fa
jalali
1393
1
1
gregorian
2014
4
1
3
10
online
1
fulltext
fa
رویکرد میان فرهنگی در نقد هنر
Cross-Cultural Approaches in Art Criticism
نگره تاریخ و نقد هنر جهانی در بستر دانشگاهی همواره بر بستری از اندیشۀ غربی استوار بوده، و کتب آموزشی این رشتهها
نیز بیشتر بر دورههای مختلف تاریخ هنر اروپا و امریکا متمرکز بودهاند. در دهههای اخیر این معادله تغییر کرده و ورود
پژوهشگران از فرهنگهای مختلف به عالم تاریخ هنر دامنۀ جغرافیایی و مفهومی این شاخه را گسترش داده و توجه بیشتر به
هنر دیگر فرهنگها و ملل را در شمار اولویتهای آن قرار داده است. این مقاله مروری بر رویکرد میان فرهنگی در نقد هنر است
که اساس آن بر این استوار است که تعاریف و جلوات هنر نزد ملل و جوامع مختلف یکسان نیست؛ و بنابراین چارچوبهای
نقد هنری غربی برای بررسی این اشکال متنوع هنری کافی و مفید به نظر نمیرسد. رویکردهای میان فرهنگی به طور عمده بر
بافتار اثر تأکید دارند، و این بافتار بیشتر از زاویۀ انسانشناسی مورد بررسی قرار میگیرد. در رویکردهای میانفرهنگی، هدف
مطالعۀ هنر «فی نفسه» نیست، بلکه درک «مردمان» از طریق آثارشان است. بنابراین هنر در بسترهای اصلی آفرینشش مورد
خوانش قرار میگیرد، و نه در انزوا و منتزع از خاستگاه خود. این خوانش به مخاطب امکان میدهد که آثار را چنان که
خالقانشان میخواستهاند، ببینند، و نه تنها در حکم کنجکاوی، بلکه به مثابه تجلیات پیچیده معانی متافیزیکی، فرهنگی، و عاطفی
یک فرهنگ. در بستر نقد هنری معاصر، توجه به چنین رویکردی می تواند نقد هنری را در بستر آموزش و تجربه غنا و توان
بیشتری ببخشد.
Academic disciplines of art history
and art criticism are generally based on
Western canon, the textbooks for these
disciplines –internationally- being mostly
focused on a historical study of Western
art and its underlying aesthetic principles.
In recent decades, however, this situation
has changed, and as researches from various
cultural backgrounds have gradually
joined these disciplines, a heightened
awareness regarding non-western art and
aesthetics has been raised. Cross-cultural
art criticism is based on the notion that
the definitions and manifestations of art
differ in various nations and cultures, and
therefore a standard, Western framework
for art criticism might not be applied to
all of these various practices and worldviews.
Cross-cultural approach underlines
contextual studies and mostly favors anthropological
approaches and methodologies.
It does not study the work of art per
se and in isolation, but its aim is to understand
the people through their works of
art. Therefore, the works of art should be
studied in regards to their original context,
and be viewed in the same way that their
creators viewed them. The work of art is
not a subject to study out of sheer curiosity,
but it is a manifestation of complex
metaphysical, social, and emotional issues
of a certain culture.
art criticism, cross-cultural criticism, visual anthropology, non-western
نقد هنر, نقد میانفرهنگی, انسان شناسی هنر, زیباییشناسی غیر غربی, مطالعات پسااستعماری
7
22
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-69&slc_lang=fa&sid=1
2014/12/2
1393/9/11
2014/12/2
1393/9/11
Helia
Darabi
هلیا
دارابی
003194753284600329
003194753284600329
Yes
Mehdi
Hoseini
مهدی
حسینی
003194753284600330
003194753284600330
No
fa
نسبت میان موسیقی و تربیت در نظام فلسفی افلاطون
The Relation Between Music and Education in Plato’s Philosophical System
در نظام فلسفی افلاطون تربیت جایگاهی خاص دارد زیرا به کمک تربیت است که میتوان وجود را به فضایل آراست و از
رذایل پاک کرد و در نتیجه، نفس را زیبا و شایستۀ جایگاهی الهی ساخت. از این رو، افلاطون هر آنچه به تربیت آدمی مدد
میرساند، از جمله انواع فنون و هنرها، مورد توجه و بررسی قرار میدهد. نزد وی، موسیقی به واسطۀ تأثیر قوی و عمیقش در
جان مخاطب، میتواند به عنوان ابزاری نیرومند در خدمت نظمدهی، پالایش، و هدایت نفس به مراتب بالا به کار آید. در این
فرایند تربیتی مرد به یاری قویترین نیروهای روحی، یعنی وزن و آهنگ، دگرگون میشود و به این نتیجه دست مییابد که در
پرتو تربیت حقیقی میتواند به والاترین خیر نائل شود. البته، افلاطون چنین تربیتی را مقدمۀ تربیت فلسفی و مکمل آن میداند.
هدف مقالۀ پیش رو آن است که نشان دهد توجه افلاطون به موسیقی نه به واسطۀ ویژگیهای هنری و زیباییشناسانه آن
بلکه به جهت نقشی است که میتواند در جهت تربیت (پایدیا) آدمیان ایفا نماید. بدین منظور، دیدگاه افلاطون در دو رسالۀ مهم
تربیتی او، یعنی جمهوری و قوانین محور تحلیل قرار گرفته است، هر چند به نظرات وی در سایر رسالهها نیز اشاره شده است.
In Plato’s view the education has a
particular status. For him, it is by means
of education that our souls can be loaded
with virtues and be purified of vices and
then the education makes our souls beautiful
and worthy of divine setting. Plato,
therefore, deals with everything, including
arts and skills, that contributes to educate human beings. On account of the profound
influence of music on addressee, he
regards music as an efficient means to put
into order, refine, and elevate soul. In this
educative process, a man is exalted by the
strongest spiritual powers, i.e. rhythm and
tone, and he comes to the conclusion that
it is possible that the man is attained to supreme
good in the light of true education.
In Plato’s eyes, of course, such education
is the prelude to philosophical education
and its complement.
The aim of the present article is to
show that the reason why Plato places a
premium on music is that it plays the key
role in educating humans, rather than by
virtue of its artistic and aesthetic features.
Considering this aim, the article proceeds
to investigate Plato’s positions on education
in Republic and Law.
Plato , education ( paideia ) ,mosike , music , Law , Republic
افلاطون, تربیت (پایدیا), موسیکه, موسیقی, جمهوری, قوانین
23
34
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-70&slc_lang=fa&sid=1
2014/12/22014/12/2
1393/9/11
2014/12/22014/12/2
1393/9/11
Shams -ol- molouk
Mostafavi
شمسالملوک
مصطفوی
sha- mostafavi@yahoo.com
003194753284600389
003194753284600389
Yes
دانشگاه آزاد تهران شمال
fa
فلسفه تاریخ و تاریخ نگاری هنر از منظر سنّتی و نوین
Philosophy of History and Art Historiography from the Traditional and Modern Perspectives
مطالعۀ تاریخ و تبعاً نتایجی که از آن استنتاج میگردد مبتنی بر پارادایمی است که تاریخنگاری به آن اتکا دارد. چیستی تاریخ
و مسیر پیدایش آن و تبدیل شدن آن به علم تاریخ سرگذشتی به پیچیدگی حیات انسان دارد؛ زیرا تاریخ همواره وابسته به انسان
است. کلمۀ تاریخ دو معنای اصلی دارد؛ آنچه در گذشته بوده، یعنی موعدی که اتفاق افتاده است؛ و دانشی که درباره آن وقایع
بوده است، یعنی تاریخی که ثبت شده است. در بیشتر موارد تاریخ در مفهوم دوم کلمه مورد نظر است. در این مسیر، تاریخ هنر
و تاریخ نگاری هنر از اهمیت فوق العادهای برخوردار است؛ زیرا آثار هنری سرآغاز حیات معنوی و فرهنگی انسانها هستند. این
پژوهش به بررسی رویکردهای تاریخنگاری سنّتی و مدرن پرداخته و با اتکا به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع
کتابخانهای در پی پاسخگویی به چیستی سرگذشت تاریخنگاری، و همچنین دلایل فلسفۀ تاریخنگاری نوین در ردّ رویکردهای
سنّتی بوده و از این رهگذر خواهان درک چگونگی روند تغییرات در تاریخ نگاری هنر میباشد. از آنجا که درک شیوه تاریخی
و شناخت انواع آن به کشفِ ماهیت هر پدیدهای کمک میکند، این مقاله نیز با مطالعۀ مفهوم تاریخ و چگونگی پیدایش آن و
مسیری که در طول زمان طی کرده است، و با نگاه موردی به تاریخ هنر، به این نتیجه دست یازید که تاریخ همواره واقعیت رخ
داده نیست بلکه انتخاب موضوعی است که اهمیت آن را مورخ تعیین میکند و شیوه ثبت اوست که ماندگاری واقعیت تاریخی
را تضمین مینماید. از این رو، تحولات فلسفی، اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی در هر دوره، متضمن شیوه تاریخنگاری در همان
دوره خاص است و در هر حال، مورخ اندیشۀ عصر خود را در تفسیر متون تاریخی دخالت میدهد. او ناخودآگاه در فضای
اندیشۀ عصر خود قرار گرفته و اثرش(تاریخ نگاشته شده) بازتاب همان اندیشۀ وی بوده و این همان ایرادی است که تاریخ نگاری نوین
تحت عنوان «جانبدارانه بودن تاریخ»، به رویکرد سنّتی وارد میکند. حال آنکه تاریخنگاری نوین نیز مفرّی
از آن ندارد.
Studding history and the results which
are subsequently inferred from it are based
on the paradigms which make the basis of
historiography. The quiddity of history
and the path which it passed to be considered
as a science is as complicated as
the humans’ life. The word “history” has
two main meaning: first, it means what
has happened in the past, and second, the
knowledge about that happening which
is gained through the written texts. Most
of the time, the second meaning is taken
into account as the meaning of history. In
this path, art history and historiography of
art are of extraordinary importance and
hence the artistic works are considered as
the beginnings of humans’ spiritual and
cultural life. This research has tried to answer to the question that what the history
and its path are by considering the traditional
and modern approaches of historiography.
In conclusion, with looking at
art history as a chosen case, history isn’t
just the event which has happened in the
past, but is the chosen subject which its
importance was considered by the historian
and the way that he writes it down.
Accordingly, the cultural, philosophical,
social and even political development in
each era has the vital effect on the method
of historiography of each period of time.
In any case, historian shows the reflection
of his thought in his writing, so obviously
his manuscript couldn’t be apart from his
mentality and personal choice which is the
dilemma both in traditional and modern
historiography.
history, historiograghy, art history, tradition, modern perspectives
چیستی تاریخ, تاریخ علم, تاریخنگاری سنّتی, تاریخنگاری نوین
35
54
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-71&slc_lang=fa&sid=1
2014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
2014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
Samaneh(samin)
Rostambeigi
سمانه (ثمین)
رستم بیگی
saminrostambeigi@gmail.com
003194753284600332
003194753284600332
Yes
دانشگاه هنر
Sa’id
Zavieh
سعید
زاویه
Zavieh@art.ac.ir
003194753284600333
003194753284600333
No
دانشگاه هنر
fa
درآمدی معرفت شناسانه بر فرایند ادراک زیبایی در اندیشه مولانا
Perception of Beauty in Rumi’s View An Epistemological Approach
در نظریههای زیبایی شناختی مکاتب فلسفی غرب زیبایی و ادراک آن از منظر ادراک حسی و به نحو سوبژکتیو و صرفاً
معرفت شناختی بررسی و تبیین میگردد. اما، در حکمت و عرفان اسلامی شاهد رویکردی متمایز به مسئلۀ زیبایی و ادراک آن
هستیم. این مقاله تلاشی است برای فهم این رویکرد از طریق مطالعه، بازسازی، و تبیین مفهوم «زیبایی» و فرایند ادراک آن
از دریچۀ مفهوم کلیدی «حیرت»، در اندیشۀ مولوی. از نظر وی انسان با ادراک قلبیِ تجلّی حُسن الهی و با خلاقیّت قوّه خیال در
بحر عشق غرقه گشته و گرفتار امواج حیرت می گردد. حیرتی وجودشناختی که او را به ساحل هدایت و نجات رهنمون
میگردد. ادراک زیبایی نزد مولانا عامل لذّت حسی صرف نیست بلکه راهی است به سوی هدایت و توسعۀ وجودی سالک و
اتّصال به مبدأ وجود، حقیقت، خیر، و زیبایی.
In aesthetic theories of western philosophical
schools, beauty and its perception
are investigated and explained in terms of
sensory perception, in a subjective approach
and merely from an epistemological
perspective. But in Islamic philosophy
and mysticism we find a distinctive
approach to the problem of beauty and
its perception. This paper is an attempt
to understand of this approach through
the study, reconstruction and explanation
of the concept of the beauty and its perception by Rumi’s key term, “Hayra”.
On his understanding, through inner perception
of manifestation of divine beauty
and creative imagination, human drowns
in waves of love and perplexity ocean
an ontological perplexity which will lead
him to the beach of guidance and salvation.
Perception of beauty in Rumi’s point
of view is not a mere sensual pleasure, but
a way to guidance and development of the
wayfarer’s existence and connection to
the source of being, truth, goodness and
beauty.
beauty, perplexity, manifestation, love, form, formlessness, outward, inward
زیبایی, حیرت, تجلّی, عشق, صورت, بیصورتی, ظاهر, باطن
55
66
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-72&slc_lang=fa&sid=1
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
Esmael
Panahi
اسماعیل
پناهی
panahi.e@gmail.com
003194753284600334
003194753284600334
Yes
پژوهشکده هنر
Abbas
Oskoueian
عباس
اسکوئیان
abosko@gmail.com
003194753284600335
003194753284600335
No
دانشگاه پیام نور
fa
تبیین داوری زیباشناختی از منظر فارابی با بهره گیری از ایدئال زیبایی کانت
Correspondence of Aesthetic Judgment in Farabi through Kant’s Ideal of Beauty
فارابی به عنوان «معلم ثانی» و مؤسس فلسفۀ اسلامی، یکی از مهم ترین فیلسوفان در عرصۀ فلسفۀ اسلامی است. او همانند
دیگر فیلسوفان و عرفای مسلمان بحث مستقلی در رابطه با تمام مفاهیم زیباشناسی ندارد. در این پژوهش تلاش میشود یکی
از مهم ترین مفاهیم زیباشناسی مدرن، یعنی «داوری زیباشناختی»از منظر فارابی، تحلیل شود و برای رسیدن به این امر، از برخی
مفاهیم کلیدی در نظام زیباشناسی کانت به عنوان یکی از نقاط عطف زیباشناسی مدرن، استفاده میشود. در این نوشتار با استفاده
از روش گردآوری کتابخانهای و تحلیل محتوا، ابتدا مفاهیمی همچون «کمال ثانی» در فلسفۀ فارابی و «ایدئال زیبایی» در فلسفۀ
کانت بررسی میشود و پس از آن تلاش میشود تبیینی نوین از داوری زیباشناختی از منظر فارابی ارائه گردد. نتایج این پژوهش
نشان میدهد هنر معیار برای ارزیابی زیباشناختی از منظر فارابی هنری است که دارای ویژگیهایی که نوع آن شیء اقتضا میکند،
باشد و مخاطب را به سوی سعادت حقیقی سوق دهد. این معیار متناظر با تعریف ایدئال زیبایی کانت است که با ترکیب ایده
متعارف و ایده عقلی در فلسفۀ کانت وضوح می یابد.
Farabi, “the Second Teacher” and the
founder of Islamic philosophy is one of
the most important philosophers in the
history of Islamic philosophy. Like other
Muslim philosophers and mystics, he has
no independent argument about aesthetic
concepts. In this research, one of the main
concepts of modern aesthetics, namely the
“aesthetic judgment”, is analyzed according Farabi’s perspective, and to achieving
this, some of the key concepts of Kant’s
aesthetics, as one of the turning points of
modern aesthetics, are used. In this paper,
concepts such as “second perfection”, in
the philosophy of Farabi, and “the ideal of
beauty” in Kant’s philosophy are evaluated
and then new explanation is introduced
of aesthetic judgment in Farabi. The results
show that for Farabi the canonical
art is that art which has some features,
and leads audience toward true happiness.
This canon corresponds to Kant’s definition
of ideal beauty, and is made clear
with combination of the aesthetic normal
idea and the rational idea in the philosophy
of Kant.
beauty, second perfection, the ideal of beauty, dependent beauty, aesthetic judgement
زیبایی, کمال ثانی, ایدئال زیبایی, زیبایی وابسته, داوری زیباشناختی
67
78
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-73&slc_lang=fa&sid=1
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
Javad
AminKhandagi
جواد
امین خندقی
a.khandaqi@gmail.com
003194753284600336
003194753284600336
Yes
دانشگاه ادیان و مذاهب قم
fa
تثلیت جسم، تصویر و رسانه انسان شناسی تصویر از منظر هانس بلتینگ
Trinity of body, medium and image in Hans belting’s view
هانس بلتینگ با طرح دیدگاه انسان شناسی تصویر، در صدد تحلیل مشخصههای تصویر بر اساس سنّت انسانشناسی فلسفی
است. او بر این باور است که در بررسی هر تصویر باید به مؤلفههای سهگانه رسانه، جسم، و تصویر در کنار یکدیگر توجه
داشته باشیم و نمیتوان این مؤلفهها را از یکدیگر منفک ساخت. تعریف بلتینگ از هر یک از آنها نیز متمایز با نگرش سنّتی
است، به نحوی که رسانه در حکم واسطهای برای تصویر نیست، بلکه وجود هر تصویری در حکم برخورداری از یک رسانه
است. همچنین، جسم (بدن) نیز میتواند نقشهای متعددی را از رسانه تصویر، خود تصویری تا دریافت آن ایفا کند.
او معتقد است که هر تصویر جسمی جایگزین برای امر غایب است و از این لحاظ میتوان ایده فقدان یا مرگ را منشأ
تصویر دانست. دیدگاه بلتینگ در خصوص انسانشناسی تصویر به یک شمایل شناسی جدید منجر میشود که هدف از آن نه
تحلیل آثار تصویری براساس متون مکتوب، بلکه تحلیل تصاویر براساس منطق خود آنهاست.
Hans Belting’s thesis of image anthropology
(Bild-Anthropologie) for the analysis
of image characteristics has its roots
in the tradition of philosophical anthropology.
He holds that in the analysis of every
image the trinary components of medium,
body and image together must be taken
into consideration, and these components
are thus inseparable. Belting’s definition
of each of these components also differs
from the traditional view, such that he
doesn’t regard the medium as merely the
mediator for the image, rather each image’s
existence is dependent on a medium.
Also, the body (Körper) can play multiple
roles, as the medium of the image, the image
itself, or the recipient of the image. He
believes that every image is a substitutionary
body for an absence hence the idea of
loss or death can in a way be regarded as
the origin of the image. Belting’s view as
to image anthropology gives rise to a new
iconology, the aim of which is the analysis
of images on the grounds of their own
logic, rather than analyzing them on the
basis of written texts.
Image, medium, body, gaze, new iconology
تصویر, رسانه, جسم, نگاهِ خیره, شمایل شناسی جدید
79
98
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=1
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
Amir
Nasri
امیر
نصری
amir.nasri@yahoo.com
003194753284600337
003194753284600337
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی، گروه فلسفه
fa
مرکزگرایی، تقارن و تکرار در هنرهای سنتی ایران
Centralism, Symmetry, and Repetition in Persian Traditional Arts
هنرهای سنتی هنرهای کاربردی هستند که مطابق ذوق و حس زیبایی شناسانه جمعی و براساس یکسری قواعد منظم، منطقی
و ریشه دار، در طول زمانها از گذشته تا به امروز ساخته شده و میشود. آفرینش هنری در این قلمرو متأثر از سنتهای تصویری
و محتوایی و انتقالدهنده آیینها، اعتقادات، اساطیر و به طور کلی علائق و سلایق جامعه سنتی است. این گونه هنرها با همه
تنوع و پراکندگیشان، هم در صورت و هم در معنا و مفهوم، دارای وجوه مشترکی هستند.
در پاسخ به این سؤال اصلی که چه عنصر یا عناصری این هنرها را به رغم تنوع جغرافیای، فرهنگی، شکلی و کاربردی به
هم پیوند میدهد و این شباهتها چگونه حاصل شده است، فرضیهای مورد توجه قرار گرفته است که بر اساس آن، مرکزگرایی
بارزترین ویژگی و فصل مشترک این هنرهاست. مرکزی که لزوماً مکان فیزیکی نیست بلکه ماهیتی باطنی و فراگیر و مربوط به
نوع نگرش و اندیشۀ حاکم بر جامعه سنتی است.
این پژوهش نتیجه میگیرد که وحدت و یکپارچگی هنرهای سنتی مرهون وجود مرکزی، گاه نامرئی ولی همواره پویاست
و اثر هنری بر اساس قرب یا بُعد به آن اعتبار مییابد. این قرب و بعد میتواند به عنوان مؤلفهای در ارزشگزاری یک اثر مورد
توجه قرار گیرد. این مقاله با رویکرد توصیفی و تحلیلی، از بعد صورت و معنا به سه عنصر مهم مرکزگرایی، تقارن و تکرار در
هنرهای سنتی میپردازد.
Traditional arts are indeed applied arts
that have been and still are being made in
the course of time, from past to present,
in accordance with collective taste and
aesthetic sense and on the basis of some
regular, rooted and logical rules. Artistic
creation in this territory has been affected
by visual and contextual traditions and
has been used as the transmitter of rituals,
myth, and general interests and tastes
of traditional society. These kinds of arts,
notwithstanding their diversity and distribution,
have common aspects both in
form and in meaning. In response to the
basic question that what elements bind
and link these arts together in spite of
their geographical and cultural diversity,
a hypothesis is proposed here according to
which, “centralism” should be regarded as
the most striking joint feature of these arts
and their common intersection as well.
Not necessarily a physical location, this
center is indeed a pervasive and intrinsic
essence which bears relation to dominant
attitudes and prevailing thoughts in traditional
society. This research would conclude
that the unity and integrity of traditional
arts are indebted to a center which
is, though sometimes visible and sometimes
invisible, always dynamic. In this
framework any artwork is evaluated and
esteemed according to its closeness to or
distance from that center. This closeness
or remoteness can be considered as a factor
in the evaluation of artworks.
By dint of an analytical and descriptive
approach, this article pays attention
to three important elements of centralism,
symmetry, and repetition in the traditional
arts in terms of form and meaning.
traditional art, elements of visual arts, centralism, symmetry, repetition
هنرهای سنتی, مبانی هنری, مرکزگرایی, تقارن , تکرار
99
108
http://kimiahonar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-75&slc_lang=fa&sid=1
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
2014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/22014/12/2
1393/9/11
Mahdi
Makinejad
مهدی
مکی نژاد
makinejadm@gmail.com
003194753284600338
003194753284600338
Yes
فرهنگستان هنر