and
mind, but also folds and concocts these two areas of human being life. Doors divide lands into ostensibly
independent parts. By doors we can recognize ‘out’ and ‘in’. But the bridges links the land with another
land in spite of the geographical limitations like water, rocks, etc. According to door metaphor, art makes
a borderline between thought and unthought. Artists begin their activities based upon unconsciousness
the social and political status quo have effect on them indirectly. Reversely, the bridge metaphor refers to
unthinking thought and thinking unthought aspects of art creating. Thus, changing the frame of reference
polarizes the entire art issue. After revolution, these two dimensions of art have been amalgamated in a
concept named: ‘culture’.Simultaneously, culture has partially covered the variety of art activities and necessarily constituted an
identity-centered front against the others’ cultures. In the nation-state, art supports the idea of unity. Out
of the nation-state, art initiates itself as the particular characteristic of our own culture among the other
cultures. Apparently, the ambivalent usage of the culture culminates the polarization between creating and
understanding art. Argumentatively, this paper attempts to deduce a model of theoretical basis by using
contemporary aesthetic achievements toward reconciliation the conceptual thought with perceptual art
creatively.
Aesthetic. Chaos Theory. Cusp. The intelligible. Mediator.The outside. The sensible
48
57
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-78&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
Seyed Gholamreza
Islami
Associate Professor, Faculty of Architecture. University College of Fine Arts. University of Tehran
سید غلامرضا
اسلامی
gheslami@ut.ac.ir
003194753284600437
003194753284600437
Yes
Associate Professor, Faculty of Architecture. University College of Fine Arts. University of Tehran
Rofouei
Pouya
Post-graduate Student of ‘Supreme Art Studies’. University College of Fine Arts. University of Tehran
پویا
رفوئی
Pouyarofouei@ gmail.com
003194753284600438
003194753284600438
No
Post-graduate Student of ‘Supreme Art Studies’. University College of Fine Arts. University of Tehran
en
تجلی کتابت قرآن کریم از صدر اسلام تا ظهور خوشنویسی و تزئین در هنر قدسی اسلامی
Epiphany of Scribing the Holy Quran from the Dawn of Islam Leading to the Manifestation of Calligraphy and Decoration in Islamic Sacred Art
هنر قدسی اسلام بی تردید با خوشنویسی قرآن کریم آغاز میشود. این هنر سپس به یمن تزیین این شاهکار بزرگ تحول
مییابد و تکمیل میگردد. این روند بر تمامی حوزههای هنر اسلامی تأثیراتی مهم برجای نهاد. در پژوهش حاضر، نویسنده
درباره سیر نگارش قرآن کریم در زمان حیات پیامبر (ص) و همچنین در روزگار خلافت عثمان به بحث پرداخته و در این میان
به مصحف امام اشاره کرده است. در روزگار پیامبر اسلام (ص)، کاتبان قرآن کریم از دو شیوه نگارش مکی و مدنی بهره میبردند. در این مقاله، چند صفحه
از دو نسخه باقی مانده قرآن کریم که به شیو ههای مذکور کتابت شدهاند، بررسی میشود. از راه بررسی و تحلیل شیوه کتابت
این نسخهها، به بیان این مهم میرسیم که کلمات و حروف در شکل و اندازه دارای تقارن، هماهنگی و تعادلاند و از این نظر
با نظمی زیبا در کنار هم قرار گرفته و آراسته شدهاند.
The Sacred Art of Islam has undoubtedly been born with the calligraphy of the Holy Quran.
Afterwards, it was completed and evolved with decorating of this magnificent manifest. This
process has had great effects on all fields of Islamic Art. In this research, the writer has discussed
about the procedure of scribing the Holy Quran in the life time of the Holy Prophet (p.b.u.h) as
well as the time of Uthman’s caliphate. Mus’hef of Imam has also been pointed out. It has been
confirmed that at the time of the Holy Prophet (p.b.u.h), the scribers wrote the Holy Quran in
a special manner known as Mekky or Madani or Hejazi style. In this essay a few pages of the
two remaining manuscripts of the Holy Quran scribed by this style, have been talked about. By
analyzing the styles of scribing these two copies, it is pointed out that the words and letters have
been arranged and collected in a beautiful order regarding the symmetrical, harmony and balance
of the shapes and sizes.
Holy Quran, calligraphy, epiphany, sacred art of Islam, the history of scribing, shamsa, the calligraphies of Mekky, Madani and Hejazi
58
71
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-79&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
Seyed Kamal
Haj Seyed Javadi
سید کمال
حاج سید جوادی
hsjavadi@yahoo.com
003194753284600439
003194753284600439
Yes
en
معماری، زمین، و انسان بازخوانی و نقد اصول پیشنهادی پیرنیا برای معماری ایرانی
Architecture, Land, and Man Rereading, reviewing and criticism of Pirnia’s suggested principles for Iranian architecture
محمدکریم پیرنیا، از برجستهترین محققان تاریخ معماری ایران، دو دستاورد مهم داشته است: اصول معماری ایرانی و
سبکشناسی معماری ایرانی. در این مقاله، به شرح اصولی میپردازیم که او برای معماری ایرانی پیش نهاد. بدین منظور، نخست
نشان میدهیم که اصول پنجگانۀ او چگونه در طی زمان پدید آمد و بالید. سپس به اقوال او دربارۀ هریک از این اصول
میپردازیم. این اقوال را از منابع اصلی سخنان او، که در جاهای مختلف پراکنده است، گرد آورده و سامان دادهایم. در قسمتی
دیگر از این مقاله، در این اصول تأمل خواهیم کرد و ارزش آنها را در تعیین صفات معماری ایرانی خواهیم سنجید. خواهیم
کوشید انگیزههای پیرنیا را برای پیش نهادن این اصول را، همراه با مفروضاتی که در پس آنهاست، شناسایی و وارسی کنیم و
مدلولهای آ نها را بسنجیم. در نهایت، نشان خواهیم داد که نظم و ترتیب و محتوای کنونی این اصول ظاهر و باطنی دارد. ظاهر
آنها مقتضای زمانه و روزگار پیرنیا بوده است؛ اما باطن آنها وابستگی زمانی ندارد و امروز نیز همچنان ارزنده است و میتوان
از آ نها برای فهم معماری ایرانی در سیاق فرهنگ ایرانی بهره جست. با چنین فهمی از دستاورد پیرنیا، خواهیم توانست از اصول
او چون ابزاری برای ارتقای تحقیق در تاریخ معماری ایران بهره بگیریم.
Mohammad-Karim Pirnia, one of the most prominent scholars of the history of Iranian
architecture, has recorded two major achievements: the principles of Iranian architecture and
the stylistics of Iranian architecture. In this article we will discuss his suggested principles for
Iranian architecture. For this purpose, we will first show how his five principles have evolved and
completed through time. Then we will refer to his words about each of the principles we have
gathered from the original source but widely spread and will present them in an integrated and
coherent form. In another section of the article, we will deliberate upon the entirety of these principles and
evaluate their worthiness in characterizing Iranian architecture. We will strive to study and review
Pirnia’s motivations for proposing them, their underlying assumptions, and their tacit implications.
In the end we will show that the current order and content of these principles have both internal
and external dimensions whose appearance was necessitated by his time. One may argue that
such principles are no longer suitable or credible for contemporary Iranian architecture. However
reviewing the internal dimension of these principles is a valuable element for identifying and
understanding the Iranian architecture in the context of the Iranian culture. In this case, we will be
able to reread Pirnia’s principles and use them to serve as vehicle for improvement of research on
the history of Iranian architecture and its development.
Iranian/ Persian Architecture, Islamic Architecture, Architectural History, Architectural Principles, Architectural Criticism, Persian Art, Mohammad-Karim Pirnia
72
99
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-80&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
Mehrdad
Qayyoomi Bidhendi
مهرداد
قیومی بیدهندی
m-qayyoomi@sbu.ac.ir
003194753284600440
003194753284600440
Yes
Mohammad Mahdi
Abdollahzadeh
محمد مهدی
عبدالله زاده
003194753284600441
003194753284600441
No
en
مفهوم شرق و غرب از دیدگاه معرفت شناسی (با توجه به اصول شکل دهنده فرهنگ)
EPISTEMOLOGICAL CONSIDERATIONS IN THE CONCEPT OF “EAST” AND “WEST” (WITH REFERENCE TO PRINCIPLES THAT FORM CULTURE)
آیا «شرق» و «غرب» معنایی فرای جهتها و یا مناطق جغرافیایی دارند؟ به نظر میرسد این سوال ساده را نمیتوان به راحتی
جواب داد.
دشواری پاسخ دادن به این سوال همان دشواری است که در پاسخ دادن به سوالات عمومی با آن مواجه میشویم. تعریف
این مفاهیم عمومی، که در ابتدا بسیار ساده به نظر میرسند، در حقیقت بسیار دشوار است - و در برخی موارد شاید حتی غیر
ممکن. «شرق» و «غرب» از جمله این مفاهیم هستند، که البته خود متصل به مفاهیم پیچیدهتری مانند «فرهنگ» و «تمدن»
میباشند.
این مقاله سعی دارد تا با استفاده از روشهای قیاسی و توصیفی به تجزیه و تحلیل مفهوم «شرق» و «غرب» در سطوح
معرفتشناسی و فلسفه پرداخته و نشان دهد که چطور این مفاهیم قبل از اینکه توصیفی از یک محل و یا منطقه جغرافیایی
باشند، در واقع نشان دهنده دو نگاه متفاوت به طبیعت و در ادامه فرهنگ، تمدن، علم و هنر میباشند.
Do the words “East” and “West” mean more than just geographical orientations or areas? This
seems to be a simple question, which cannot be answered easily.The difficulty in answering such a question seems to be rooted in questions that deal with
universal concepts. Defining such universal concepts, which seems quite simple, is very difficult
indeed - perhaps even impossible in some cases. “East” and “West” are among such concepts,
and of course are bonded to even more complex concepts such as “culture” and “civilization” in
general. This paper attempts to analyse the concept of “East” and “West” at an epistemological and a
philosophical level, using an inductive and a descriptive methodology. It aims to describe how the
concepts of “East” and “West” are in fact indicative of two different approaches to nature, before
being descriptive of a particular geographical area or location.
East, West, Culture, Civilisation, Epistemology, Nature, Art
100
109
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-81&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
Saeed
Haghir
سعید
حقیر
saeed.haghir@ut.ac.ir
003194753284600442
003194753284600442
Yes
S. Yahya
Islami
سید یحیی
اسلامی
y.islami@ut.ac.ir
003194753284600443
003194753284600443
No
en
همگون سازی و پرسش هویت: درباره گفتمانهای غالب در هنر معاصر ایران
Standardisation and the Question of Identity: On The Dominant Discourses on Contemporary Iranian Art
این مقاله به گفتمان جهانیسازی فرهنگی و مسائل مرتبط با آن، از قبیل بازار جهانی و صنعت فرهنگی میپردازد – که در
تاریخ متأخر ایران بهعنوان عواملی مؤثر در بافتار فرهنگ، هنر و رویههای هنری کشور پدیدار گشتهاند. بهعلاوه کوشش میکند
تا مسائل منبعث از فرایند جهانیسازی، یعنی نیروهای همگونسازی، پرسش هویت، مرتبط با هویتهای محلی، تاریخی،
تصوری و جمعی، که با تولیدات هنری و پس از آن دیگر نتایج و مباحث انتقادی مربوط به آن دنبال شدهاند را – که بهگونههای
متفاوتی توسط نسلهای مختلف در صحنه هنر ایران مطرح شدهاند – مورد بررسی قرار دهد. بنابراین، نحوه ارائه این مباحث،
بهجای ساختاری تاریخی و یا تقید بهترتیب تقدم و تأخر زمانی، بر مبنای موضوعی ارائه شدهاست. با بررسی فرهنگ بصری
دوره پس از انقلاب، این مقاله سپس با تأکیدی مشخص بر جریانهای اخیر – یعنی از انتهای دهه 1360 به بعد – تلاش میکند
تا به تحلیل آثار هنرمندانی بپردازد که بهاحتمال قوی به برخی موضوعات خاصبودگی تاریخیِ بافتار خود توجه داشتهاند و در
ادامه راههایی را مورد بررسی قرار میدهد که باورهای کانونی هنرمندان پیرامون هویت ملی، روابط اجتماعی و جوهرهگرایی
فرهنگی در آثارشان نمود یافتهاست. سپس به این موضوع میپردازد که چگونه تغییرات اندیشهای و زیباییشناختی که خود
متأثر از تلاش در راستای مشارکت با فرهنگ جهانی صورتپذیرفته، تقریبا به دغدغهای برای نسل جدید بدل گشتهاست. در
ادامه نقش تحولات اخیر در بازار هنر در تحول زیباییشناختی و انتظارات را مورد بررسی قرار میگیرد. این مقاله همچنین تلاش
میکند تا رابطه گاه متضاد میان بازارهای جهانی و انتظارات محلی و نیز نیروهای داخلی در تقابل با جهانیسازی را نشان دهد.
پرسشهایی از قبیل: چگونه محلیت هنرمندان بنا میشود و به چه نحو تأثیر فرایندهای جهانیسازی و نیروهای جهانیساز
قادرند بر بازنمود چنین محلیتی در هنر آنها تأثیرگذار باشند، نیز مورد توجه و بررسی قرار میگیرند.
This article deals with the discourse of cultural globalisation and related issues such as the
global market and cultural industry, which emerged as recent seminal factors within the context
of Iranian culture, art and artistic practice during the recent history of Iran. Moreover, it seeks
to explore the inevitable issues drawn from the process of globalisation, namely the forces of
standardisation, question of identity, i.e. local, historical, imaginative and collective identity,
which were followed by artistic production and thereafter other consequences and critical
discussions, located differently by generations in the contemporary Iranian art scene. Accordingly
the treatment of the subject is thematic rather than historical or chronological. Examining visual
culture in post-revolutionary Iran, with particular emphasis on the recent developments—from
the late 1980s onwards—this article then attempts to deal with the works of artists who are likely
to involve some account of the historical specificity of their context, as well as an exploration of
the ways in which the artists’ focal beliefs about national identity, social relations and cultural
essentialism find expression in their work. It will then address how an intellectual and aesthetic
change that is also intended to initiate a contribution to global culture becomes almost a desire
for the new generation. It will examine the role of the new developments in the art market in
the transformation of aesthetics and expectation. It seeks to show the sometimes contradictory
relationship between international markets and local expectations and domestic forces opposed
to globalisation. It will address questions such as how the locality of artists has been established,
and how an effect of the globalisation process and globalising forces can directly influence the
representation of such a locality in their art.
Contemporary Iranian art, globalisation, standardisation, identity, cultural essentialism, global art market
110
127
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-82&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
Hamid
Keshmirshekan
حمید
کشمیرشکن
hkeshmir1@ yahoo.com
003194753284600468
003194753284600468
Yes
en
لحظه اخلاق زیست محیطی؛ لحظه افتراق؟
The Moment of Environmental Ethics the Moment of Drift?
این که آیا خلاقیت معماری سرشتی بیشتر هنری یا مهندسی دارد پرسشی است که تاریخی طولانی دارد ولی در عین حال
هرگز پاسخی قطعی نیافته است. بحث هواداران جبهه هنری میتواند این باشد که با فناوری باید به منزله وسیلهای در خدمت
یک هدف برخورد نمود و فناوری به تنهایی نمیتواند به زندگی ما معنا ببخشد. از سوی دیگر هواداران جبهه مهندسی نیز
میتوانند این بحث را مطرح کنند که خوب حل کردن مسائل منجر به راههای بهتری برای گذران زندگی روزمره میشود و این
امر به نوبه خود زیبایی خاص خودش را به بار میآورد که فراتر از آن چیزی است که زیباییشناسی مرسوم ابژههای زیبا به ما
ارزانی میدارد. این دوگانه از جمله نشانگر رابطه پر فراز و نشیب نظامهای ارزشی معماری و سایر هنرها است، چرا که هرچند
همه آنها در برخی تلقیها از زیبایی و نقش کنش خلاقه در ارتقای زندگی مخاطبان اشتراکاتی دارند تفاوتهایی که بین معماری
(و به همان ترتیب سایر هنرهای کاربردی) و فرمهای کمتر کاربردی خلاقیت هنری دیده میشوند در ارزشهای مرتبط با آنها نیز
منعکس هستند. به عبارت دیگر نظامهای ارزشی معماری همواره به موازات نظامهای ارزشی سایر رشتهها حرکت نمیکنند.
مقاله حاضر با نظری به پارهای مقاطع کلیدی تاریخ معماری مدرن نشان میدهد که اشتراکات و افتراقات نظامهای ارزشی
معماری با سایر هنرها تا چه اندازه است و سپس این بررسی را به ظهور امروزی اخلاق زیستمحیطی تسری میدهد تا این
بحث را مطرح کند که به رغم لحن واقعیتگرا و غیر ایدئولوژیک اخلاق زیستمحیطی این اخلاق نشانهایی از دور دیگری از
جدایی ارزشهای معماری و هنری از یکدیگر دارد که در آن، احتمالا نه برای اولین بار، سرمایه امر اخلاقی نه در نشانهشناسی
و زیباییشناسی خود ابژه بلکه در روندهای شکلگیری آن، و از آن مهمتر در قابلیتهای اثر در ارتقای زندگی نهاده میشود.
The question of whether architectural creativity is more of an artistic or engineering nature
is one with a long history but also one with no conclusive answer. The art camp would argue
that technology should be treated as a means towards and end, and that technology alone cannot
give meaning to our lives. The engineering camp on the other hand would argue that good
problem-solving results in better ways of living our everyday lives, and that this in turn brings
about a beauty of its own which is beyond that offered by conventional aesthetics of beautiful
objects. This dichotomy, among other things, epitomises the inconsistent relationship between
architectural design value systems and those of other arts for although they share certain concepts
about beauty and the role of each discipline’s creative products in enhancing their audiences’ and
users’ lives, the influence of other ‘outside’ disciplines on architecture and other more applied arts
can have an effect on diverting their value systems. Put differently, architectural value systems do
not consistently parallel those of other arts. This paper looks at some key moments in modern architectural history to show the degree
to which architectural value systems share—or otherwise—the values of the other arts and then
extend the survey to the present-day emergence of environmental ethics in architecture. It argues
that the factual, non-ideological sound of environmental ethics may be promising, but it also
signals the arrival of another period of drifting architectural and artistic value systems: one in
which, perhaps not for the first time, the ethical is not invested in any kind of semantics and
aesthetics of the product itself, but in the processes of its formation and, importantly, in the lifeenhancing
possibilities of the work.
128
147
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-83&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
Seyed Hossein (Iradj)
Moeini
سید حسین (ایرج)
معینی
h_moeini@sbu.ac.ir
003194753284600445
003194753284600445
Yes
en
در آمیزی شناختی با شخصیت و ذهن گسترده در فیلم «پرسه در مه » ساخته بهرام توکلی
Cognitive Character Engagement and the Extended Mind in Bahram Tavakkoli’s Wandering in the Fog
پژوهش حاضر رویکردی شناختی به مفهوم همدلی و درآمیزی با شخصیت در سینما دارد. در تشریح این که چگونه از
طریق همدلی و درآمیزی با شخصیتهای واقعی و داستانی، ذهن خود را گسترش میدهیم و تواناییهای شناختی خود را
تقویت میکنیم، پژوهش حاضر فیلم «پرسه در مه» (۱۳۸۸)، ساخته بهرام توکلی را از منظر نظریه شناخت تحلیل کرده، بررسی
خواهد کرد چگونه مفهوم «ذهن گسترده» که اندی کلارک و دیوید چالمرز آن را مطرح کردهاند، در کنار مدل سه بخشی موری
اسمیت برای درآمیزی با شخصیت، هم در زندگی واقعی و هم در فیلم، همسو شدن ما با شخصیتهای گوناگون و همدلی ما
با آنها را که به گسترش ذهن ما میانجامد، تحلیل میکنند. بدین منظور فیلم «پرسه در مه» مورد بررسی شناختی قرار خواهد
گرفت تا تشریح گردد چگونه ما میکوشیم با درآمیزی با محیط خود و شخصیتهای دیگر، واقعی، خیالی یا داستانی، ذهن خود
را گسترش دهیم.
The present study has a cognitive approach to empathy and character engagement in cinema. In
discussing how through empathy and engagement with real and fictional characters, we extend
our minds and enhance our cognitive abilities, the present paper studies Bahram Tavakkoli’s
Wandering in the Fog (2010), to show how Andy Clark and David Chalmers’s idea of the extended
mind as joined with Murray Smith’s tripartite model of cognitive character engagement is at work,
both in real life and in film, about how we align with and empathize with other people and things
in the world and extend our minds. Tavakkoli’s film is thus analyzed cognitively to describe how
we try to extend ourselves by engaging with our environments and other agents, real or fictional.
Attempts will therefore be made to discover by studying this film as a miniature model to describe
the way extended cognition can build through active externalism.
cognitive approach, character engagement, empathy, extended mind, extended cognition, active externalism
148
175
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-84&slc_lang=fa&sid=1
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
2015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/112015/03/11
1393/12/20
Bahareh
Saeedzadeh
بهاره
سعیدزاده
bahareh_saeedzadeh@yahoo.com
003194753284600446
003194753284600446
Yes